wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Skyndat mig för att visa hur det skall se ut. Jag kommer med mer info om min ide senare.
Finns det något som kommer belönas, i älskandet, kommer långa relationer eller strulande belönas, i hatandet, kommer utfrysning eller annat belönas och när det gäller att lära sig saker hur kmmer det in öht spelmässigt?Rollpersonerna:
Rollpersonerna är studenter vid en internatskola. De älskar, hatar och lär sig saker.
Låter som en bra lösning men då är frågan, vad händer med den spelledandes karaktär när han spelleder?Spelarna/Spelledaren:
---
Jag funderar på att rotera spelledandet läsårs/termins-vis, för att få någonn sorts mellanting. Eller kanske kort som kan ge händelser/paralellhandlingar vid skolan.
Låter fint, kommer de öht ha någon omvärldskontakt genom brev till familj eller så?Miljön:
Kadettspelet var inte bundet till någon specifik tidsepok, det var något jag gillade. Jag siktar på att behålla den egenskapen så att spelet kan användas till Harry Potter-liknande urban fantasy, historiska historier och sci-fi med rymdkadetter. Det viktiga är rollpersonernas isolering till skolan.
Vad ska isåfall spelplanen motsvara (ursäkta men jag har ingen direkt koll på vad zombie cinema är).Regler:
---
Jag gillar tanken med en spelplan, och det funkar ypperligt i Zombie Cinema, så en sådan kommer jag nog att ha med i tankarna ett tag till. Att behöva skriva konfliktkorten är jobbigt, så den mekanismen vill jag försöka arbeta bort, eller rationalisera på något vis. Jag kommer fortfarande att behöva ett sätt att lösa konflikter mellan rollpersonerna, det befintliga är ok, men lite väl långsamt. Jag vill ha någon sorts taktiskt men OERHÖRT snabbt spel. Kanske någon sorts blind budgivning eller så. Kanske får man en hand med kort varje termin/läsår och får fördela korten över de konflikter som uppstår under den perioden.
Hmm tål definitivt att diskuteras, just nu har jag någ förlite koll på dina tankar dock för att göra det.Vad jag tror att jag behöver hjälp med:
Medan jag skrev texten ovan så fick jag lur på att man skall ha en hand som man byter varje termin. Får man en dålig hand får man försöka snylta in sig hos andra för att åka snålskjuts på deras konflikter, på något vis.
KloningWilper said:Fler förslag?
Låter coolt. Det är precis sådär det funkar i Shock: Social Science Fiction, och det ger schyssta spelvärldar. I Shock får varje spelare kontroll över en sådan "shock" och kan bestämma hur saker i spelvärlden som relaterar till den fungerar.Wilper said:I praktiken i spelet så skall det funka så att med hjälp av ett antal aspekter (nanoteknologi, robotik, civilisation, snabbare än ljuset transporter osv) som deltagarna inledningsvis väljer/slumpar så får man en bas. Sedan får deltagarna fördjupa en eller ett par av dessa aspekter eller dra slutsatser om vad den valda kombinationen av aspekter får för implikationer på spelvärlden i stort.