Nekromanti [SERU2009 Öst] Kranks synopsis...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
...eller vad man nu ska kalla det.

Jag kommer antagligen inte att presentera särdeles mycket text via Google Docs eftersom formen och gränssnittet inte alls tilltalar mig. Lyckligtvis har jag en egen Wiki jag kan skriva på. Om nån mer vill nyttja wikin för att skriva, säg till så fixar jag det.

Det finns först och främst en massa gammalt textbagage jag nog inte vill kännas vid i det här läget. Det ska skrivas om. Däremot:

* här finns ett slags introducerande förord/överblick och sammanfattning av spelets kapitel.

* Det finns en fet metaplot som går ut på att...

...konspirationer och underliga sekter, ordnar och hemliga sällskap, där några styrs av andra corpusmanifesterade änglar som kanske inte alls vill samma sak som rollpersonerna, och ofta vill utnyttja dem för egen räkning

* Och så finns det en del bilder för den som gillar sånt. Jag ska göra många fler, grundboken ska ha en massa bilder för att kompensera för det faktum att språket kommer att vara, för lekmän, tungt, torrt och akademiskt. För att jag gillar sånt språk och tycker att det blir en intressant kontrast mellan torrt språk och en fantastisk premiss.

Som ni ser har jag tjuvstartat. Men det gör nog ingenting. Jag ska se till att börja producera texter i hyfsad takt och lovar att läsa och kommentera övrigas, i hopp om att folk orkar ta sig igenom mitt språk.

Flurtis

Hero
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska kommentera, jag har ju föllt på EB och scriptura här på forumet under en tid och känner att jag i dagsläget gett mina synpungter i dom trådarna. Däremot skall det bli väldigt spännande att speltesta spelet. Jag gillar bilden på inlägget, är den uphittade eller är det en av dina illustratörer som gjort den.

Annars väntar jag med att kommentera tills du kommit längre bit på vägen, exempelviss system och sånt.

Tycker det ser väldigt bra ut hittils.

//Flurtis

krank

flurtis said:
Jag gillar bilden på inlägget, är den uphittade eller är det en av dina illustratörer som gjort den.
Scripturas bilder gör jag helt själv, med hjälp av photoshop. Det finns ju fler på http://scriptura.omegarpg.net om man vill kolla.

flurtis said:
exempelviss system och sånt.
Det blir inget system. Tanken är att Scriptura ska spelas av folk som faktiskt redan spelat rollspel och har ett favvosystem de kan tänka sig att använda - WoD, d20 modern, GURPS eller BRP ska alla funka lika bra, tror jag. Jag tror t.om en moddad variant av Neotech eller Noir borde kunna funka. Det är viktigare att spelledare och spelare är bekväma i systemet än att ha ett system som exakt motsvarar just den här spelvärldens naturlagar. I Scriptura gäller det att system doesn't matter.... =)

Flurtis

Hero
Det blir inget system. Tanken är att Scriptura ska spelas av folk som faktiskt redan spelat rollspel och har ett favvosystem de kan tänka sig att använda - WoD, d20 modern, GURPS eller BRP ska alla funka lika bra, tror jag. Jag tror t.om en moddad variant av Neotech eller Noir borde kunna funka. Det är viktigare att spelledare och spelare är bekväma i systemet än att ha ett system som exakt motsvarar just den här spelvärldens naturlagar. I Scriptura gäller det att system doesn't matter.... =)
hmmm intressant tanke, att rikta sig mot vana rollspelare. Fast finns det innget intresse för dig som spelskapare att folk skall uppfatta spelet på rätt sätt. Jag menar om någon använder WoD så blir ju Scriptura karaktärerna 10 gånger mäktigare förhållande till sin ommgivning än om personen ifråga använt BRP. Förstår du hur jag tänker? Likaså kan ju olika personer uppfatta spelupplevelsen olika beroende på vilket system som presenteras. En spelgrupp som använder sig av BRP och en annan som använder sig av D20Modern kommer sannolikt inte ens i närheten av varandra i spelupplevelse. Lägg därtill den vanliga abstrakta faktorn att 8/10 Spelledare är kassa och 9/10 inte kan välja rätt system för rätt spel så får man summa faktura att spelledaren blir väldigt avgörande för spelupplevelsen.

//Flurtis, don´t trust mankind :gremwink:

Jag slulle personligen föreslå att du gör något väldigt enkelt och simpelt system så att du får mer kontroll över spelarnas spelupplevelse.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag gillar verkligen bilderna. Det är sådana bilder jag skulle vilja göra själv om jag bara hade talangen/tålamodet för det.

Det jag undrar över efter att ha läst bakgrunden är exakt vad det är tänkt att man ska göra i spelet? Ett problem i många rollspel med en detaljerad och intressant bakgrundshistoria är att den detaljerade och intressanta bakgrundshistorian bara är just en bakgrundshistoria, som inte har någon relevans alls för det rollpersonerna sysslar med. Har du tänkt att rollpersonerna ska bli direkt inblandade i det kommande kriget, eller kommer detta bara bli en förklaring av vilka rollpersonerna är, som de eventuellt kan upptäcka, men som aldrig kommer att ha någon avgörande betydelse?

/tobias

krank

Gurgeh said:
Det jag undrar över efter att ha läst bakgrunden är exakt vad det är tänkt att man ska göra i spelet?
Man kommer som nykläckta gröngölingar in i en massa udda konspirationer; man löser problem, får uppdrag hit och dit från tvivelaktiga individer som säger sitta inne med information man vill ha, och så vidare.

Överlag är det ett deckar/problemlösarspel med fokus på rollpersonernas växande insikter om sig själva och den värld de lever i.

Gurgeh said:
Ett problem i många rollspel med en detaljerad och intressant bakgrundshistoria är att den detaljerade och intressanta bakgrundshistorian bara är just en bakgrundshistoria, som inte har någon relevans alls för det rollpersonerna sysslar med.
Det tycker jag inte är ett problem alla gånger, utan en styrka. Även om rollpersonerna inte direkt blandas in i bakgrundshistorien, så kan bakgrundshistorien verka som en kontinuerlig motor för inspiration och sammanhängande effekter i dagligt spel.

Gurgeh said:
Har du tänkt att rollpersonerna ska bli direkt inblandade i det kommande kriget, eller kommer detta bara bli en förklaring av vilka rollpersonerna är, som de eventuellt kan upptäcka, men som aldrig kommer att ha någon avgörande betydelse?
De är redan inblandade, liksom. Kriget är inte kommande - det är nu, det var då, det kommer att vara i framtiden. kriget pågår as we speak. jag har själv använt mig av kriget mest som bakgrund - där flera av mina SLP:er strävat efter att återta sina forna roller, medan andra tar mer aktivt ställning till att fortsätta vara människor och leva i människovärlden. Kriget genererar framförallt SLP:ers agendor och effekter.

och för övrigt: Eftersom Scriptura är ett spel som handlar om information och där information och sanningar är det enda som egentligen spelar roll, så är det givetvis så att just sanningarna kring kriget kommer att ha avgörande betydelse, utan att rollpersonerna nödvändigtvis har någon aktiv roll.

krank

Skrivandet i sig har gått lite långsamt, men det beror egentligen bara på att jag kommer att använda delvis egenutvecklade verktyg i mitt skrivande; verktyg som inte är färdiga. Men, de närmar sig...

Det jag bygger på är ett konverteringsprogram som konverterar de allra enklaste formateringarna, de jag faktiskt använder, mellan olika format. Inget jobbigt, typ fem nivåer av rubriker, paragrafer, emfas, fetstil, kursiv stil, tabeller.

Magin sköts med regexp i Python, men det skiter ni i. Återkommer, ska på möte.