Nekromanti Shadowrun 3rd eller 4th?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Nu är det så att vi ska börja spela Shadowrun och jag har bara spelat tredje utgåvan och gillar den.
Dom andra i gruppen har spelat fjärde utgåvan och säger att den är bra.

Så jag tänkte fråga er och se vad ni tycker.

Det jag kan se direkt när jag skummar igenom boken är att det inte är kablar överalt längre utan det har blivit trådlöst vilket jag inte gillar.

men har ni några åsikter så skulle det vara roligt att höra dom.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag personligen tycker 3rd är bättre. Dels beroend epå att jag ogillar allt trådlösa i 4rth, dels pga att reglerna känns som ett steg tillbaka.

/Ulfgeir

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att läsa igenom båda; men av det jag hört beror det lite på. 3rd har bättre retrocyberpunk, medan 4th har mer modern cyberpunkkänsla.

Bland annat i och med det här med trådlösa nätverk. I retrocyberpunk finns det ju inget sånt; det är cyberpunken så som den såg ut på 80/89-talen. När Johnny Mnemonic sålde sina barndomsminnen för 80 gb lagringsutrymme i skallen, och råkade i trubbel när ett bildbaserat lösenord inte faxades fram ordentligt, liksom.

Så frågan är egentligen hur modern man vill ha sin cyberpunk-med-fantasyinslag. Och jag kan tycka att båda har sin charm.

solvebring

Superhero
dels pga att reglerna känns som ett steg tillbaka.
Lust att utveckla?

Jag har iof aldrig spelat Shadowrun, men jag har kollat på det ett par gånger och faktiskt funderat på att köpa det några gånger. Med andra ord vore det kul med en utveckling av sådana påståenden eftersom de känns högst väsentliga.

Ulfgeir

Swashbuckler
solvebring said:
dels pga att reglerna känns som ett steg tillbaka.
Lust att utveckla?

Jag har iof aldrig spelat Shadowrun, men jag har kollat på det ett par gånger och faktiskt funderat på att köpa det några gånger. Med andra ord vore det kul med en utveckling av sådana påståenden eftersom de känns högst väsentliga.
Om jag minns rätt nu, var ett tag sedan jag spelade och orkar inte riktigt läsa igenom alla böckerna på nytt...

Jag upplevde det som mycket mer tärningspölar. Och ännu fler stats..

Numera variabla längder på condition-monitors.. Förstår tanken med det, men inte riktigt såld på det.

Sedan gillar jag inte riktigt hur de hanterade multipla actions i strid. Föredrar det gamla sättet där speed var allt, så man kunde agera flera gånger innan den andre person hann göra något (ok, det här ändrade de redan till version 3 tyvärr).

Numera alltid samma targetnumber.

Och det trådlösa personliga nätet gör att det blir ÄNNU mer saker att hålla reda på. Nej tack.

Var spelledare i version 1-3 och spelare i version 4.. Och då slapp jag ändå spelare som spelade riggers med alla problem det medförde.

/Ulfgeir

solvebring

Superhero
Okej, sweet. Ja, 3:an låter helt klart mer spelledarvänlig och mer less play by the book. ... Jag gillar när man kan höfta rätt så mycket. =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ulfgeir said:
Föredrar det gamla sättet där speed var allt, så man kunde agera flera gånger innan den andre person hann göra något (ok, det här ändrade de redan till version 3 tyvärr).
Just den här grejen gör i och för sig att det blir alldeles stolligt om man är ute efter nåtslags trovärdighet i strid... Men skiter man i realism/trovärdighet kanske det funkar.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Har nu blivit klar med att läsa 4th pärm till pärm och jag måste säga att 3rd är bättre på alla sätt.

Jag föredrar hur matrix reglerna fungerar, magin, pölarna, och striderna. Samt att det finns varierande TN's.

Och det jag gillar mest det är kablar överallt.
Älskar tanken på en dvärg som kutar mot en dörr med en kabel som hänger ut ur tinningen och försöker hitta ett jack medan hans tre vänner täcker honom. Bom är omringade och dvärgen letar frenetiskt innan han hittar jacket och får upp dörren.

Inte lika tufft när allt är trådlöst och man inte måste ha med sig ett deck.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Vad är det ni gillar bäst i cyberpunk?

Vad är det som gör att ni (som) gillar cyberpunk tycker att det är bra?

Är det kablar eller vad är det?
Försöker komma på bra element att ha med.

Ulfgeir

Swashbuckler
krank said:
Ulfgeir said:
Föredrar det gamla sättet där speed var allt, så man kunde agera flera gånger innan den andre person hann göra något (ok, det här ändrade de redan till version 3 tyvärr).
Just den här grejen gör i och för sig att det blir alldeles stolligt om man är ute efter nåtslags trovärdighet i strid... Men skiter man i realism/trovärdighet kanske det funkar.
Njae, saken är den ju att så som reglerna funkade i version 1 och 2 så stämmer det med all flufftext och novellerna om hur implantaten funkar. Så som de gjorde i version 3 blir visserligen mer balanserat, men stämmer då inte längre med fluffet.

Och realism/trovärdighet, vete fan om något av dem gör.

/Ulfgeir

Jimmy

The One Ringkvist
Trådlöst eller trådat får man ju fundera på. Själv har jag spelat Shadowrun sedan det bara hette så, utan editions-numrering. Vet inte riktigt hur spelet fungerar idag (lirar WFRP) men även de tidigare utgåvorna hade ett rätt trassligt regelverk till en början, men in-game går det att släppa på rätt mycket och egentligen tycker jag nog att pölarna är superenkla att hantera.

Spelet blir ganska filmiskt om man vill ha det så, i scener och så vidare... Senare spel som EON och Burning Wheel är garanterat svårare att läsa igenom (subjektiv tolkning).

Ha kul!