Nekromanti Shadow World och Griffon World

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad vet ni om dessa två världar? Är de intressanta och köpvärda? Till vilka världar har ni använt er av Rolemasterreglerna?

rax

Swordsman
Griffon World har jag ej spelat i, således - ingen kommentar.

Shadow World har jag spelat en del i under en tidigare Rolemasterkampanj. Shadow Worlds huvudskribent (skapare?) har en egen hemsida. Det är rätt tunt med direkt spelmaterial där, men han har en pågående story om en ung adelsman som ger en del inblickar i hur han ser på sin spelvärld. Kanske kan vara värt en titt.

I övrigt kan väl sägas om Shadow World att det är...mycket. Den har en hel del intressanta kulturer och civilisationer som tenderar att vara väl beskrivna, precis som folkslag och kulturer i ICEs gamla Sagan om Ringen spel. Man får mycket inspiration och många äventyrsuppslag bara från att läsa sånt tycker iaf jag. Här finns definitivt potential...

Å andra sidan är det helt klart en high fantasy-värld och ett hopkok av "coola" idéer som ibland sticker i ögonen. En öppen hemlighet är t ex att världen tidigare var teknologiskt högstående, och uråldriga överlevare från den tiden smyger fortfarande kring i kulisserna. Liksom D&D:s Forgotten Realms känns det också som det finns en supermäktig trollkarl eller allvetande hemlig organisation under nästan varje sten.

Bortser man dock från sådana plot devices borde det gå utmärkt att spela lite hur man vill i Shadow World. En av styrkorna med att det är ett hopkok är att de flesta bör kunna hitta något som passar sina preferenser i världen. Det går också att spela på både grisodlarnivå och episk hjältefantasy, men då får man vara beredd på att skriva sina egna äventyr - ICE:s publicerade äventyr har ofta en lockande bakgrund men har en tydlig episk prägel och slutar ändå bara i dungeoncrawling.

/Rax

Honken

Hero
Griffon World vet jag nog väldigt lite om. Däremot vet jag lite mer om Shadow World. Den senare har då hängt med rätt länge i Rolemaster sammanhang. Och jag tycker nog att den är köpvärd. High fantasy så att det sjunger om det.

/Honken

Pom

Swashbuckler
Till vilka världar har ni använt er av Rolemasterreglerna?
Tolkiens Midgård körde jag Rolemaster i under flera år. Sedan gjorde jag försök att konvertera dels min allra första Drakar & Demoner kampanj dit, samt även Dragonlance. De sistnämnda experimenten sket sig för att jag aldrig kom till skott att dra igång kampanjerna.
Jag spelade även i en kompis hemmagjorda kampanj, samt något av de där 4 första RM-äventyren som det var reklam för i varenda produkt de hade på den tiden (vi talar 80-tal), men jag har glömt vilket.

Jag tyckte om Rolemaster. Det var bara lite för krångligt och obalanserat i längden. Kanske är det därför jag är så förtjust i D&D 3E. Kombinationen av levels och skills är mycket lik Rolemaster men med (i mitt tycke) mer symmetri och balans.

Rosen

Myrmidon
Amthor och Shadow World

Shadow Worlds huvudskribent (skapare?) har en egen hemsida.

Terry Amthor är dess upphovsman, ja. De "äldsta" delarna av skuggvärlden var Vog Mur av Pete Fenlon, och Iron Wind som Amthor och Fenlon skrev ihop, men båda beskriver öar och säger rätt lite om vad som finns utanför kartan. Det var först i och med Amthors Cloudlords of Tanara som den började likna en sammanhängande spelvärld. Några år senare skrev han Shadow World Master Atlas och blev därmed den officielle SW-gurun.
Sen lämnade han ICE och de slutade ge ut saker till Shadow World under ett par år, innan de kånkade och sedan återbildades. Under den tiden fungerade hans Eidolon Studios som en fristående utgivare som själva publicerade SW-material på licens från ICE. (Eidolon var fö de första jag såg i branschen som sysslade med digitaltryck.) Nu när de har plockat upp den igen verkar han jobba som frilansare åt dem.

Å andra sidan är det helt klart en high fantasy-värld och ett hopkok av "coola" idéer som ibland sticker i ögonen.

Fast det är konsekvent; Rolemaster är ett high fantasy-system, och Shadow World är gjort direkt för det systemet.

--
Åke, som inte har kollat på Griffon World heller