Nekromanti Settings: Om man blandar...

Ram

Skev
Om man ser till klassiska fenomen från olika settings och genrer, vad tycker du är coolt att blanda?

Coriolis marknadsfördes fritt tolkat som... Well, väldigt fritt tolkat som en cool, mystisk och kanske mäktig kyrka och läckert doftande bazaarer fast i rymden. Mumma!

Eon har alver fast med ångest som sin coolhet.

Vilka mixar tycker du har DET i existerande spel och vilka ännu icke-existerande mixar skulle du vilja se?

Genesis

Ni dés ni maître
Mutant har fantasy med efter katastrofen-färg. Det tycker jag är sådär. Men det är nog för att jag inte är så förtjust i fantasy.

Däremot tycker jag att Chronopia har DET. Det är cyberpunk ommålat med fantasyfärg. Det tycker jag är rätt kul.

Räknas sådana mixar, eller var du bara intresserad av "Det är vilda västern fast med dvärgar"-typen av blandningar?

Och sedan när är det ångest i Eon-alver? Det måste vara nytt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Däremot tycker jag att Chronopia har DET. Det är cyberpunk ommålat med fantasyfärg. Det tycker jag är rätt kul.
Här vill jag slå ett slag för Etherscope, som är cyberpunk ommålad med industrialism. Alltså, det är enda ångpunkspelet jag sett som faktiskt replikerar cyberpunken... fast med eterrymd och ånga.

Rising

Vila i frid
Bland existerande spel så skulle jag vilja peka på Mutant Chronicles, som är en Noirdeckare - i Bladerunnerframtid! Så länge som MC inte blandar in för mycket axelskydd och demoniska monster så tycker jag att det är ashäftigt. Framförallt så finns det en väldigt läcker estetik som tittar fram på sina håll i böckerna, där folk åker omkring i gamla 20-talsbilar, fast i SF-tappning. Det är väldigt Art Deco och väldigt tufft.

Både Art Deco och Noir är förresten sånt som man kan blanda in i vad som helst och så blir resultatet bra. Grim Fandango är ett bra exempel på hur den alkemiska processen fortsätter fungera bra även när kombinationen är otippad.

---

Bland icke-existerande kombinationer så skulle jag vilja se:

Highschooldrama + Gladfantasy
Typ lite i stil med Harry Potter, men med mer kärlek och mindre äventyr.

Spiondrama + Pop Magic
Typ som Grant Morrisons Doom Patrol eller The Invisibles, fast inte med rötterna i superhjältande och action utan i den sortens spännande intrig som i "spionen som kom in från kylan".

Vikingar + Skräck
Typ som sekvensen om Glam i den isländska Grettes Saga. Egentligen är det väl just detta som Draug vill göra, men kombinationen är så häftig att man kan göra fler sådana här spel.

Apocalypse Now + Gladfantasy
Som jag skrev i Blodröta: Gladfantasy är den mest romantiserande genren, och därför är det särdeles kul att låta cyniskt krigselände slita itu just den genren. Det ska börja som Narnia, och sluta med att små goblingooks våldtar alvprinsessans enhörning efter att ha stuckit ut ögonen på den med taggtråd och tvingat den att spela rysk roulette mot Christopher Walken.

Ram

Skev
Genesis said:
Räknas sådana mixar, eller var du bara intresserad av "Det är vilda västern fast med dvärgar"-typen av blandningar?
Jag är ute efter alla blandningar. Coola feature- eller setting-landningar typ Bysans på havets botten, raser på konstiga ställen eller med nya vinklar typ Orchers modevisningar eller även systemmässiga vinklingar som Mouse guards tradliknande tänk fast med BW:s regler ligth. Fast mest åt settinghållet tror jag.

Så dina exempel tycker jag är mycket bra exempel.

Genesis said:
Meh. Eller också är jag okunnig... Jag har för mig att jag läste i Förbannelsens folk om att de kunde drababs av en blandning av livströtthet och en rädsla för döden. Men minnet är inte vad det har varit såhär på ålderns höst... :gremwink:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Rising said:
Apocalypse Now + Gladfantasy
Som jag skrev i Blodröta: Gladfantasy är den mest romantiserande genren, och därför är det särdeles kul att låta cyniskt krigselände slita itu just den genren. Det ska börja som Narnia, och sluta med att små goblingooks våldtar alvprinsessans enhörning efter att ha stuckit ut ögonen på den med taggtråd och tvingat den att spela rysk roulette mot Christopher Walken.
Har du diskuterat det med anstaltens psykolog? :gremgrin:

//EvilSpook

Christoffer

It's all pig.
Rising said:
Highschooldrama + Gladfantasy
Typ lite i stil med Harry Potter, men med mer kärlek och mindre äventyr.
Det här kommer du kunna få i Best Days of Our Lives! Men med massa mobbing på köpet.

Big Marco

Läskig
Genesis said:
Nytt och nytt - det har funnits i 13 år. Alverna blir handlingsförlamade, deprimerade, maniska och ångestfyllda av att ha förbannats med evigt liv. Rasen är inte skapt för det och om man vill köra Eon som lite culture gaming så är detta en mycket bra hook att använda.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Me too!

Det kommer du att kunna få i Kadettspelet! Men med ett mörkt yttre hot på köpet.

Mogger

Hipsteranka
I fablernas värld.

Jag är väldigt svag för fabler. Så, Mouse Guard har DET. Blanda lite småkeltisk fantasy med små möss och sånt.

Men just nu är jag ganska sugen på 2:a Världskriget + odöda. Det vore coolt!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: I fablernas värld.

Jag får fruktat snygga bilder för ögonen av odöda möss i tyska uniformer i dimma. Och principen med Guard går ju att flytta över rakt av till den spelvärlden. Den uppdragsbaserade spelformen passar nog rätt bra med militärspel i allmänhet.

solvebring

Superhero
Om man ser till klassiska fenomen från olika settings och genrer, vad tycker du är coolt att blanda?
Jag tycker kombinationer som: Space opera och Cyberpunk, Space opera och Steampunk, Fantasy och Steampunk, Skräck och Sci-Fi (ganska vanligt ändå) och liknande är coolt...

Säkert massor med flera coola saker, fast jag kan inte komma på mer sådär direkt. Eller jo, typ barock- och renässanstidens stuk och Sci-Fi. Eller ja, när allt kommer omkring kan man väl säga att jag gillar Space opera i de flesta tappningar och stilar, likaså Fantasy - fast så ser jag också väldigt nära band mellan Space opera och Fantasy.

... Så vad som är coolt, enligt mig, vore dvärgar, alver and shit a la 1700-tal a la Star Wars plus en massa cool Steampunkmekanik.

Eon har alver fast med ångest som sin coolhet.
Nu har inte jag spelat Eon (än), just för att jag bara hört en massa saker som enligt mig känns antingen too kliché eller crap. Rättare sagt så har jag inte köpt det eller gett mig an att spela det för egen maskin. Fast jag kommer snart att spela det just för att alla andra i rollspelsgruppen på skolan röstat Ja för Eon då en ny medlem i gruppen är Eonfantast och SL. Well, jag behöver ju inte köpa böckerna eller spelleda så låt gå för det då. Nu får jag äntligen se med egna ögon å andra sidan. Har mina aningar dock, med mycket negativa erfarenheter av Neogames sedan förut.

... Skitsamma, det var inte det jag ville säga. Ville bara poängtera att jag inte har några djupare kunskaper om Eon, med tanke på det jag har att säga. Ändå vill jag säga det. Just för att få ett välutvecklat svar som kan förklara det hela.

Alver med ångest... Coolt?! Är inte det den största klichén ever?

Jag menar Tolkien spelar (spelade) ut sina alver, fyllda av ångest och med tunga sinnen för den nya världen, det förlorade bandet till gudarna och det förlorade arvet. Riotminds kopierade in princip detta rakt av så det finns där med, och ja, i stort sett överallt återkommer Tolkiens alvångest. Är det något speciellt?

Storuggla

Champion

"Jag får fruktat snygga bilder för ögonen av odöda möss i tyska uniformer i dimma. Och principen med Guard går ju att flytta över rakt av till den spelvärlden. Den uppdragsbaserade spelformen passar nog rätt bra med militärspel i allmänhet."

Om det inte finns ett hack för det här redan anat jag att det beror på att någon redan jobbar på saken. Stürmratte!

Storuggla, Mäuseschutz!

Krille

Super Moderator
Jonas Nelson beskrev Skymningshem: Andra Imperiet så här:

Jonas Nelson said:
Ja, hela spelet får mig att fantisera om att George Lucas skulle slå sig ihop med japanske Takeshi Kitano och göra en remake på Star Wars, fast med en ung Jackie Chan i huvudrollen. Samt med en bunt kapabla unga svärdssvingande eller rymdskeppspilotande damer förstås.

Måns said:
Men just nu är jag ganska sugen på 2:a Världskriget + odöda. Det vore coolt!
Det låter ju ascoolt! Jag älskar 2:a Världskriget och odöda på det kan ju inte bli fel :gremsmile:

Hur skulle du lägga upp det?

Finns det inte ett kampanjförslag för andra världskriget i AFMBE? Med de ytterst generösa zombiereglerna där borde det väl inte vara så svårt att implementera andra sorters odöda också, om man vill ha...