Wow... Bockar, bugar, niger.Poseur said:Well jag anser att sex i rollspel kan tillföra lika mycket för en karaktär som exempelvis en diskussion om dennes svåra barndom eller vad denne egentligen anser om chefen.
Vår grupp och jag är väldigt mycket för vad de flesta nog skulle kalla för vardagsspelande. Vi spelar i stort sett ut varje dag med alla händelser och låter sällan saker beskrivas med en eller ett par meningar för att snabbspola. Varje möte, varje händelse är imho intressant utifrån karaktärens perspektiv och/eller berättelsen som helhet för att levandegöra spelet.
Alltså är sex för oss i min spelgrupp en lika intressant detalj och krydda som att möta den åldrade apoteks-personalen eller springa igenom kloakerna jagade utav, något...
Sedan kan sex ge ytterligare ett djup till karaktären beroende på hur och varför denne utövar sex. Vilket ger ytterligare ett psykologiskt och emotionellt djup till karaktären.
Så att man "skickar in rollpersonen på närmsta horhus under downtimen" fungerar dåligt i vår spelgrupp, vi har väldigt sällan och väldigt lite downtime/nedtid.
Sedan är alla i vår grupp bekväma med vår spelstil. Sedan skall påpekas att vi allt som oftast knappast har några porrbeskrivningar utav sexaktern i sig där man räknar hur många gånger mannen trycker in den eller vilken storlek kvinnan har på brösten som reflekteras i motljuset. Ingen finner något intresse i så kallade "post-pubertala fantasier", åtminstone inte i vår grupp.
Om det finns en god dramaturgisk orsak till att ge en djupare beskrivning så existerar den, annars är det mestadels i enklare ordalag.
Sedan brukar vi, efter det etablerats varför/hur/osv. en karaktär har sex så är det inte intressant förs det skiljer sig drastiskt och därför just brukar låta det "fade to black".
Så som krydda anser jag att det är.
Som plot-tool så används det ju givetvis också men i första hand som berättelse/karaktärs-inlevelse/krydda.
Det är enligt mig(min grupp) alltså oftast intressantare att förstå varför en karaktär knullar med vem/varför än att just knulla Y person för att komma vidare i ploten.
Sedan när det kommer till sexuella illustrationer i spel så anser jag åtminstone att man behöver avsexualisera sex så att man tappar tabu-stämpeln helt enkelt. Det behövs en öppnare debatt angående sex som en självklarhet för alla människor på deras villkor. Och sluta mystifiera eller förtrycka sex. "Gladvåld är helt okej men sex är inte det", jag förstår inte den logiken. Jag tycker det är fel att man kan beskriva hur hjärnsubstans sprutar ut ur det söndertrasade kraniet men att ens börja närma sig någon djupare beskrivning utav nakenhet/sex är obekvämt. Jag vill minnas att Rising sade "mer porr åt folket".
/Poseur
Jättebra inlägg.
Jag spelar ju mer som att allt som sker ska ha en poäng. Om det inte har en poäng så känns det oftast trist. Att spela en promenad är meningslös. Sex i rollspel skulle på sin höjd vara intressant för att etablera ett karaktärsdrag hos någon karaktär - jaha, hon har sex på det viset, det passar bra med hennes personlighet, t.ex. Eller det ger honom en twist som får hans annars rätt så grå personlighet att bli mer intressant.
Sex är tabu i mitt rollspel. Det handlar inte om att det är fel med sex på nåt vis för när vi är "off" så brukar sex-diskussioner blomma upp helt spontant...
Jag skulle nog kunna uppskatta sex som ett "grepp" eller för att framställa en rollperson eller SLP på ett visst sätt. Jag har aldrig gjort det för jag har aldrig sett det som givande men jag tror att det kan vara givande av den anledningen. Som ett verktyg för att lyfta fram en egenskap hos en karaktär som annars kanske inte framkommer, t.ex. Sedan skulle det kunna finnas med bara för att utmana etablerade normer i gruppen/samhället etc. Bryta de där tabuna.
Men i min grupp finns det absolut en oskriven regel och om de ramarna naggas minsta millimeter så kommer folk skruva på sig i soffan... Helt klart.