Nekromanti Serier...

Nässe

Myrmidon
Sitter och beställer några seriealbum och tänkte då på två saker...

Någon som faktiskt läst Moores Lost Girls och vet om den är värd sina 650 kronor?

Varför pratar ingen längre om The Invisibles av Grant Morrison? Jag upplevde det som en grymt bra serie (som jag nu ska köpa ihop...) och tycker att den är coolare är de flesta rollspelsvärldar jag någonsin stött på... Slår liksom alla försök att göra skrämmande/ psykiga/ konstiga världar...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Varför pratar ingen längre om The Invisibles av Grant Morrison?
För att det var flera år sedan den kom ut, men inte så länge sedan att jag känner att jag måste läsa om den en fjärde gång. Om DC publicerar en Absolute Invisibles kommer jag att köpa den så att jag slipper slita på mina serietidningar, och eftersom den kommer att se bra ut i bokhyllan bredvid Absolute Sandman.

Om du vill prata om 100 Bullets eller Umbrella Academy är jag intresserad. :gremwink:

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
NilsH said:
Tja, det mesta som kan sägas är typ sagt sen ett par år tillbaks, jag har själv läst åtminstone en bok som uteslutande sysslar med att analysera Invisibles, bildruta för bildruta.

Själv har jag nyligen återupptäckt och börjat köpa in mig på framförallt The Authority (bäst i början) och Planetary. Ska skaffa Global Frequency och Orbiter också, när det beger sig. Sen får man väl ta tag i Hellblazer, men det är ju hur många album som helst...

Men sen har vi ju också Doom Patrol och även Grants mästerliga Animal Man...

För mycket serier, för lite tid. och pengar.

//Krank, föredrar egentligen avslutade serier a' Preacher, V for Vendetta, The Invisibles och Watchmen; för då kan man bli fucking klar

Nässe

Myrmidon
Ja, den är väl rågammal- men den skulle nog vara fet som spelvärld... Hmm får nog gnugga geniknölarna lite och låna ut serien till min spelgrupp när jag får chansen...

Om du vill prata om 100 Bullets eller Umbrella Academy är jag intresserad
Ska genast kollas upp! Alltid glad för serietips!

Nils

Nässe

Myrmidon
jag har själv läst åtminstone en bok som uteslutande sysslar med att analysera Invisibles, bildruta för bildruta
Shit, finns det sådana böcker- låter helt sjuuukt...

The Authority gillade jag verkligen, och skulle kunna tänka mig att köpa på mig den (har läst den på serieteket i Stockholm tror jag...?)

Orbiter tyckte jag var så halv-taskig att jag gav bort den för att slippa slänga den...

Planetary har jag inte heller fastnat för, men nog inte riktigt gett någon chans- bara skumläst i olika affärer...

Krank, föredrar egentligen avslutade serier
Ja, jag gillar också avslutade serier!!! man vill ju ha storyn liksom...

Dilandau

Myrmidon
NilsH said:
Någon som faktiskt läst Moores Lost Girls och vet om den är värd sina 650 kronor?
Jag har läst Lost Girls. Den är tyvärr inte så bra. Ganska dålig faktiskt. Och för att vara en erotisk serie är den extremt osexig.

Dilandau

Myrmidon
krank said:
Själv har jag nyligen återupptäckt och börjat köpa in mig på framförallt The Authority (bäst i början) och Planetary.
Synd bara att det inte finns så mycket att köpa in sig på när det gäller Planetary. :gremfrown:

Rising

Vila i frid
Den är inte värd sina 650 kronor. Det är en söt serie med en intressant premiss (och tillräckligt många bottnar och lager för att kittla ens begär efter det man vill ha av Moore), men det märks att han inte riktigt känner sig bekväm i formatet. Det är intressantare att se de litterära referenser han gör boken igenom, samt hur han tolkat sina förlagor och givit huvudpersonerna varsina olika stilar, uttryckssätt och personlighet, än att följa själva handlingen. Det blir lite för mycket av en intellektuell lek än en riktig berättelse. Och så är jag kanske inte rätt målgrupp, eftersom jag tycker att sensuell erotika är som att äta nyttig sallad. Jag vill ha gift och smuts.

Jag pratar om det hela tiden. Särskilt här på forumet. The Filth (tack, Feliath) är även det en bra serie, om man nu gillar Invisibles. Jag har inget direkt att rekommendera, dock, eftersom jag inte riktigt hänger med i svängarna längre.

Nässe

Myrmidon
Jag har läst Lost Girls. Den är tyvärr inte så bra. Ganska dålig faktiskt. Och för att vara en erotisk serie är den extremt osexig.
Den är inte värd sina 650 kronor.
Ja, då har man en massa pengar att göra något annat för... :gremsmile: Synd dock, den lät väldigt spännande i en intervju jag läste strax innan den kom ut...

Massa bra serieråd i den här tråden!!! Ska googla på det hela! Filth, Y-grejen, mm. Kul! har precis köpt klart Sandman och Boon och behöver ett nytt projekt. jag gav upp på Hellblazer eftersom den var lite spretig, och Preacher tyckte jag blev lite för mycket samma smak hela tiden- den är bra- men ganska "ovarierad"...

Simon

Swashbuckler
NilsH said:
Massa bra serieråd i den här tråden!!! Ska googla på det hela! Filth, Y-grejen, mm. Kul! har precis köpt klart Sandman och Boon och behöver ett nytt projekt. jag gav upp på Hellblazer eftersom den var lite spretig, och Preacher tyckte jag blev lite för mycket samma smak hela tiden- den är bra- men ganska "ovarierad"...
På biblan i Malmö har de i alla fall några stycken böcker av "Y". Och visst hade du läst färdigt Transmetropolitan? Den är ju väldigt skoj, med schysst dramatisk punch när man kommit ett par böcker in i serien. Avslutad också, vid bok tio.

En annan serie som finns där är Ex Machina, men den har jag inte kunnat bestämma mig för vad jag tycker om. Kolla och döm, vetja.

Men fan, jag säger bara Fables!!! Den måste du genast kolla in om du inte har gjort det redan. Finns ett antal böcker på biblan också...

Nässe

Myrmidon
Så, nu har jag kollat upp alla serierna utom Fables...

De jag absolut ska köpa/ låna är Umbrella Academy och The Filth- verkar asbra...

Y-mannen känns lite... manschovunistisk (eller hur man nu stavar det)- jag menar... ensam hunk med en hel värld av kvinnor... hur orginell är den ideén egentligen...

Det får dock vänta någon månad, nu väntar jag istället in min Invisibles som kommer snart på posten...

Tänk Invisibles med Sorcerers regelsystem *sukt, sukt*

Christoffer

It's all pig.
Missa inte Morrisons version av Kid Eternity, om du inte redan läst den så beställ den. Hysteriskt vacker och riktigt bra.

Simon

Swashbuckler
NilsH said:
Y-mannen känns lite... manschovunistisk (eller hur man nu stavar det)- jag menar... ensam hunk med en hel värld av kvinnor... hur orginell är den ideén egentligen...
Nej nej, inte alls! Eller, när du formulerar det så så låter det ju inte så bra... :gremwink:
Nä, men det är helt klart värd att ge en chans, i alla fall de numren som finns på biblan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
NilsH said:
Lite det som är grejern; serien sysslar bland annat med att lite snyggt dissikera en ganska patetisk men klassisk pojkdröm.

Det är som att säga att The Authority handlar om folk med mäktiga krafter som slår sönder saker, eller att Watchmen handlar om ett gäng hjältar som undersöker en konspiration.