Dewil
Skrivbordsgeneral
Jag är inte mer intresserade av serier än att jag tycker att DN alltid har haft utmärkt omdöme när det gäller att välja strippserier till sin seriesida. Därför tänkte jag att jag måste passa på att tipsa när jag för en gångs skull har något att tipsa om, nämligen den nystartade pdf-tidningen Digital Comics. Där återfinns den sjuka strippserien "Betraktat" av Johannes Streith som vi gästrikar har kunnat njuta av under ett antal år i lokala månatliga gratistidningen Nöjesmix(*). Huvudpersonen i "Betraktat" är den feta, fula, perversa och äckliga serietecknaren Johannes som jobbar för en lokal gratistidning och, hmm, är fet, ful, pervers och äcklig. (Verklighetens Johannes Streith är smal, städad, driver en tatuerarstudio i Gävle och undervisar i serieteckning på serietecknarskolan i Hofors.) Om vissa referenser går er förbi ("57-åringen? K-rauta?") så beror det på att serien är skriven för en Gävlepublik.
Dewil
(*) Apropå det, eftersom alla dessa gratistidningar ser likadana ut i hela landet (åtminstone i Gästrikland, Dalarna och Östergötland), är det någon som vet om det rör sig om någon slags franchise- eller nätverksgrej?
Dewil
(*) Apropå det, eftersom alla dessa gratistidningar ser likadana ut i hela landet (åtminstone i Gästrikland, Dalarna och Östergötland), är det någon som vet om det rör sig om någon slags franchise- eller nätverksgrej?