Världen i ED (som alltså är samma som i SR) har en cyklisk historia när det gäller magin. Den kommer och går i perioder om några tiotusen år. När magin är på bottennivå finns bara människor och magi funkar inte alls. När den sedan börjar stiga dyker det upp andra varelser, troll, alver, dvärgar, drakar och andra märkligheter. Att det når in mer magi till världen beror på att barriärerna mellan planen (framför allt den till det astrala planet) minskar i styrka. Till slut blir den så svag att väsen från andra plan kan tränga sig in i världen och orsaka förödelse. Dessa varelser kallas för horrors, och kan ta en mängd olika skepnader och ha en myriad olika taktiker för att föröda. Generellt sett gäller att de livnär sig på negativa känslor (smärta, panik, ångest, rädsla osv), vilket de alltså ägnar stor tid åt att försöka framkalla hos intelligenta varelser (vars känslor tydligen är godare för en horror).
I ED har namngivarna (de intelligenta raserna; människor, dvärgar, alver, troll, orker, windlings, obsidimans, t'skrang och drakar) relativt nyligen kunnat komma upp till ytan igen. De har tillbringat hundratals år gömda under jord i kaers, eller under enorma elementardomer kallades citadell. Maginivån har börjat sjunka och horrors har börjat försvinna. När det var som värst kunde man inte kämpa mot horrors, som var alldeles för mäktiga, och även om man hade tillgång till mycket magi så insåg man snart att ju mer magi man använde desto mäktigare blev horrors. Så man gömde sig istället. Nu ligger världen öppen, den stämmer inte alls överens med de gamla kartorna och berättelserna. Det handlar alltså mycket om att återerövra och återupptäcka världen. Jag tycker ED är ett av de bästa fantasy-spelen jag spelat, och världen är definitivt i toppklass.
Där någonstans innan barriären blir så svag att horrors dyker upp, dyker invae (Insect spirits) upp, så de kanske kan ses som någon sorts förtrupp till horrors, men de kommer egentligen inte alls från samma plan. (Jag har fått för mig, men kan ha helt fel, att insect spirits kommer från samma plan som schamaners totem, medan horrors kommer från de plan som hermetiska magiker är mer intresserade av.)
/Daniel