Nekromanti Setting does matter

Mogger

Hipsteranka
Jag blev lite förbryllad av den andra tråden, om Chock och hur spelet eventuellt påverkas utifrån vilken setting man väljer. För mig är det är en självklart påstående. Alla spel påverkas av sin setting. Rollpersonerna måste förhålla sig till den, settingen måste förhålla sig till sig själv. Miljön är inte bara en kuliss. Det är en del av spelgruppens redskap för att påverka berättelsen.

Jag spelade exempelvis en storviltsjägare i en Cthulukampanj en gång. Han var ganska poppis där, på 20-30-talet. En riktig karlakarl! Sköt stora djur. Idag, om man skjuter fel lejon, så blir du utfryst, uthängd och avskedad. Det beror på förändrad teknik och förändrade värderingar.

Ville min storviltsjägare ta sig till Afrika för att skjuta djur så var det naturligtvis fullt möjligt, men att resa för hundra år sedan var något helt annat än idag. Det var ett äventyr i sig. Idag kan jag resa till vilken kontinent jag vill, och aldrig vara längre än 10 m från ett Starbucks.

Nu låter det kanske som att jag menar att modern setting skulle vara sämre än historisk. Så är absolut inte fallet. Min enda poäng är att setting does matter. Givetvis kan allt göras bra. Det finns ingen setting som per automatik är bättre än någon annan. En alternativ western, i modern tid, är inte sämre än en klassisk western. Men det är ganska stor skillnad på Brokeback Mountain och Den gode, den onde och den fule, för en annan setting erbjuder andra möjligheter. Och problem.

Jag skrev på mitt eviga polisspel förr. Eller, jag gör det fortfarande ibland, men då var det förlagt i modern tid. Jag ville ha en ganska hög realism i det, så jag började beskriva amerikanskt polisarbete, hur politiken påverkar etc. Det blev ganska omfattande, och det slutade med att jag la ner det. Och flyttade hela spelet till 20-talet. På den tiden var både polisarbete och politik något helt annat. Betydligt enklare att beskriva. Det påverkar givevis spelet enormt även om premissen är exakt samma.

Så är det för alla spel. Krille skrev en gång ett slags Ereb Altor som utspelade sig på 90-talet. Det var inte på något plan samma spel som Äventyrsspels orginal, trots att det enda som hänt var att tiden hade gått.

Jag inbillade mig att det här var en självklarhet. Precis som att det spelar roll vilket system vi använder. Men kanske har jag fel. Kanske är jag så fast i mitt sätt att spela att jag inte ser skogen ordentligt?

Vimes

Sillkung
Jag tycker likt du att det här är självklarheter och blev perplex över att det ens fanns något att diskutera.

God45

#PrayersForBahakan
Det beror på vilket spel. Spelar vi D&D eller någon annan typ av fantasy så spelar det 9 gånger av 10 inte någon jävla roll vilken värld vi är i. Trudvang, Forgotten Realms, Krynn... Who gives a shit? Jag har ett svärd och vill döda icke-människor för deras saker och ha äventyr.

Spelar vi urban fantasy spelar det ofta ingen roll heller. Det är nu med magi, what ever. Är
Jag en vampyr? Coolt!

Det som spelar roll är känslan. Enda gången setting i sig är viktigt är om vi har en road trip eller gör politik. Men då är den SUPERVIKTIG!!!! Omg, han är en Ventrue Antitribue? Varifrån? Vilken Path har han? MÅSTE VETA!!!!!!

ceruleanfive

Bläckfisk
Everything matters! Regelsystem, setting, spelledare, medspelare, scenario, tid på dygnet, etcetera – allt har stor inverkan på vad man spelar och hur man spelar det. Så ser åtminstone jag det.

ceruleanfive

Bläckfisk
God45;n268935 said:
Spelar vi D&D eller någon annan typ av fantasy så spelar det 9 gånger av 10 inte någon jävla roll vilken värld vi är i. Trudvang, Forgotten Realms, Krynn... Who gives a shit? Jag har ett svärd och vill döda icke-människor för deras saker och ha äventyr.
Det är ju ändå hyfsat stor skillnad på murriga sago-Trudvang, svart-vita och klassiska Middle Earth, samt multikulturella high fantasy-Forgotten Realms? Spelar man likadant i dem spelar man ju knappt i aktuell setting.

God45

#PrayersForBahakan
ceruleanfive;n268941 said:
Det är ju ändå hyfsat stor skillnad på murriga sago-Trudvang, svart-vita och klassiska Middle Earth, samt multikulturella high fantasy-Forgotten Realms? Spelar man likadant i dem spelar man ju knappt i aktuell setting.
Mitt argument är någonstans att det inte påverkar mitt rollspelande så mycket. Speciellt inte i jämförelse med känslan i kampanjen.

En rolig dvärg kampanj i Midgård (som The Hobbit) är mer lik en rolig dvärgkampanj i Trudvang än den är lik en episk saga om alverna (som en del av Silmarillion).

Bifur

Veteran
Kan bara konstatera att ett polisdeckarspel i dagens svenska verklighet antingen skulle bli sjukt tråkigt eller behöva göra våld på verkligheten (som de flesta böcker, filmer och TV-serier gör).

Så ja, setttingen är viktig. På så vis är alla spel culture gaming. Sedan är det så klart beroende på spelarnas förkunskap. Om ingen vet eller bryr sig kvittar det, men det räcker med att en har invändningar för att det ska stjälpas. Och det är jävligt surt att vara spelaren vars inlevelse bryts av att resten tycker att GPS-spårning av en telefon ska funka på ett annat vis än vad det faktiskt gör.

Detta är ett av delskälen till att jag tycker moderna setttings i vår värld är svårare att spela i. Det är, konstigt nog, svårare att hitta en gemensam grund att stå på, referensramarna är mer diversifierade.

ceruleanfive

Bläckfisk
God45;n268948 said:
Mitt argument är någonstans att det inte påverkar mitt rollspelande så mycket. Speciellt inte i jämförelse med känslan i kampanjen.

En rolig dvärg kampanj i Midgård (som The Hobbit) är mer lik en rolig dvärgkampanj i Trudvang än den är lik en episk saga om alverna (som en del av Silmarillion).
Mycket bra poäng! Och det kan ju naturligtvis variera mellan olika spelgrupper hur mycket av settingen man faktiskt spelar.

Jag skulle fortfarande säga att känslan i en dvärgkampanj i Trudvang rimligtvis skiljer sig en hel del från en dvärgkampanj i Forgotten Realms. Och en dvärgkampanj i vår nutid är något helt annat...

flintberg

Veteran
Spännande tankar, jag kan tycka, som spellett mycket CoC, att det kan vara bökigt att spela 1920-tal, att folk inte kan gå in i känslan riktigt för att man kan för lite om epoken. Hur funkade fotografering på 1920-talet egentligen? Hur såg systemet ut med banker, pengar och betalningar? Hur lätt eller svårt var det för en person av fel social ställning att ens prata med någon längre upp i hierarkin. Hur gick en brottsplatssundersökning till och är det rimligt att jag letar fingeravtryck?

När den där diskrepansen uppstår blir det bökigt och ibland lite svårt. På det sättet är nutid lättare. Sen saknar man ju då en hel del annat som man får "gratis" kulturmässigt genom att leka med olika epoker. Men som skrevs här ovan, det är fler parametrar. Bara i nutidssverige är det gigantisk skillnad på Stockholms innerstad och ett rollspel som utspelar sig där jämfört med ett rollspel i de samiska fjällen eller långt ut i Göteborgs skärgård. Geografi, tidsepok och stämning, allt samverkar.

Men håller med dig om att det är väldigt bökigt när folk ska börja applicera sina kunskaper på saker och ting i spel i modern tid. Då kan jag också längta till en fantasysetting där man har mer kontroll.

God45

#PrayersForBahakan
ceruleanfive;n268960 said:
Mycket bra poäng! Och det kan ju naturligtvis variera mellan olika spelgrupper hur mycket av settingen man faktiskt spelar.

Jag skulle fortfarande säga att känslan i en dvärgkampanj i Trudvang rimligtvis skiljer sig en hel del från en dvärgkampanj i Forgotten Realms. Och en dvärgkampanj i vår nutid är något helt annat...
Jag hade spelat Bright dvärgkampanjen den här sekunden! :D

Det ska erkännas att jag är idioten som ibland döper min häst till "Motorcykel" om spelledaren tvingar på mig att hästen ska rollspelas. Eller döper min varg till "2hd trip attack som bryter handlings ekonomin". Och medan det är specifikt djur så faller det lite över till fantasy världar också. Jag gillar coola idéer men jag bryr mig inte om de hänger ihop i världen. Det påverkar inte min karaktär.

Det är inte som jag går runt på riktigt och går "Jag förstår inte regnbågar! Hur ska jag kunna leva i dennhär världen?!!!"

Mogger

Hipsteranka
Bifur;n268949 said:
Detta är ett av delskälen till att jag tycker moderna setttings i vår värld är svårare att spela i. Det är, konstigt nog, svårare att hitta en gemensam grund att stå på, referensramarna är mer diversifierade.
Ja, speciellt när man kan ha en spelgrupp där någon har rest runt halva världen medan andra aldrig lämnat Dalarna.

Mogger

Hipsteranka
flintberg;n268961 said:
På det sättet är nutid lättare.
Egentligen handlar det nog uteslutande om förkunskaper och preferenser. Säger du att vi ska spela brottsutredare i modern miljö och jag tänker The Wire och du tänker CSI så blir det inte så lätt misstänker jag :) Jag tror att man många gånger felaktigt förutsätter att "nutid" ger oss en gemensam plattform. Vi måste ändå kommunicera det här på något sätt. Eller helt skita i det, som God45 är inne på. Men det är inget som lockar mig, och jag hade nog blivit lite störd av det :)

ceruleanfive

Bläckfisk
God45;n268969 said:
Det ska erkännas att jag är idioten som ibland döper min häst till "Motorcykel" om spelledaren tvingar på mig att hästen ska rollspelas. Eller döper min varg till "2hd trip attack som bryter handlings ekonomin". Och medan det är specifikt djur så faller det lite över till fantasy världar också. Jag gillar coola idéer men jag bryr mig inte om de hänger ihop i världen. Det påverkar inte min karaktär.
Måns;n268973 said:
Egentligen handlar det nog uteslutande om förkunskaper och preferenser. Säger du att vi ska spela brottsutredare i modern miljö och jag tänker The Wire och du tänker CSI så blir det inte så lätt misstänker jag :) Jag tror att man många gånger felaktigt förutsätter att "nutid" ger oss en gemensam plattform. Vi måste ändå kommunicera det här på något sätt. Eller helt skita i det, som God45 är inne på. Men det är inget som lockar mig, och jag hade nog blivit lite störd av det :)
Jag skulle vilja hävda att det i de här situationerna handlar om socialt kontrakt snarare än setting. Och social contract matters! :D

Mogger

Hipsteranka
ceruleanfive;n268980 said:
Jag skulle vilja hävda att det i de här situationerna handlar om socialt kontrakt snarare än setting. Och social contract matters! :D
Ja, det håller jag med om. Per default bör man utgå ifrån att settingen funkar så som spelet beskriver den. Allt annat får man komma överens om inom spelgruppen.

Bifur

Veteran
Måns;n268973 said:
Jupp, att försöka spela CSI som TV-serien är med mg som spelare vore nog en återvändsgränd :).

https://m.youtube.com/watch?v=oIQX_...Dm4QtwIIHzAA&usg=AOvVaw30xwu2ZRp-nM--P9XrKWKR

God45

#PrayersForBahakan
ceruleanfive;n268980 said:
Det skriver jag under på :D

God45

#PrayersForBahakan
Måns;n268982 said:
Ja, det håller jag med om. Per default bör man utgå ifrån att settingen funkar så som spelet beskriver den. Allt annat får man komma överens om inom spelgruppen.
Jag tänker hävda att det inte är en bra default utan att man måste prata om det. Pratar man inte om det gäller vad spelledaren säger över boken.

RasmusL

Champion
Få settings är ju riktigt "originella" utan faller istället tillbaka på troper från vår värld eller kulturella arv. Är det en definierande aspekt av "setting" i det här fallet, vilka troper som väljs ut att lyftas fram? Jag tänker enligt God45:s argument ovan om urban fantasy: det kan ofta var ganska oviktigt vad staden heter och hur landet fungerar så länge vi är överens om att det vi spelar är "det är 90-tal, det regnar, folk kan trolla" liksom. När vi leker samskapande av värld medans vi spelar så tycker jag det här blir väldigt tydligt, troperna ger gemensamma ramar som vi förväntas hålla oss innanför (även om gränserna kan gå på olika ställen i olika folks medvetanden) även om spelet har sagt noll och inget om vad "settingen" är.

Jag tänker nog att det är lite av en avart att prata om "setting" och att allt i den diskussionen egentligen faller in under "vad gör vi i spelet?"-fliken. Var tänker jag fel?

Mogger

Hipsteranka
RasmusL;n268993 said:
Få settings är ju riktigt "originella" utan faller istället tillbaka på troper från vår värld eller kulturella arv. Är det en definierande aspekt av "setting" i det här fallet, vilka troper som väljs ut att lyftas fram?
Ja, det tycker jag. Den kulturella kontexten kan dessutom vara viktigare än vilka tekniska landvinningar som gjorts eller vem som bestämmer vad. Settingen kan definieras i spel, men den spelar roll.

Setting avgör vad som är norm och vad som bryter mot den. Ska du kunna säga något alls om din roll så måste du känna till åtminstone något om settingen, annars får du göra antaganden, vilket du är inne på.

Setting+system+character=story. Typ. Byt ut något av dem och du får en helt annan upplevelse.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Settingen kan justeras efter regler och karaktärer lika gärna som tvärt om eller mellanting. Det är bara spelgruppems preferenser som säger vilket som blir det tongivande.

Sålunda håller jag med om att det är det sociala kontraktet som är det viktiga.