Re: Vilken tekniknivå och miljö?
"Om du ville veta så är settingen jag kör i 1920-tal, och rymdskeppet ett upptäcktsresande skepp med drygt 1200 man ombord, men min tanke rörde vilka sex som skulle kunna finnas på bryggan. Vet inte om du vill ha andra mannar i det läget (takskytten kanske är svårmotiverad på bryggan )"
Jo, det sätter ju situationen i något annan sits. Exemplen jag rapade upp är mer inspirerade av en bombare från 1940-talet egentligen.
I det läget skulle jag nog ha dela in skeppet i några olika avdelningar, och låta dem vara rätt autonoma, nämligen Drift, Navigation, Sjukvård, Telemetri, Närskydd och Forskning.
<ul type="square">[*]Drift representeras av maskinchefen, som har som jobb att hålla skeppet flytande och framåtfarande. Rent formellt så finns väl kabyssen här.
[*]Navigation representeras av fartygschefen, och han ansvarar för att ta skeppet dit det ska.
[*]Sjukvård representeras av skeppsläkaren. Hans jobb är att hålla besättningen frisk och hurtig, och det omfattar förstås äkta tjugotalsgymnastik i linne och åtsittande vita byxor.
[*]Telemetri omfattar signalspaning, teleskop, radio, och allting som över huvud taget inte är fokuserat på skeppet. Avdelningen representeras av radiochefen.
[*]Närskydd representeras av artillerichefen eller möjligen marinkårschefen. Han ansvarar för vapen och vapenskåpet och de få häftiga kanoner som finns på utforskarskeppet.
[*]Forskning slutligen representeras av skeppets vetenskapsofficer. Det är han som ansvarar för labbet där de mystiska varelserna från Alfa Centauri dissekeras.[/list]
Nu är det dock så att dessa sällan kommer att mötas på bryggan. På bryggan lär man nog bara hitta fartygschefen, styrman, chefens purser, navigationsofficeren och två utkikar, och med tanke på att samtliga dessa sex i princip är fartygschefens (eller vakthavandes) förlängda armar så är de föga roliga att spela. Hur roligt är det att säga att man vrider på ratten enligt chefens order, eller som slår för finna dolda ting och upprepar vad spelledaren säger till fartygschefen?
Då är det nog lite roligare att spela maskinchefen fyrahundra meter akter om bryggan, och ropa i talröret att maskin inte pallar mer och sen försöka banka på den så att den visst pallar mer. Då har man i alla fall något mer självständigt ansvar och något att göra. Att man sedan bara möts i officersmässen eller om något viktigt händer må vara hänt.