Nekromanti Serinenaé, Serine Ferlani halv[SPOILER]

Jag undrar varifrån Serinenaén kom. Den finns ju inte med i alvboken, jag tycker snarare att det luktar motsvarighet till dvärgarnas Krell-Hon-Spaz-Super eller vad den nu heter. Rätta mig om jag har fel men är inte Serine-bågen tillräckligt lång och farlig som den är, eller måste man göra den ännu större och farligare???

Mvh Victor Palm

I'll be back

Krille

Super Moderator
Serinenaé och krell-hon-spaz är båda belägringsvapen. De är tunga pjäser avsedda för belägring av fortifikationer eller försvar av dylika. Det behov som de båda pjäserna uppfyller uppfylls inte av konventionella bågar. Den närmaste motsvarigheten i den mänskliga arsenalen vad gäller syfte och funktion är nog ballistan.

Jo.... Serinanaen ('säkta glömde appostrofen) ser jag närmast på som ett snipervapen.

Man ska ge en till en stor stark Thism och se honom skuta ner finderofficerare på 500 meter.

Jo.... Serinanaen ('säkta glömde appostrofen) ser jag närmast på som ett snipervapen.

Man ska ge en till en stor stark Thism och se honom skuta ner finderofficerare på 500 meter.

Mouja

Hero
...och se honom skuta ner finderofficerare på 500 meter.
Jag citerar ur Krigarens Väg, sidan 34:
"Det finns väl dokumenterade källor om alviska krigsbågar som slagit igenom en dvärgs pansar på ett avstånd av över 800 khadh (det dvärgiska längd måttet khadh motsvarar 41,9cm)"

Så det blir runt 3352 meter om jag räknar rätt... vilket är VÄLDIGT massivt

Nej, du räknar inte rätt. Det blir faktiskt 335 meter, vilket serinanaen kan skuta längre än.

Du kan säkert skuta över 1 kilometer, men då kan man inte träffa.

Jo då, tänk lite själv bara.... det du har där är antalet decimeter. En meter är 100 cm, inte 10, alltså delar man det första resultatet med 100.....

Alltså, lita aldrig på ditt eget mattesnille sent en kväll, fråga en nykter dvärg istället /images/icons/smile.gif

Ja, jag vet. Men varför finns inte Serinenaé med i alvboken? Det är därför jag tycker att det bara var en motsvarighet till Krell-Hon-Spaz.

Mvh Victor Palm

I'll be back

Mouja

Hero
Jo då, tänk lite själv bara.... det du har där är antalet decimeter.
Tror faktiskt jag skrev 100... men min dator har alltid varit lite egen....

Alltså, lita aldrig på ditt eget mattesnille sent en kväll, fråga en nykter dvärg istället
Inte för att jag trodde att det fanns nyktra dvärgar sent på kvällen.. men men =P

OK då.... du råka kanske trycka lite löst.....

Inte nyktra dvärgar? Men vad säger du? Klart det finns 190 cm långa nyktra dvärgar!

Mouja

Hero
Inte nyktra dvärgar? Men vad säger du? Klart det finns 190 cm långa nyktra dvärgar!
Inte för att jag någonsin träffat en då... nykter dvärg alltså... 190 cm dvärgar finns det juh överallt /images/icons/tonguea.gif

Mouja

Hero
Jag tror att det var så att Alv boken kom ut ett år före Krigarens Väg.... det kan vara en (och kanske den enda) andledningen

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Kan man alltså...

Kan man alltså se på en Serinenaébåge som en mobil miniballista?

Exakt vilken funktion hade den medeltida ballistan, och hur jämför den sig som belägringsvapen jämte katapulten ?

/Naug

Cerec

Veteran
Ja men om man strävar efter att det ska vara värkligt så...och du skrev ju att du såg det som ett prickskytte vapen, men 500 meter! En AK 5 går att träffa med på 400 meter.

Krille

Super Moderator
Re: Kan man alltså...

"Exakt vilken funktion hade den medeltida ballistan, och hur jämför den sig som belägringsvapen jämte katapulten ?"

Katapulten är ett area- och materielförstörande vapen, avsett att skrota områden och murar. Ballistan är till för att ha ihjäl folk på murar och mål bakom lätta skydd (sköldmurar, paviser etc).

Nja, nu talar jag inte om verkligt, nu talar jag om vad som går i Eons regelsystem.... Jag har haft en hårt spänd serinenae (fast jag spelade inte karaktären) den gick att skuta med uppemot 600 meter....

Relistikst, det är en annan sak....