Nekromanti [SERU2009:Nord] Genesis synopsis

Genesis

Ni dés ni maître
För att enklare kunna hålla det uppdaterat så lägger jag upp alla dokument rörande Utpost på Google Docs. Jag har redan skrivit ett visionsdokument som råkar svara på precis de frågor Wilper ställde om den här etappen, antagligen för att vi båda är bekanta med Power 19. :gremsmile:

Visionsdokumentet för Utpost finns här.

Jag har även lagt upp ett dokument som skissar upp mina tankar gällande systemet. Det dokumentet finns här.

EDIT: För de i min grupp kan det vara praktiskt att dela dokumentet, så att ni kan skriva in era kommentarer direkt i texten. Om ni ger mig en epostadress så kan jag fixa det. Det kan dessutom kanske minska mängden kaos på forumet. :gremlaugh: Men vill man kommentera i tråden så är det fritt fram.

Genesis

Ni dés ni maître
För att samla all info om Utpost, både för min och andras skull, så lägger jag upp den här sidan, som kommer att kontinuerligt uppdateras med länkar till alla diskussionstrådar om spelet, samt alla dokument som jag skriver spelet i på Google Docs.

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, dags att diskutera ordentligt. Alla ni i grupp Nord, hjälp mig nu! :gremlaugh:

Jag har skissat upp systemet för inre konflikter här. Jag har inkluderat mina kommentarer i grön färg. Om någon (i grupp Nord framförallt, men vem som helst, egentligen) vill ha skrivtillgång till dokumentet för att kunna lägga in sina kommentarer direkt (i en annan färg, då), ge mig en epostadress bara.

Okej, så vad jag vill diskutera är framförallt det som är just grönmarkerat. Dels förslag på namn på de olika taktikerna man kan använda. Sedan även hur man bör hantera att eskaleringsgraden påverkar svårigheten i senare yttre konflikter. Tanken är ju att ju fler och ju "elakare" inre konflikter, desto svårare blir det att bekämpa de yttre hoten.

Allmäna tankar om systemet uppskattas såklart också (kommer det att funka överhuvudtaget?), och har ni coola idéer på Egenskaper man kan ha, så släng in dem, också. Fan, bara ni skriver i tråden överhuvudtaget så blir jag uppmuntrad. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har nu gjort en ny systemskiss, som finns där den gamla låg (här). New and improved, och jag är väldigt nöjd med hur de inre konflikterna påverkar gruppen. Som det står där har dock platserna ingen mekanisk betydelse nu, och det tycker jag är synd (men kanske bra. Man vill ju hålla det tajt, och platserna är inte på något vis centrala för premissen). Skall sova på saken, och se om jag kommer på något.

Genesis

Ni dés ni maître
Om någon fortfarande följer det här spelet som inte har alla dokumenten utdelade till sig, så kan jag ju peka på systemet för yttre konflikter.

Med detta gjort så behöver väl vissa detaljer finputsas och poängkostnader för vissa saker bestämmas, men förutom det så har jag ett speltestbart system.

Dock kommer det att behövas ett system för att skapa såväl utposten som rollpersoner. Utpostskapandet kan jag nog skriva ihop en del själv (har redan börjat på ett dokument), men jag kommer att behöva brainstorminghjälp för Egenskaper och föremål till rollpersonerna senare. Men det dyker upp i en ny tråd när det är dags.

Genesis

Ni dés ni maître
Sociala konflikter, take 2

Och för att hålla tråden uppdaterad (och för att Rising skall hitta det), så finns här det nya systemet för sociala konflikter. För den som inte har hängt med i vrållådan, så kraschade det gamla systemet hårt när jag lekte mig själv.

:gremblush: