Mogger
Hipsteranka
Jag blev lite förbryllad av den andra tråden, om Chock och hur spelet eventuellt påverkas utifrån vilken setting man väljer. För mig är det är en självklart påstående. Alla spel påverkas av sin setting. Rollpersonerna måste förhålla sig till den, settingen måste förhålla sig till sig själv. Miljön är inte bara en kuliss. Det är en del av spelgruppens redskap för att påverka berättelsen.
Jag spelade exempelvis en storviltsjägare i en Cthulukampanj en gång. Han var ganska poppis där, på 20-30-talet. En riktig karlakarl! Sköt stora djur. Idag, om man skjuter fel lejon, så blir du utfryst, uthängd och avskedad. Det beror på förändrad teknik och förändrade värderingar.
Ville min storviltsjägare ta sig till Afrika för att skjuta djur så var det naturligtvis fullt möjligt, men att resa för hundra år sedan var något helt annat än idag. Det var ett äventyr i sig. Idag kan jag resa till vilken kontinent jag vill, och aldrig vara längre än 10 m från ett Starbucks.
Nu låter det kanske som att jag menar att modern setting skulle vara sämre än historisk. Så är absolut inte fallet. Min enda poäng är att setting does matter. Givetvis kan allt göras bra. Det finns ingen setting som per automatik är bättre än någon annan. En alternativ western, i modern tid, är inte sämre än en klassisk western. Men det är ganska stor skillnad på Brokeback Mountain och Den gode, den onde och den fule, för en annan setting erbjuder andra möjligheter. Och problem.
Jag skrev på mitt eviga polisspel förr. Eller, jag gör det fortfarande ibland, men då var det förlagt i modern tid. Jag ville ha en ganska hög realism i det, så jag började beskriva amerikanskt polisarbete, hur politiken påverkar etc. Det blev ganska omfattande, och det slutade med att jag la ner det. Och flyttade hela spelet till 20-talet. På den tiden var både polisarbete och politik något helt annat. Betydligt enklare att beskriva. Det påverkar givevis spelet enormt även om premissen är exakt samma.
Så är det för alla spel. Krille skrev en gång ett slags Ereb Altor som utspelade sig på 90-talet. Det var inte på något plan samma spel som Äventyrsspels orginal, trots att det enda som hänt var att tiden hade gått.
Jag inbillade mig att det här var en självklarhet. Precis som att det spelar roll vilket system vi använder. Men kanske har jag fel. Kanske är jag så fast i mitt sätt att spela att jag inte ser skogen ordentligt?
Jag spelade exempelvis en storviltsjägare i en Cthulukampanj en gång. Han var ganska poppis där, på 20-30-talet. En riktig karlakarl! Sköt stora djur. Idag, om man skjuter fel lejon, så blir du utfryst, uthängd och avskedad. Det beror på förändrad teknik och förändrade värderingar.
Ville min storviltsjägare ta sig till Afrika för att skjuta djur så var det naturligtvis fullt möjligt, men att resa för hundra år sedan var något helt annat än idag. Det var ett äventyr i sig. Idag kan jag resa till vilken kontinent jag vill, och aldrig vara längre än 10 m från ett Starbucks.
Nu låter det kanske som att jag menar att modern setting skulle vara sämre än historisk. Så är absolut inte fallet. Min enda poäng är att setting does matter. Givetvis kan allt göras bra. Det finns ingen setting som per automatik är bättre än någon annan. En alternativ western, i modern tid, är inte sämre än en klassisk western. Men det är ganska stor skillnad på Brokeback Mountain och Den gode, den onde och den fule, för en annan setting erbjuder andra möjligheter. Och problem.
Jag skrev på mitt eviga polisspel förr. Eller, jag gör det fortfarande ibland, men då var det förlagt i modern tid. Jag ville ha en ganska hög realism i det, så jag började beskriva amerikanskt polisarbete, hur politiken påverkar etc. Det blev ganska omfattande, och det slutade med att jag la ner det. Och flyttade hela spelet till 20-talet. På den tiden var både polisarbete och politik något helt annat. Betydligt enklare att beskriva. Det påverkar givevis spelet enormt även om premissen är exakt samma.
Så är det för alla spel. Krille skrev en gång ett slags Ereb Altor som utspelade sig på 90-talet. Det var inte på något plan samma spel som Äventyrsspels orginal, trots att det enda som hänt var att tiden hade gått.
Jag inbillade mig att det här var en självklarhet. Precis som att det spelar roll vilket system vi använder. Men kanske har jag fel. Kanske är jag så fast i mitt sätt att spela att jag inte ser skogen ordentligt?