Griffon World har jag ej spelat i, således - ingen kommentar.
Shadow World har jag spelat en del i under en tidigare Rolemasterkampanj. Shadow Worlds huvudskribent (skapare?) har
en egen hemsida. Det är rätt tunt med direkt spelmaterial där, men han har en pågående story om en ung adelsman som ger en del inblickar i hur han ser på sin spelvärld. Kanske kan vara värt en titt.
I övrigt kan väl sägas om Shadow World att det är...mycket. Den har en hel del intressanta kulturer och civilisationer som tenderar att vara väl beskrivna, precis som folkslag och kulturer i ICEs gamla Sagan om Ringen spel. Man får mycket inspiration och många äventyrsuppslag bara från att läsa sånt tycker iaf jag. Här finns definitivt potential...
Å andra sidan är det helt klart en high fantasy-värld och ett hopkok av "coola" idéer som ibland sticker i ögonen. En öppen hemlighet är t ex att världen tidigare var teknologiskt högstående, och uråldriga överlevare från den tiden smyger fortfarande kring i kulisserna. Liksom D&D:s Forgotten Realms känns det också som det finns en supermäktig trollkarl eller allvetande hemlig organisation under nästan varje sten.
Bortser man dock från sådana plot devices borde det gå utmärkt att spela lite hur man vill i Shadow World. En av styrkorna med att det är ett hopkok är att de flesta bör kunna hitta något som passar sina preferenser i världen. Det går också att spela på både grisodlarnivå och episk hjältefantasy, men då får man vara beredd på att skriva sina egna äventyr - ICE:s publicerade äventyr har ofta en lockande bakgrund men har en tydlig episk prägel och slutar ändå bara i dungeoncrawling.
/Rax