Nekromanti Serif Pageplus? Layout?

solvebring

Superhero
Jag fick PDF:en av A Taste For Murder idag, i väntan på den fysiska boken. Då lade jag märke till att Walmsley layoutat det i Serif PagePlus.

Det blev jag nyfiken på, fast jag tänkte: "Det kanske redan är någon som testat, varför inte höra efter och se?" Scribus är trots allt fullkomligt... Inkompetent, klumpigt och tämligen småbuggigt. Och ja, InDesign är för dyrt.

Så, någon som testat detta? Vid första anblicken tycker jag att det ser ut som typ Word Publisher eller något annat junkprogram som inte alls passar sig för layout. Nå, om ingen annan har svar så antar jag att jag får testa själv, men det vore gött med ett utlåtande från till exempel någon som är lite hemma på layout och dylikt.

solvebring

Superhero
Nå, om ingen annan har svar så antar jag att jag får testa själv
Blev sugen på att göra det ändå, men icke sa Nicke... :gremtongue:
Efter att filerna packat upp står det att installationen kräver reboot. Efter att jag rebootat... Nada! Och startar jag installen igen så är det samma visa. Så bra gick det för mig.

Arfert

Facit
Testade det för ett par år sen, och det var ok.. dock ej Indesign eller Quark, men i alla fall ett layoutprogram, inte en ordbehandlare.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Testade det för ett par år sen, och det var ok.. dock ej Indesign eller Quark, men i alla fall ett layoutprogram, inte en ordbehandlare.
Okej, ska se om jag kan få den här jävla installationen att vilja vara med mig någon dag. Det låter ju i alla fall som om man borde testa bara för att se. Quark har jag förövrigt aldrig hört talas om. I'd better google it!

solvebring

Superhero
solvebring said:
Quark har jag förövrigt aldrig hört talas om. I'd better google it!
Hm, verkar vara ett mycket kompetentprogram med flera olika delar och inriktningar. Rätt så dyrt dock. :gremtongue: Well, tackar för ännu ett namn på listan över program man bör titta lite på någon gång i framtiden.

Arfert

Facit
Quark är det andra proffsprogrammet, och var dominerande fram till början av 2000-talet, då indesign dök upp.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Quark är det andra proffsprogrammet, och var dominerande fram till början av 2000-talet, då indesign dök upp.
Aha, det känns värt att veta. Så det är InDesign eller Quark som är tunggunget. Ja, hur som haver verkar det ju inte finnas så många alternativ. Alla de gratisalternativ jag känner till är ju crap. Fast ja, PagePlus kanske kan bli en glad överraskning. :gremlaugh:

Max Raven

T12-kultist
Hm, då återkommer den eviga frågan - finns det något sätt att få schysst layout utan att det kostar skjortan?

Eller är det LaTeX som gäller? :gremwink:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Schysst typografi är inte så mycket fråga om program tror jag, utan om kunskap. Lägg dina slantar på Bringhursts "The Elements of Typographic Style" och använd något fritt verktyg, som Scribus eller LaTeX. Har du inte råd med Bringhursts bok kan du börja med att läsa manualen till memoir-klassen i LaTeX. Då lär du dig en del grunder om typografi. Vill du sen investera mer i typografi skulle jag satsa på bra typsnitt för dina projekt, snarare än ett specifikt program.

Hälsar

Christian

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fiktionslek said:
Lägg dina slantar på Bringhursts "The Elements of Typographic Style" […]
Jag skulle börja med Christer Hellmarks Typografisk handbok (ISBN: 91-7324-606-9) och Svenska språknämndens Svenska skrivregler (ISBN: 47-04974-X).

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Dante said:
Fiktionslek said:
Jag skulle börja med Christer Hellmarks Typografisk handbok (ISBN: 91-7324-606-9) och Svenska språknämndens Svenska skrivregler (ISBN: 47-04974-X).
Jag skulle lägga mina slantar på Dante, då slipper du lära dig något nytt, vilket alltid är skönt

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Tycker du verkligen det? Det där är ju uppslagsverk som man liksom hoppar in och ut ur när man behöver det. Men Bringhursts bok är riktig läsning som kan inspirera samtidigt som man lär sig. Dessutom är det en vackrare bok.

Menar

Christian

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fiktionslek said:
Tycker du verkligen det? Det där är ju uppslagsverk som man liksom hoppar in och ut ur när man behöver det. Men Bringhursts bok är riktig läsning som kan inspirera samtidigt som man lär sig. Dessutom är det en vackrare bok.
Bringhurst är fantastisk. Men det är mycket av allt, mängder av teori och en jädra massa överkurs.

Vill man ha praktiska och handfasta råd (på svenska dessutom) tycker jag mina tips är bättre att börja med.

Sen skaffar man The Elements of Typographic Style.

solvebring

Superhero
Dante said:
Fiktionslek said:
Jag skulle börja med Christer Hellmarks Typografisk handbok (ISBN: 91-7324-606-9)
Den lånade jag ju faktiskt på bibblan efter att du tipsat, Dante. Nog för att en massa annan läsning var tvungen att gå före så att jag sket i att låna om den när tiden väl var slut, men det jag hann läsa var sannerligen bra grejer för en noobie som jag, inte minst för att den var väldigt grundläggande vad gäller historik, tecken, skrivregler osv. Basic stuff, helt från början. Det var fint. Helt klart en bok jag ska köpa mig om jag någonsin får typografitummen ur.

solvebring

Superhero
Fiktionslek said:
Schysst typografi är inte så mycket fråga om program tror jag, utan om kunskap. Lägg dina slantar på Bringhursts "The Elements of Typographic Style" och använd något fritt verktyg, som Scribus eller LaTeX. Har du inte råd med Bringhursts bok kan du börja med att läsa manualen till memoir-klassen i LaTeX. Då lär du dig en del grunder om typografi. Vill du sen investera mer i typografi skulle jag satsa på bra typsnitt för dina projekt, snarare än ett specifikt program.

Hälsar

Christian
Nu kan jag inte mycket om typografi, sättning och layout, och även om jag inte tillbringat genomjävligt lång tid med Scribus så anser jag att programmet är klumpigt och småbuggigt. Det gör fan inte ens det man säger åt det. Det lever ju fan sitt eget liv. :gremtongue:

... Och LaTeX är ju kod, det är jag för lat för att lära mig.

Så beroende på vem man är så kostar det nog skjortan i många fall. Men en så dyr skjorta har jag inte så jag sitter här på bar backe istället. :gremwink:

Arfert

Facit
Mest till Solve:

Scribus kan en hel del, nästan lika mycket som typ Quark. 70% kanske. Men det har, likt många andra opensource-program ett jäkla bökigt gränssnitt. Där ligger köpprogrammen långt före. Quark 1992 är överllägset Scribus 2011 att jobba med, när det gäller smidighet och fart. Jag har använt båda.

Latex räknar jag inte som ett äkta layoutprogram, utan nån slags programmeringsmonster. Man kan inte göra lekfulla, intuitiva saker, utan oändligt massa jobb. Men vill man ha en layout som är som en roman eller avhandling kan man göra snygga saker. Sägs det. Handkerning? Glöm det. Men är man programmerare kan det vara ditt val. Inga Art Directors eller Grafiska Formgivare jag känner använder det.

Arfert

Facit
Du hade inte mac, eller hur? Där finns några billiga köpalternatv i alla fall.

Swiftpublisher, iStudio Pubisher, iCalamus och hederliga Pages. Till exempel.

Max Raven

T12-kultist
Arfert said:
Latex räknar jag inte som ett äkta layoutprogram, utan nån slags programmeringsmonster. Man kan inte göra lekfulla, intuitiva saker, utan oändligt massa jobb. Men vill man ha en layout som är som en roman eller avhandling kan man göra snygga saker. Sägs det. Handkerning? Glöm det. Men är man programmerare kan det vara ditt val. Inga Art Directors eller Grafiska Formgivare jag känner använder det.
Det är ju också främst för avhandlingar som jag sett det omnämnas - indexering, rubriker, bilder, etc sköts automagiskt, vilket är trevligt. Det är dock inte ett WYSIWYG-program, så det är en massa bök involverat om man vill ändra saker manuellt - göra ändring, kompilera, kolla... Har inte direkt goda minnen av det, men kodmässigt minns jag att det var ungefär på HTML-kod-nivå i komplexitet när jag använde det.

Plussidan är väl att det är gratis, det har en bra mall för vissa specifika situationer och man kan ha exakt kontroll och om det blir fel så har man gjort något fel själv när man försökte ändra layouten (istället för eventuell bugg) mer än med WYSIWYG-program. Och är man lat så... :gremwink:

Men LaTeX är inget jag skulle rekommendera till de flesta grafiker/layoutare, nej. :gremsmile: