Jag befinner mig i ”den kreativa processen” (dvs. den flyger inte ännu, den står och puttrar i hangaren så att säga) att skapa en steampunksetting. Världen överlag skall vara en blandning av fantasymedeltid och steampunk/förtiotal men med de element som jag inte gillar (främst smuts…) borttagna.
Centralt i hela settingen är en ännu ej namngiven energi/materia som i olika varianter genomsyrar allt och alla i världen. Den är konkret och påtaglig, inte flyktig och ogripbar. Det mest överskådliga sättet att beskriva den är nog via ett antal stolpar som jag satt upp.
1. Ett underjordiskt flöde av kraft resulterar i veritabla utbrott av densamma. Dessa är osynliga och har ingen synlig effekt, men känns som ett lätt, nästan omärklig, varm luftström om man befinner sig i den.
2. Man kan kondensera kraften via paraplyliknande (bättre idéer mottages tacksamt) kondensatorer som samlar flödet, kondenserar den och samlar den i stora kärl. Däri så skiktas de via elektolys eller dyl. varpå två substanser uppstår, en tjock och trögflytande som stelnar till ett mörkt, hårt material och ett klart, genomskinligt som behåller en halvflytande konsistens. Det mörka materialet är brännbart och brinner med samma intensitet som trä, men utan att ge ifrån sig någon rök och med en brinntid som är mer än trehundra gånger så lång som motsvarande mängd ved. Det halvflytande materialet är explosivt, består av ren kraft och kan därmed inte påverka fysiskt material även om det bromsas kraftigt av material med hög densitet. Kraftströmmar och kraftföremål påverkas dock på olika sätt. En människa eller annan kraftbärare som träffas av en stöt slås ut under en kortare tid. Detta material används som ammunition till pistoler och musköter. Dessa kondensatorer finns i två varianter, en fast monterad runt stabila flöden och mobila varianter som med hjälp av flödesfinnare jagar utbrott i norden.
3. Teknologin har anpassats för att använda kraften som finns i den skördade energin. De största teknologiska genombrotten är de flygande strömseglarna, i princip vanliga segelfartyg som anpassats för att kunna flyga. Därutöver har ångkraften utvecklats för att nyttja kraften. Fortfarande är vattenkraften mest använd i industrin, men den inkapslade kraften har gjort energi portabelt.
4. Energin har formats av sättet den använts på sedan den upptäcktes. I tunga industristäder så färdas energin i princip enbart utåt, på landsbygden är flödena fluktuerande och på livlösa tundror så finns det mycket lite energi, men i gengäld är utbrott mycket vanliga. De har även skapat traditioner i kulturer och egna lokala balanser. I motsvarande asiatiska storgårdar så finns det ett antal individer som befinner sig i samklang med energierna och som därmed får kunskaper och krafter av exceptionell natur. Det finns individer som kan använda energiflöden för att utföra spektakulära handlingar, allt ifrån extrema hopp via avstamp från energiflöden, helande via energiflöden till styrande av energiflöden. Speciella samhällen har också uppstått runt lokala högenergiområden. Alla områden, såväl skog som hav och berg kan vara högenergiområden.
5. Personer har olika förmåga att hantera och använda kraften. De flesta kan känna av den, det är förhållandevis vanligt att folk kan se den i olika hög grad, vissa kan använda den och vissa har hög känslighet för den.
6. Religion saknas undantaget diverse personkulter. En person dör när dennes inneboende energi tar slut. Däremot så kan en persons förtidiga död skapa stor förödelse och på katastrofala sätt störa balanser i de lokala energiflödena. Detta har lett till flera saker. För det första så förekommer inte krig i stor skala alls. För det andra så är allt liv ”heligt”. Att döda en annan människa gör man helt enkelt inte. Den energistöt som en kraftfull persons död ger ifrån sig kan mycket väl döda eller allvarligt förkorta ens eget liv och den kan skapa kaos i omgivningarna eller rent av släcka ut flöden helt. I de fall då en person begått ett brott som skall bestraffas med avrättning så förs denne ut av en kraftlös i en död zon för att avrättas. En evig jakt är på metoder för att tillföra kraft till sig själv och därmed förlänga livet.
7. Det finns en del av befolkningen som är kraftlösa. De saknar helt kraft och är levande paradoxer då de helt enkelt inte borde leva. De kraftlösa är fruktade av flera skäl. För det första så är de de enda som utan risk kan döda en medmänniska. För det andra så är de opåverkade av kraftvapen. Därtill så är de inte sällan utfrusna av samhället och lever i utkanten av detsamma.
8. Nativiteten över lag i världen är låg vilket har lett till att befolkningen minskar. Bara ungefär hälften av den befolkning som fanns när befolkningen var som störst finns kvar i dag och den är ständigt fallande.
9. Det finns ett antal entiteter som inte är helt av biologisk natur. Det kan vara allt ifrån mindre väsen såsom små vortexar av kraft med ett litet medvetande till Leviathans. Kraften kan också omforma existerande individer och skapa avarter av densamma.
Detta om de settingspecifika delarna.
Nu till funderingarna;
1. Kraften eller energin är skittråkiga namn och Philip Pullman har snott materien… Någon som har något förslag på bättre benämningar?
2. Allt ovan är ”technobabbel” om än i stolpform. Tillför detta någonting för dig eller är 90% text som man lika gärna kan vara utan? Vad är relevant och vad är inte relevant?
3. Har någon något bra exempel på rollspel där man använt likartad hård integration av settingskapande företeelse? Tanken är alltså att denna kraft skall genomsyra de flesta aspekter av samhället och på flera olika nivåer. Om man t.ex. ser till de magisystem som finns i de flesta rollspel så känns de oftast som om de klistrats på utanpå en redan existerande värld.
Centralt i hela settingen är en ännu ej namngiven energi/materia som i olika varianter genomsyrar allt och alla i världen. Den är konkret och påtaglig, inte flyktig och ogripbar. Det mest överskådliga sättet att beskriva den är nog via ett antal stolpar som jag satt upp.
1. Ett underjordiskt flöde av kraft resulterar i veritabla utbrott av densamma. Dessa är osynliga och har ingen synlig effekt, men känns som ett lätt, nästan omärklig, varm luftström om man befinner sig i den.
2. Man kan kondensera kraften via paraplyliknande (bättre idéer mottages tacksamt) kondensatorer som samlar flödet, kondenserar den och samlar den i stora kärl. Däri så skiktas de via elektolys eller dyl. varpå två substanser uppstår, en tjock och trögflytande som stelnar till ett mörkt, hårt material och ett klart, genomskinligt som behåller en halvflytande konsistens. Det mörka materialet är brännbart och brinner med samma intensitet som trä, men utan att ge ifrån sig någon rök och med en brinntid som är mer än trehundra gånger så lång som motsvarande mängd ved. Det halvflytande materialet är explosivt, består av ren kraft och kan därmed inte påverka fysiskt material även om det bromsas kraftigt av material med hög densitet. Kraftströmmar och kraftföremål påverkas dock på olika sätt. En människa eller annan kraftbärare som träffas av en stöt slås ut under en kortare tid. Detta material används som ammunition till pistoler och musköter. Dessa kondensatorer finns i två varianter, en fast monterad runt stabila flöden och mobila varianter som med hjälp av flödesfinnare jagar utbrott i norden.
3. Teknologin har anpassats för att använda kraften som finns i den skördade energin. De största teknologiska genombrotten är de flygande strömseglarna, i princip vanliga segelfartyg som anpassats för att kunna flyga. Därutöver har ångkraften utvecklats för att nyttja kraften. Fortfarande är vattenkraften mest använd i industrin, men den inkapslade kraften har gjort energi portabelt.
4. Energin har formats av sättet den använts på sedan den upptäcktes. I tunga industristäder så färdas energin i princip enbart utåt, på landsbygden är flödena fluktuerande och på livlösa tundror så finns det mycket lite energi, men i gengäld är utbrott mycket vanliga. De har även skapat traditioner i kulturer och egna lokala balanser. I motsvarande asiatiska storgårdar så finns det ett antal individer som befinner sig i samklang med energierna och som därmed får kunskaper och krafter av exceptionell natur. Det finns individer som kan använda energiflöden för att utföra spektakulära handlingar, allt ifrån extrema hopp via avstamp från energiflöden, helande via energiflöden till styrande av energiflöden. Speciella samhällen har också uppstått runt lokala högenergiområden. Alla områden, såväl skog som hav och berg kan vara högenergiområden.
5. Personer har olika förmåga att hantera och använda kraften. De flesta kan känna av den, det är förhållandevis vanligt att folk kan se den i olika hög grad, vissa kan använda den och vissa har hög känslighet för den.
6. Religion saknas undantaget diverse personkulter. En person dör när dennes inneboende energi tar slut. Däremot så kan en persons förtidiga död skapa stor förödelse och på katastrofala sätt störa balanser i de lokala energiflödena. Detta har lett till flera saker. För det första så förekommer inte krig i stor skala alls. För det andra så är allt liv ”heligt”. Att döda en annan människa gör man helt enkelt inte. Den energistöt som en kraftfull persons död ger ifrån sig kan mycket väl döda eller allvarligt förkorta ens eget liv och den kan skapa kaos i omgivningarna eller rent av släcka ut flöden helt. I de fall då en person begått ett brott som skall bestraffas med avrättning så förs denne ut av en kraftlös i en död zon för att avrättas. En evig jakt är på metoder för att tillföra kraft till sig själv och därmed förlänga livet.
7. Det finns en del av befolkningen som är kraftlösa. De saknar helt kraft och är levande paradoxer då de helt enkelt inte borde leva. De kraftlösa är fruktade av flera skäl. För det första så är de de enda som utan risk kan döda en medmänniska. För det andra så är de opåverkade av kraftvapen. Därtill så är de inte sällan utfrusna av samhället och lever i utkanten av detsamma.
8. Nativiteten över lag i världen är låg vilket har lett till att befolkningen minskar. Bara ungefär hälften av den befolkning som fanns när befolkningen var som störst finns kvar i dag och den är ständigt fallande.
9. Det finns ett antal entiteter som inte är helt av biologisk natur. Det kan vara allt ifrån mindre väsen såsom små vortexar av kraft med ett litet medvetande till Leviathans. Kraften kan också omforma existerande individer och skapa avarter av densamma.
Detta om de settingspecifika delarna.
Nu till funderingarna;
1. Kraften eller energin är skittråkiga namn och Philip Pullman har snott materien… Någon som har något förslag på bättre benämningar?
2. Allt ovan är ”technobabbel” om än i stolpform. Tillför detta någonting för dig eller är 90% text som man lika gärna kan vara utan? Vad är relevant och vad är inte relevant?
3. Har någon något bra exempel på rollspel där man använt likartad hård integration av settingskapande företeelse? Tanken är alltså att denna kraft skall genomsyra de flesta aspekter av samhället och på flera olika nivåer. Om man t.ex. ser till de magisystem som finns i de flesta rollspel så känns de oftast som om de klistrats på utanpå en redan existerande värld.