Nekromanti SF-rollspel

Max Raven

T12-kultist
Behöver en hyfsad lista på bra SF-rollspel i julklappssyfte. Specifikt SF, Cyberpunk och Post-apokalyps.

Det är till någon som är hyfsat gammal i game:t, och han bör ha hyfsad koll på en del - vet att han har Cyberpunk, Star Wars och det mesta av M:UA.

Vilka spel kan ni rekommendera?

Stjärnskott

Veteran
Sci-fi rollspel at the top of my head:
Cthulhutech
Trinity
Coriolis
Serenity
Dark Heresy

Postapokalyps rollspel:
Tribe 8
Gamma world

Cyberpunk:
Halcyon
Shadowrun
Tokyo Nova
Ex Machina

anth

Vetefan
Abney Parks Airship Pirates.
det är inte riktigt vad du är ute efter, utan postapokalyptisk steampunk - men det är nytt (släpptes för ett par månader sedan), snyggt och i färg.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
The Aegis Project

Kan du tänka dig att ge bort PDF:er?

John Wicks nya spel The Aegis Project är militärspel i en mörk framtid med mecha. Jag tror det kommer att bli böcker också, frågan är om de hinner före jul:

Jag diskuterar spelet på min blog .

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Svensk smal Sci-fi.

Mitt eget Medan världen går under är sci-fi, och oddsen är att din polare inte har det mtp den något försiktiga försäljningen. :) Det är nog lite sent att hinna beställa en pappersbok av det dock, om du inte fläskar på med dyrfrakt. Det finns i PDF också, om det nu var ett alternativ. Vill du ha det i pappersformat brådskande kan du kanske höra med Collector's Point, de köpte upp alla ex jag hade på SävCon.

Kranks Evolutionens barn är Ghost in the Shell RPG med serienumren bortfilade. Lätt och snabbt, passar bra till enkvällsäventyr med lite animekänsla.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Svensk smal Sci-fi.

wilper said:
Kranks Evolutionens barn är Ghost in the Shell RPG med serienumren bortfilade. Lätt och snabbt, passar bra till enkvällsäventyr med lite animekänsla.
Dessutom är Null State också scifi, även om det är mera hyfsat samtida SF. Blanda Bourne och Bond med Fringe, eller tänk Global Frequency med serienumren bortfilade - man spelar häftiga agenter som räddar världen undan teknologiska katastrofer.

Själva grundtanken är ju ett slags rätt negativ teknikframtidsprojicering, och sett till SF-genrens historia så är ju rätt mycket mest coola pryttlar eller tekniska framsteg som införs i en annars förhållandevis bekant värld (Jules Verne till exempel, eller H.G. Wells).

Dessutom förbereder man från noll på trekvart och spelar på en timme, det går snabbt och är actionladdat samtidigt som det är taktiskt. Faktum är att det är hur bra som helst.