Nekromanti Sex viktigaste positioner på ett rymdskepps brygga

Johan K

Gammal & dryg
Uj, då skulle jag nog vilja ha 1 styck kapten, 1 styck dataoperatör, 1 styck navigator, 1 styck chefsmaskintekniker, 1 styck tolk samt 1 styck styrman
Nått sådant tro jag skulle funka faktsikt.

Rising

Vila i frid
Befälhavarens närmaste bebis... [OT]

XO - Befälhavarens närmaste man som skall se till att allt fungerar som det skall.
Fan vad jag är Smilies-skadad. Jag kan inte låta bli att läsa det där som att du vill ha en gnällig bäbis eller en argt skrikande gubbe som befälhavarens närmaste man. Jag fick läsa om det flera gånger innan jag förstod att det var XO.

XO -bwuuuääääh!

/Rising
som googlar lite snabbt på XO för att ta reda på vad det står för.

MrG

Swashbuckler
Re: Beslutsprocessen

En variant skulle kunna vara att man låter bryggan bemannas av sex st befattningshavare med fina pseudotitlar och någorlunda avgränsade ansvarsområden, men där allt egentligen är en maskerad polsk riksdag. Alltså ser man till att skeppets framförande är en process där alla är delaktiga, även om det kanske inte är så realistiskt. Men det ger iaf förutsättningar för kul rollspel.
Det var en lockande tanke, passar väl med resten av kampanjmiljön... det här bara en kampanjdel, spelarna har andra karaktärer för andra delar av skeppets historier (där av specefikationen på bryggan). Den polaska riksdagen (eller snarare ett ambasadör råd) ska defenetivt användas, frågan blir bara om den ska vara på bryggan :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
Re: Befälhavarens närmaste bebis... [OT]

"som googlar lite snabbt på XO för att ta reda på vad det står för."

För er som inte googlar, "executive officer" eller verkställande officer. Det förkortas även "ExO". Han kallas ibland för "number one", och den svenska benämningen är "sekond". Hans jobb är att ta itu med det praktiska dagliga arbetet ombord, så att fartygschefen kan koncentrera sig på sitt jobb.

I vissa fall, som till exempel när det gäller avlossningen av vissa vapensystem (kärnvapen) så är ExO skitviktig: besättningen får inte lyda fartygschefens order om de inte bekräftas av ExO. Det här är en säkerhetsmekanism: fartygschefen ska inte kunna avlossa kärnvapen på rent pin tjiv.

Ulfgeir

Swashbuckler

Fan vad jag är Smilies-skadad. Jag kan inte låta bli att läsa det där som att du vill ha en gnällig bäbis eller en argt skrikande gubbe som befälhavarens närmaste man. Jag fick läsa om det flera gånger innan jag förstod att det var XO.

XO -bwuuuääääh!
Tja, det vore ju i klassisk star trek-anda att ha en gnällig bäbis på bryggan. Menar Chekov, Wesley Crusher... =^_^=

/Ulfgeir

Storuggla

Champion

"Menar du inte "number two" ? Numer one torde ju vara kapten eller befälhavaren på ett skepp."

Nä. Nummer ett. På engelska skepp förr i tiden (kanske än i dag, vem vet) så var den den med näst mest makt ombord First Lieutenant, den främste av löjtnanterna. Samband? Fan vet.

Storuggla, kattattack

Krille

Super Moderator

"Menar du inte "number two" ? Numer one torde ju vara kapten eller befälhavaren på ett skepp."

Sjöfart och logik går inte alltid bra ihop. Som Ugglan förklarar så är "Number One" en mindre formell benämning på "First Lieutenant", och härstammar från den gamla goda tiden då man bara hade en kapten, några löjtnanter och en klase matroser och sjömän ombord, långt innan man hade så maffiga besättningar att man behövde ärkemånga militära grader för att ha en vettig organisation.

Nånstans råkade den informella benämningen fastna.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Vilken tekniknivå och miljö? (OT)

Se även den ryska östersjöflottans resa till stilla havet under det rysk-japanska kriget i början av 1900talet för vad man behöver ombord på ett skepp.
Vadå, en miljard filtar eller? :gremgrin:

/Anders

Storuggla

Champion
Re: Vilken tekniknivå och miljö? (OT)

Incidenten vid Dogger Bank! Fullständigt vansinnigt, vilket bara bevisar att till sjöss(rymds?) behövs det vodka och kompetent befäl... i brist på befäl som är kompetenta kan man dock ersätta med vodka.

För att storyn skall komma till sin rätt måste den dock berättas av Herr Nils, för då innehåller den en förlust mot en svensk trålare, domedagsprofeter och bittert hat kaptenerna emellan. Fullständigt brilliant. Japanska torpedbåtar, i Engelska Kanalen? :gremlaugh: Idioti!

Storuggla, skägget i länspumpen

ZaiToh

Warrior
Re: Sex viktigaste positioner på ett rymdskepps br

Så här skulle jag dela in arbetet på bryggan. Jag förmodar att du har någon annan del på fartyget där hela officerskåren kan samlas för att ha genomgångar. Samtliga poster nedanför har givetves minst en ställföreträdare så fartyget inte står still vid sömn/vila/mat.

Kapten
Navigatör
Maskinist/dataoperatör
Rogängare (ej officer)
Sambandare (ej officer)
Hydrofonist (ej officer)

Kapten
Självförklarande. Har som uppgift att hela tiden ha den samlade bilden av läget framför sig. Har officerarna under sig.

Navigatör
Lägger ut kurser enligt kaptens önskemål om det är brådis, tar annars fram den ihop med kapten. Fungerar som verkställande officer. Har rogängaren, sambandare och hydrofonister under sig.

Maskinist/dataoperatör
Tar beslut om resursfördelning rent praktiskt efter kaptens önskemål. T ex avsättande av energi och datakraft i olika situationer. Dra ner på den vid stealth, vid strid dra bort all lyxkonsumtion såsom underhållning och liknande. Har ett stort antal maskinister/operatörer under sig som sköter det praktiska, men det stora flertalet (om några) är inte på bryggan.

Rogängare (ej officer)
Styr efter beordrad kurs. Ser som oftast till att autopiloten funkar alltså. Lyder under navigatören.

Sambandare (ej officer)
Håller sig ständigt uppdaterad på vilka frekvenser som ska nyttjas (alternativt om andra tekniker ska användas än radio - hitta på något). Ser till att rätt nivå av utsänd energimängd kontra vilket taktiskt läge brukas. Om stridsfartyg - ansvara för den egna signaturen och att kunna störa fienden. Lyder under navigatören.

Hydrofonist/signalspanare (motsvarande - ej officer)
Letar aktivt för att upptäcka andra fartyg, skräp, stenar i rymden. Lyder under navigatören.

På bryggan har du alltså några av officerarna i besättningen, Kapten, Navigatören och Maskinisten. Till detta kan du även ha en militär officer - men han har egentligen inget på bryggan att göra. Fartygets beväpningen styrs av maskinisten som avsätter el och beräkningskapacitet, operatörerna behöver inte sitta på bryggan (men kan). Andra poster kan vara sjukvårdare, vetenskaplig, tolk osv... Av operatörerna har du alltså rogängaren, sambandaren (eller flera), Hydrofoniste (eller flera), vapenoperatörerna (eller flera)... eventuellt kan du komplettera med fler personer men de kommer inte ha något primärt med bryggans arbete att göra utan mest övervaka olika system.

/ZaiToh

G

Guest

Guest
Re: Gigaflux[OT]

Gigaflux finns, flux är turbulens i fluider (gaser och vätskor) men en laser har det definitivt inte vilket innebär han typ menar att man ska smälta ner lasern och köra den i en överljudsmixer (ljudhastigheten i smälta mineraler tenderar vara rätt hög så detta kan räknas som en kamikazesprängning om inte allt är nanotech typ), så kommentaren får nog snarare bli "Vill du verkligen spränga vårt skepp genom att lägga lasern i en mixer?".

G

Guest

Guest
Re: Omvärldskunskap och landstigningar

Om vi pratar retro-SF skulle jag gärna se en matematiker på bryggan, vars huvuduppgift är att producera en herrans massa avancerade beräkningar på banvinklar, hyperrymdsfysik och annat. Naturligtvis en helt onödig person i varje realistisk historia, men jag gillar konceptet med ett supersnille som är på plats i egenskap av geni. Dessutom är det en skön kontrast mellan en toktråkig titel (matematiker) och en häftig arbetsuppgift (astronaut).
Inte helt onödigt faktiskt, om man har manuella vred etc kan man ju styra i solvidar etc, trots att datorerna inte vill, men vem vill få sina reproduktionsorgan friterade istället för att vara skyddad långt inne i skeppet.

G

Guest

Guest

I vissa fall, som till exempel när det gäller avlossningen av vissa vapensystem (kärnvapen) så är ExO skitviktig: besättningen får inte lyda fartygschefens order om de inte bekräftas av ExO. Det här är en säkerhetsmekanism: fartygschefen ska inte kunna avlossa kärnvapen på rent pin tjiv.
Om man inte var i soviets missilbaser dock där hade det av ekonomiska skäl (har jag för mig(det ekonomiska skälet alltså)) XO's inblandning i avskutandet av kärnapen rationaliserats bort, vilket gör att jag är glad att de inte hade lika utveklad vapenkultur i soviet som i usa.

G

Guest

Guest
Jag skriver för ett civilt "slower than light" koloni till koloni skepp.

1. Systemavläsare (person som upptäcker problem inom och utom skepp)
2. Systemingengör (person som lagar mindre system)
3. Maskiningengör (duh)
4.a Koordinatör (personen som håller på att se till att folk inte motverkar varandra)
4.b Socialingengör (ingen äkta ingengör men mycket viktig vid längre resor så inte folk får fnatt eller dödar varandra)
4.c Läkare (ochså mycket viktig vid längre resor av förklarliga skäl)

De tre första kan alla navigation garanterat, de tre andra som har samma prioritet varav 4a samt 4b är en uppdelning av kaptensskapet är det inte så viktigt om inte resorna blir mycket långa.
Prioriteten lyder så att du kan ha mycket korta resor på en man (planet till måne typ), något längre (inom solsytemet) på två, till närliggande solsystem (mindre än ett tiotal år om cryon inte funkar) på tre och nästa steg är sex pers.

Helst ska alla kunna lite av varandras områden ifall något skulle hända men det är ofta svårt att kolla på ett bra sätt samt att det är svårt att hitta sådant folk (som inte är dåliga på det mesta då).

Spitfire

Swordsman
Re: Omvärldskunskap och landstigningar

Om vi pratar retro-SF skulle jag gärna se en matematiker på bryggan, vars huvuduppgift är att producera en herrans massa avancerade beräkningar på banvinklar, hyperrymdsfysik och annat. Naturligtvis en helt onödig person i varje realistisk historia, men jag gillar konceptet med ett supersnille som är på plats i egenskap av geni. Dessutom är det en skön kontrast mellan en toktråkig titel (matematiker) och en häftig arbetsuppgift (astronaut).
jaaaa. och naturligtvis gör han alla beräkningar med räknesticka trots tillgång till hyperavancerade datorer! (en skön liten Heinlein referens för de som känner till den) :gremgrin:

Spitfire

Swordsman
Re: Take your positions!

Minner mig en novell i något gammalt Jules Verne-magasinet där ett skepps standardbesättning inkluderade en prostituerad... Den raka motsatsen återfanns i Van Vogts Voyage of the Space Beagle ("Uppdrag i universum" på svenska) där besättningen enbart bestod av män, och de tog nåt piller till varje måltid som släckte deras könsdrift. Gene Roddenberry sägs ha lagt in en hög andel kvinnliga besättningsmedlemmar på Enterprise som en direkt reaktion på den romanen.
Nog fan borde Kirk behövt ett sådant piller...