Nekromanti Shadowfell vs Ravenloft

anth

Vetefan
Ni som följt Wizards ett tag vet att de först annonserade att Ravenloft skulle bli den nya Campaign Settingen efter Dark Sun, men att den drogs tillbaka - istället får vi Neverwinter Campaign Setting i höst.

Nu har jag lyckats lägga händerna på Shadowfell-boxen.
Det är en hel kampanjvärld och på sid. 9 i kampanjboken nämns "Domains of Dread"; om en varelse är tillräckligt ond dras denne in i Shadowfell och får ett eget rike som fungerar som fängelse eftersom varelsen inte kan lämna det - sådana riken heter "Domains of Dread".

De som är insatta i tidigare versioner av Ravenloft vet att det är uppbyggt av just Domains of Dread - betyder detta att Ravenloft är skrotad som kampanj för DnD4 och att det blev Shadowfell istället?

CapnZapp

Myrmidon
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">The Dungeons & Dragons 4th Edition supplement Manual of the Planes establishes that in the 4th Edition cosmology the Domains of Dread (and by extension the Ravenloft setting) are now located within the Shadowfell, a mirror-world of death and gloom lying adjacent to the mortal realm.</div></div>
http://en.wikipedia.org/wiki/Ravenloft

Och ja, det finns inga planer att ge ut Ravenloft som 4E-kampanj.

G

Guest

Guest
Det låter ju onekligen så.
Shadowfell är ju i övrigt ganska löst beskrivet vill jag minnas så att malla in Ravenloft där låter väl som ett logiskt steg. Eller ja, med det mått av logik som finns i Dungeons and Dragons vill säga.

Jag tycker att Eksem ska fråga sina arbetsgivare på WotC - han är ju uppenbarligen utsänd av dem för att marknadsföra deras produkter :gremwink:

Hellzon

Långsamma Vargen
Det finns ju ett par "Domains of Dread" i Dungeon Magazine. Nu lades den senaste upp för ett år sen, och det blev fyra totalt, men Ravenloft är sannolikt förpassat till Shadowfell.

edit: Poängen var att hela konceptet med Darklords och Domains som man inte kan lämna fanns i den första DoD-artikeln från oktober 2008. Det är inte nytt iom Shadowfell-boxen.