Nekromanti Sex viktigaste positioner på ett rymdskepps brygga

MrG

Swashbuckler
Tacksamhet

Massa bra uppslag, tror det kan bli nått dylikt;

Kapten
Nummer 1
Navigatör
Matematiker
Poletruk
Vapenansvarig (vilken titel borde vara bäst där?)

Kommunikatören får eventullet hoppa in och då slås Nummer 1 och navigatören ihop, måste grunna på hur det skulle klascha med den inre kommunikatör som redan finns, grunnar också på om en psykolog/doktor skulle kunna få plats (kanske skulle ta med en sjunde spelare trots allt :gremlaugh:)

alt att spelarna får forma det själva, men förra gången låstes de lite av för mycket valfrihet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: OT: Han som skottar i maskinrummet

Jag tror faktiskt att det har med det skotska skolsystemet att göra. Där prioriterades tekniska utbildningar på ett större sätt än i England. Skottland var ju en fattig landsända så det gällde att få ungdomarna att göra nyttiga saker istället för att läsa Homeros och Virgilius på originalspråket.

Bridgeburner

Veteran
Ingen som tänker på underhållspersonalen?

Hur effektivt skulle kapten och dom andra kunna göra deras jobb och paneler hänger lösa, det rullar dammråttor överallt och det är stopp i varenda toa?

Slå ett slag för "The little people" eller nåt....

Wictor

Warrior
Underhållspersonal

Antingen så sköts all städning och så automatiskt av små läskiga städrobotar eller så sköts det regelbundna underhållet under de skift då det är som lugnast och det är minst folk på bryggan. Det tror jag i alla fall.

Annars kommer nog bara underhållspersonalen till bryggan när något pajar och behöver lagas direkt. Om inte det också sköts automatiskt av små läskiga robotar, som i mitt huvud blir mer och mer lika metallspindlar med tentakler av nåt slag. Jag har nog sovit för lite...

Jag kommer att tänka på B5-avsnittet "a view from the gallery" (tror jag att det hette i alla fall) när man får följa två stycken ur underhållspersonalen och se stationen ur deras perspektiv. Riktigt underhållande avsnitt faktiskt med en del pikar mot all konstig utrustning som tekniker i sci-fi i regel bär runt på¨och använder.

Krille

Super Moderator
De andra 1194

"Ingen som tänker på underhållspersonalen?"

Nej. Den bara finns där.

På ett 1920-talsrymdskepp så är det precis det man har de andra 1194 personerna till. Du kan tro att om en matros (med vit kostym, seglarmössa och mörkblå flärp bak i nacken) skulle råka vara sysslolös med något viktigare (typ reva segel, eller ladda kanoner eller nåt) och han är på skift så lär hans förman sätta en däckssvabb eller en putstrasa i näven på honom. Det är liksom nåt som sker automagiskt - man kan ju för fan inte ha 1200 pers ombord som är sysslolösa!

"Slå ett slag för "The little people" eller nåt...."

Tja, hade jag haft den färdigheten så...

Storuggla

Champion
Re: De andra 1194

"(med vit kostym, seglarmössa och mörkblå flärp bak i nacken)"

Blåkrage. Den heter så.

Storuggla, Bat af Trolle

Storuggla

Champion
Re: Du menar Kalle Anka-uniform? [NT]

Eh, nja. Blåkragen är den blå flärpen därbak på uniformen. Bärs gärna med en bussarong, varvid man skapar kalle-ankan. Blåkrage i sig är dock antingen en blomma eller den blå flärpen i sig, som antingen sitter fast på en vit skjorta eller är lös.

Storuggla, tre ränder för Nelson!

MrG

Swashbuckler
Re: De andra 1194

På ett 1920-talsrymdskepp så är det precis det man har de andra 1194 personerna till.
Eller än mer tidsmässigt icke pk, de negrer som man inte räknade in i besättning... i alla fall inte för de segregerade amerikanerna...

Sodivra

Champion
Re: Sex viktigaste positioner på ett rymdskepps br

Han är ju en android! Jag föreställde mig honom som en whacko street token black guy... Men jag måste säga att den tjocka göteborgaren lät mycket ballare. :gremsmile:

Nightowl

Champion
Re: Sex viktigaste positioner på ett rymdskepps br

Jag föreställde mig honom som en whacko street token black guy... Men jag måste säga att den tjocka göteborgaren lät mycket ballare.
Att det ska vara så förbannat svårt att skilja på en neger och en göteborgare! :gremmad:

Erik, undervisar zigenare

Bridgeburner

Veteran
Re: Take your positions!

Det var ju nån som påstog att man kan dra en direkt paralell till Star Trek:The Next Generations tittarsiffror och Trois urringning, har dock inte hittat nåt som stödjer det påståendet.

Szandor

Swordsman
Re: Vilken tekniknivå och miljö?

Okej, okej. 1920-tal. Så här är det...

En kapten - tillika ägare av skeppet, finansör av hela expeditionen, stormrik ungkarl runt 40 och generellt duktig på det mesta.

En hjälpreda - antagligen kines, japan eller neger. Hans familj har tjänat kaptenens familj i oöverskådliga tider och är obrottsligt lojal. Kan allt om kampsport och engelsk etikett.

En styrman - har mustach och är en kompetent karl. Har svurit sin lojalitet till skeppet och kommer att dö med det när det blir uppenbart att han måste offra det för att kaptenens uppdrag skall lyckas.

En ung journalist - med kamera och för mycket nyfikenhet. Är fruktansvärt stilig och äventyrlig och får i slutet ihop det med den snyggaste/mest blonda bruden i äventyret. Blir aldrig skadad så allvarligt att det blir ärr eller men.

En expert - inom något vetenskapligt område, gärna de flesta. Är där för att tjäna vetenskapen och insisterar hela tiden på att få ta prover och liknande. Har ingen egentlig moral, men verkar förstå alla andra kulturer instinktivt.

En kvinna - kommer med fåniga kommentarer som de övriga kan vifta bort som ovetenskapliga. Lyckas med sina känslor lösa ett mindre problem under äventyrets gång, men är i övrigt bara till för att vara snygg och hamna i klistret så att de andra kan rädda henne.