Nekromanti Settingtröskel

Mogger

Hipsteranka
Komplexa settings i all ära, men den här tråden handlar om settings som inte erbjuder något som helst motstånd. Med setting menar jag här både genre, miljö och arketypiska konflikter. Exempel:

Boksapsbaronen McHiggins vill köpa bröderna Conners gård, men när dessa inte vill sälja tar han till alla medel i boken. De vilda åren i USA:s tidiga historia, den vilda western, har aldrig varit vildare!

Typ så. Det är en oerhört enkel setting för mig. Jag ser framför mig hur allt ser ut, jag vet vad folk heter, vad de har på sig, hur de agerar o.s.v. Jag vet också att det kommer att vara en våldsam historia. Kanske tom dramatungt o.s.v. Givetvis behövs någon form av överenskommelse så att vi vet om vi snackar Bröderna Cartwright eller De skoningslösa. Men i stor är det här en setting som för mig erbjuder minsta möjliga motstånd. All play!

För det är vad tråden alltså handlar om. Om du sätter dig ner och ska spela med ett välbekant eller otroligt enkelt regelsystem (som The Pool), vilken setting är enklast för dig och din grupp att sjunka in i?

Arfert

Facit
TV-serie-USA / Actionfilms-USA
Brittiskt 20-tal
Basic Fantasy

..däremot inte Sverige, nutid... det är för nära på nåt sätt, en viss distans funkar bättre.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Andra världskriget som spionthriller
Kalla kriget som spionthriller
Ett kanalförsett Mars i retro-SF-miljö med tvisterna mellan urbefolkningen och jordmännen
Civilpolisarbete à la amerikansk teve/film (t.ex. The Closer)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nutid, eller senmodern historia (80-talet funkar hyfsat). Sverige skulle funka, men blir gärna antingen diskbänksrealism eller töntigt. Tyskland, England, USA eller någon annan kultur man är mer än flyktigt bekant med.

Att veta hur publika transportmedel, tekniska hjälpmedel och så vidare är för mig en enorm tröskelavhjälpare.

Men det kanske är "fusk"?

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
..däremot inte Sverige, nutid... det är för nära på nåt sätt, en viss distans funkar bättre.
Det där är en bra insikt. För nära kan göra det svårt att se det som fiktion. Eller ser du några andra problem?

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Absolut inte. Men det är väldigt brett. Exempelvis är det väldigt stor skillnad på 80-talets (Öst)Tyskland och nutida Engelsk landbygd.

Någon speciellt genre du är ute efter?

Mogger

Hipsteranka
Mekanurg said:
Ett kanalförsett Mars i retro-SF-miljö med tvisterna mellan urbefolkningen och jordmännen
Den där är ju jävligt bra! Typ 3 nyckelord och du fångar hela konceptet. Lysande! Och då har jag inte ens läst någon gammal-SF eller annat Marsifierat.

Christoffer

It's all pig.
För egen del:

Ge mig en setting, vilken som, där jag kan identifiera mänskliga konflikter och drivkrafter, så har jag något som drar mig in i resten.

Nässe

Myrmidon
tragiska superhjältar i modern tid elelr SF-såpopera får jag nog säga...

Sen tycker jag svårigheten ofta är att få till en setting snarare än en miljö eller gengre- alltså att plcoka fram en central konflikt att hålla sig till. Ofta när man får till just det i en mening så kan jag spela vad som helst, och det blir kul. De kampanjer som har varit mindre roliga har alltid ett grundläggande setting-problem i det att det antingen inte finns en tydilg huvudkonflikt elelr att karaktärerna inte är bundna till den. Så funkar det i alla fall för oss.

Såg en spännande tråd på Burning Wheels forum där de använder sig av de där 36 dramatiska situationerna smo ska sammanfatta alla tänkabara berättelser- och utifrån dem gjorde settings. Det ska jag testa någon dag.

En skapa-setting-teknik hade jag varit väldigt intresserad av- liknande den som finns till Burning Empire där man gör världar, men användbar till alla spel och inte lika... flummig och konceptbunden...

kanske vettigt att ha ett verktyg för att gemensamt i spelgruppen skriva baksidan på boken innan man börjar spela- oavsett om det handlar om hack n slash med levels och golvplattor eller gråtande japanska skolflickor, indie eller trad... typ ett sammarbetsinstrument för vad fan är det här vi håller på med?

Sånt skulle jag tycka var kul att använda. Hur får man fram de där två-tre meningarna som sätter grunden för hela skiten- och som alla dessutom är relativt överens om?

/ Nils

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns said:
krank said:
Absolut inte. Men det är väldigt brett. Exempelvis är det väldigt stor skillnad på 80-talets (Öst)Tyskland och nutida Engelsk landbygd.

Någon speciellt genre du är ute efter?
Framför allt skräck, mystik, konspirationer, underligheter - sånt. "Undersökande skräck" kanske kan vara en bra genre.

En typisk konflikt skulle jag säga är att vara en liten, liten spelare på ett stort bräde där andra, större spelare har nästan all makt, och man måste hitta sätt att handskas med situationen och hålla alla glada. Spela ur underläge.

Eller, med mer fokus på det undersökande, att något underligt händer mellan flera okända aktörer, och allt går ut på att räkna ut vad som hände, och varför, genom att gräva i arkiv, prata med folk, undersöka brottsplatser och ta sig igenom lager efter lager av lögner.

Mogger

Hipsteranka
Ja, du har satt fingret exakt på min baktanke med tråden. :gremsmile: Och jag delar dina erfarenheter. Du har inte länk till BW-tråden? Jag vill dessutom minnas att jag läst något liknande på Deeper in the Game, men hittar inte det nu.

Xyas

Swashbuckler
Alien-universumet. Førbjuden/korkad forskning och/eller utforskning i rymden. Rollpersoner med lite varierande agendor och få spelledarpersoner. Action, skræck, drama om man ær på det humøret och TPK i slutet.

/Xyas

Arfert

Facit
Måns said:
Arfert said:
Det där är en bra insikt. För nära kan göra det svårt att se det som fiktion. Eller ser du några andra problem?
Nej inga egentliga andra problem mer än att man är "mitt i det", svårare att gå ur sin egen verklighet, och spelgänget lättare har en samstämmig bild om man ska spela i "amerikansk polisserie typ Homocide: Life on the Street"...

Jag kan tänka mig att spela svenskt 70-tal till exempel, där finns just distansen. Fiktionen om 70-talet är större än det verkliga 70-talet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Måns said:
Mekanurg said:
Den där är ju jävligt bra! Typ 3 nyckelord och du fångar hela konceptet. Lysande! Och då har jag inte ens läst någon gammal-SF eller annat Marsifierat.
Min favvo-kampanjmiljö. :gremcool:

nominesine

Veteran
Arfert said:
Jag kan tänka mig att spela svenskt 70-tal till exempel, där finns just distansen. Fiktionen om 70-talet är större än det verkliga 70-talet.
Där slog du nog huvudet på spiken. Jag har ofta funderat över varför min spelgruppp hade så lätt för att leva sig in i Twillight 2000's version av kalla-kriget-worst-case-scenario på 80-talet. Trots att vi var så unga var det liksom inga problem att falla in i rollerna. Antar att det var känslan av nära-men-ändå-så-långt-borta som spökade.

Nässe

Myrmidon
Tvärr ingen länk, men ett utklipp:

Each short plot description starts with the title of the plot pattern. After a hyphen the main characters to be found in the plot are given, separated by commas.

Supplication - Persecutor, Suppliant, a Power in Authority
Deliverance - Unfortunates, Threatener, Rescuer
Revenge - Avenger, Criminal
Vengeance by Family upon Family - Avenging Kinsman, Guilty Kinsman, Relative
Pursuit - Fugitive from Punishment, Pursuer
Victim of Cruelty or Misfortune - Unfortunates, Master or Unlucky Person
Disaster - Vanquished Power, Victorious Power or Messenger
Revolt - Tyrant, Conspirator(s)
Daring Enterprise - Bold Leader, Goal, Adversary
Abduction - Abductor, Abducted, Guardian
Enigma - Interrogator, Seeker, Problem
Obtaining - Two or more Opposing Parties, Object, maybe an Arbitrator
Familial Hatred - Two Family Members who hate each other
Familial Rivalry - Preferred Kinsman, Rejected Kinsman, Object
Murderous Adultery - Two Adulterers, the Betrayed
Madness - Madman, Victim
Fatal Imprudence - Imprudent person, Victim or lost object
Involuntary Crimes of Love - Lover, Beloved, Revealer
Kinsman Kills Unrecognised Kinsman - Killer, Unrecognised Victim, Revealer
Self Sacrifice for an Ideal - Hero, Ideal, Person or Thing Sacrificed
Self Sacrifice for Kindred - Hero, Kinsman, Person or Thing Sacrificed
All Sacrificed for Passion - Lover, Object of Passion, Person or Thing Sacrificed
Sacrifice of Loved Ones - Hero, Beloved Victim, Need for Sacrifice
Rivalry Between Superior and Inferior - Superior, Inferior, Object
Adultery - Deceived Spouse, Two Adulterers
Crimes of Love - Lover, Beloved, theme of Dissolution
Discovery of Dishonor of a Loved One - Discoverer, Guilty One
Obstacles to Love - Two Lovers, Obstacle
An Enemy Loved - Beloved Enemy, Lover, Hater
Ambition - An Ambitious Person, Coveted Thing, Adversary
Conflict with a God - Mortal, Immortal
Mistaken Jealousy - Jealous One, Object of Jealousy, Supposed Accomplice, Author of Mistake
Faulty Judgment - Mistaken One, Victim of Mistake, Author of Mistake, Guilty Person
Remorse - Culprit, Victim, Interrogator
Recovery of a Lost One - Seeker, One Found
Loss of Loved Ones - Kinsman Slain, Kinsman Witness, Executioner

RPG scenarios IMHO too often tend to be Daring Enterprises: The PCs bravely go on a quest to bring back some priceless relic and enough gold to give a hundred horses hernias. I like to use other plots though, they make me think up better, more original, gaming scenarios.

To use these things, sometime in your planning, pick one of the 36 plots to use for your adventure. Then choose the main characters who are necessary for that plot. Say you choose Ambition as the basic plot (how Shakespearean :) and decide that the players are going to be the ambitious person(s) (not a far stretch for most PCs). The Adversary is to be the main opposition to the PCs, so make it a wealthy, traveled businessman with his own bodyguards and quite a bit of fighting skill himself, so the PCs won't kill him out of hand to solve their problem.

Also give him good features, something that will make the players sympathize with him. Maybe he's the father of a boy or girl who is in love with one of the PCs. The coveted thing is pretty easy to figure, find something that one of the PCs wants enough to start laying plans to gain it. Also give the ambitious PC a friend who supports her ambition and keeps tempting her further into the messy situation.

Rising

Vila i frid
Old School-skräck som utspelas ute på den amerikanska landsbyggden i en liten håla där tiden i princip stannat på femtiotalet.

Där känner jag mig hemma. Det finns en blond kille som är quarterback och han är populärast på skolan och har kristna föräldrar, och så finns det en tuff degokille med svart hår, läderpaj och motorcykel - och den söta cheerleadern dras mellan dem båda - sheriffen är en gammal butter man som inte har något tålamod med skrock och vägrar tro på ryktena om att något konstigt försiggår i byn; en galen religiös tant jagar upp folk genom att prata om att undergången är nära, osv. Helt enkelt den där lilla hålan som Stephen King alltid skriver om. Bara att sätta igång och köra.

---

Och efter att ha rollat en del med tjejer så måste jag säga att jag tilltalas rätt mycket av tjejfantasy också; där alven är den sista av alla alver och alla tittar förundrat på henne när hon rider in på en enhörning som kan förvandlas till en silverdrake och hon har alla magiska förmågor som man kan tänka sig när hon behöver dem, men ändå är hon ledsen för hon har blivit biten av en vampyrfurste och hon försöker fly ifrån honom, och eftersom hon är vampyr så tror hon inte att någon skulle kunna bli förälskad i henne, och om nätterna så sjunger hon - och det är så vackert att prinsen hör henne och undrar vem det är som sjunger så vackert, osv. Det är allting på en gång, liksom. Inga konstigheter.

MrG

Swashbuckler
Shit vilken klurig fråga. Speciellt efter snart femton år med rollspelsbaren där vi i mångt och mycket undvikit just det och ofta inspirerats till att snabbt sätta oss in i nya genrer och koncept.

Men efter att ha grunnat, nutid, eller nästa ännu hellre nysstid (dvs någon maschup av 70-80-90-tal) London eller Sverige, eventuellt med något övernaturligt inslag.

-Gunnar (som funderar på varför jag har strävat efter att alla miljöer ska v ara enkla att sätta sig in i)