Jag antar att det är mina inlägg om att det visst går att göra isolerad mysskräck i modern tid som föranledde den här tråden? Jag känner inte riktigt igen den utgångspunkt som diskuteras; det ser lite ut som att trådstartaren argumenterar emot någon som hävdar att settings inte spelar någon roll och det var inte alls vad jag tyckte att jag skrev i den andra tråden. Så jag kan inte vara helt säker.
Så jag kanske ska inleda med att förtydliga att setting absolut påverkar upplevelsen och vilka möjligheter man har.
Däremot finns det ju såklart en gradskillnad. Att byta från en low-fantasy lerig medeltidssetting till en modern setting innebär till exempel en väldigt stor förändring. Jag tror att det skulle krävas väldigt mycket arbete för att spela en lerig grisodlarkampanj med känsla av lerig medeltid i en modern setting, framför allt om kampanjen ska utspela sig i en modern miljö där teknik och annat är vanligt och ingrott i vardagen.
Det jag däremot upplever är att tekniken i vissa fall blir mer av en mental blockering än en egentlig blockering. Det finns en föreställning om att teknik gör äventyrande svårt i allmänhet, och skräck i synnerhet. Jag tror att den föreställningen överdriver de effekter en marginellt högre tekniknivå innebär - ett hopp mellan, säg, 70-tal och 2010-tal borde inte behöva betyda speciellt mycket när det gäller "vad man kan spela".
Jag ska inte säga att jag är fri från sådana låsningar själv. Jag har för egen del oerhört svårt att komma på intressanta rollpersoner eller äventyr i preindustriell miljö. Jag har jättesvårt att komma på äventyr i medeltidmiljö överhuvudtaget, eller föreställa mig långvarigt spelande i sådana miljöer. Uppenbarligen går det; jag vågar gissa att de allra flesta som spelar rollspel överhuvudtaget kör i den sortens miljöer.
För mig är det självklart att man kan uppnå i princip samma sorts skräck i 2010-talsmiljö som i 1970-talsmiljö. Kommer det att kännas exakt likadant? Exakt? Nej. Men då blir det en fråga om hur pass elastisk ens upplevelse av t.ex. "mysskräck" är. Ingår det som viktig del att ingen någonstans har en mobiltelefon? Att ingen kan kolla upp något alls på google? Ja, då blir det såklart väldigt svårt att göra mysskräck i 2010-tal.
Men om det inte handlar om det, utan vilka möjligheter rollpersonerna har att undersöka saker etc, så menar jag att exakt samma förutsättningar kan ges. Det finns inget som säger att ny tech måste funka i närheten av det ockulta. Eller att internet kan berätta vilken sorts monster man har att göra med. Tech är inte magi, och även om det hade varit magi så ligger det lite i sakens natur att SL kan bestämma hur det funkar, och därmed få det att funka på det sätt det behöver funka på för att skapa den efterfrågade stämningen.
Så jag kanske ska inleda med att förtydliga att setting absolut påverkar upplevelsen och vilka möjligheter man har.
Däremot finns det ju såklart en gradskillnad. Att byta från en low-fantasy lerig medeltidssetting till en modern setting innebär till exempel en väldigt stor förändring. Jag tror att det skulle krävas väldigt mycket arbete för att spela en lerig grisodlarkampanj med känsla av lerig medeltid i en modern setting, framför allt om kampanjen ska utspela sig i en modern miljö där teknik och annat är vanligt och ingrott i vardagen.
Det jag däremot upplever är att tekniken i vissa fall blir mer av en mental blockering än en egentlig blockering. Det finns en föreställning om att teknik gör äventyrande svårt i allmänhet, och skräck i synnerhet. Jag tror att den föreställningen överdriver de effekter en marginellt högre tekniknivå innebär - ett hopp mellan, säg, 70-tal och 2010-tal borde inte behöva betyda speciellt mycket när det gäller "vad man kan spela".
Jag ska inte säga att jag är fri från sådana låsningar själv. Jag har för egen del oerhört svårt att komma på intressanta rollpersoner eller äventyr i preindustriell miljö. Jag har jättesvårt att komma på äventyr i medeltidmiljö överhuvudtaget, eller föreställa mig långvarigt spelande i sådana miljöer. Uppenbarligen går det; jag vågar gissa att de allra flesta som spelar rollspel överhuvudtaget kör i den sortens miljöer.
För mig är det självklart att man kan uppnå i princip samma sorts skräck i 2010-talsmiljö som i 1970-talsmiljö. Kommer det att kännas exakt likadant? Exakt? Nej. Men då blir det en fråga om hur pass elastisk ens upplevelse av t.ex. "mysskräck" är. Ingår det som viktig del att ingen någonstans har en mobiltelefon? Att ingen kan kolla upp något alls på google? Ja, då blir det såklart väldigt svårt att göra mysskräck i 2010-tal.
Men om det inte handlar om det, utan vilka möjligheter rollpersonerna har att undersöka saker etc, så menar jag att exakt samma förutsättningar kan ges. Det finns inget som säger att ny tech måste funka i närheten av det ockulta. Eller att internet kan berätta vilken sorts monster man har att göra med. Tech är inte magi, och även om det hade varit magi så ligger det lite i sakens natur att SL kan bestämma hur det funkar, och därmed få det att funka på det sätt det behöver funka på för att skapa den efterfrågade stämningen.