Nekromanti SF-klichéer

Nightowl

Champion
Den här listan är ju till för att undvika klichéer inom SF (fast många av dem stämmer på fantasy, historiska eller nutida äventyr, etc.) men låt oss göra tvärt om:
Fess up! Hur många har du använt/råkat ut för!? Och vilka?

Erik, återkommer när han räknat

Archer

Swashbuckler
Jag blev positivt överraskad, till Omega Chronicles har jag inte använt något som står där, inte i den formen. Det som kommer närmast är;
En grupp genetiskt modifierade soldater som tar och gör en stadskupp och tar över styret, då deras ledare har lagligt stöd att ta över tronen om den föregående har avlidit.

Spitfire

Swordsman
hyfsat kul läsning.
Kände igen många, fast tycker inte om hur han dissar vissa klicheer som jag själv tycker funkar.
exempel klicheen om att "högteknologiska samhällen använder svärd trots tillgången till högteknologiska skjutvapen" tycker jag själv funkar förutsatt att författaren kommer ihåg att lägga in ett skäl.
"not as clumsy and random as a blaster" Star wars
I Dune finns ett energifält som kollapsar om man skjuter med laservapen på det, vilket leder energin tillbaka och förintar den som sköt, så det enda säkra är bruket av svärd.

Nå, listan är ju kompilerad av flera personer så det kan vara därför som attityden på de flesta inläggen varierar.