Nekromanti Settlers' problem

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Några tankar kring dataspelet Settlers.

Settlers använder långsamma processer. Moderna spel har krav på snabb action. Hur har man löst det? Genom att låta vissa saker från ursprungliga Settlers stryka med. Byggnader växer fram på nolltid, t.ex.

(Det ska nämnas att jag inte prövat Settlers 7, bara 1, 2, 3 och 6.)

Trots det långsamma tempot i Settlers 1 är man offensiv från start. Det gäller ju att roffa åt sig territorium. Detta försvinner också i Settlers 6; att skaffa nytt territorium är en mer komplicerad process.

Jag vill se ett nytt Settlers som behåller det långsamma byggandet men ändå låter spelarna interagera från början. Säg att man kan kontrollera militära enheter direkt. Spelaren kan ges möjlighet att redan från början skapa soldater, men med sämre vapen som inte kan förstöra byggnader. Ta också bort funktionen med territorium. Vad borde då ersätta detta? Map-control, kanske - man kommer ju fortfarande behöva lägga beslag på olika resurser, typ skog, åkermark, metaller.

Vet inte om det här blev så värst klart... Går det att vidareutveckla Settlers eller inspireras av det, eller var det första spelet alldeles för komplett/"färdigt"?
 
Top