Nekromanti Shadowrun-Earthdawn?

Mindgaps

Veteran
Som de flesta vet som spelar Shadowrun så finns det en anknytning till spelet Earthdawn. Men finns det någon som har sammaställt infon mellan Shadowrun och Earthdawn? Jag orkar/vill inte köpa Earthdawn och sätta mig in i det för att kunna få insikt i Shadowruns värld. Känns onödigt.

Eller är det någon som rekomnederar Earthdawn? Jag har bara fått för mig att det är ett halvdant fantasy spel.

"Våga vara dum!"

Daniel Andersson

Swordsman
Jag tycker ju att Earthdawn är ett alldeles utmärkt fantasyspel (och tycker det är utomordentligt trevligt att vi äntligen återupptagit kampanjen som leget på is några år nu). Det finns mycket riktigt en hel del, mer eller mindre tydligt, gemensamma drag i Shadowruns och Earthdawns världsbeskrivningar.
Här kan man hitta lite sammanställningar av likheter som lusläsre upptäckt:
<A HREF="http://www.amurgsval.org/shadowrun/earthdawn.html" target="_new">http://www.amurgsval.org/shadowrun/earthdawn.html</A> <A HREF="http://storm-wolves.plugged.net.au/edml/edsrcross.html" target="_new">http://storm-wolves.plugged.net.au/edml/edsrcross.html</A> /Daniel

Mindgaps

Veteran
Spelar du Shadowrun också? Jag skulle nämligen vilja veta om Insect-spirits omnämns i Earthdawn?

"Våga vara dum!"

Daniel Andersson

Swordsman
Just nu spelar (spelleder) jag inte SR, men skulle gärna göra det om jag bara hittade spelare som ville spela något annat än fantasy och swashbuckling.
De nämns lite grann, men kallas Invae (tror jag det var), men de spelar sällan någon större roll längre. De var ett hot för länge, länge sedan, och det finns en del legender om dem. Fast i Earthdawn handlar det för det mesta om betydligt högre maginivåer än i SR, så Insect-spirits är i ED-sammanhang inte det största hotet. Det finns ju horrors, och de är värre ...

/Daniel

Dr_Morbid

Swordsman
horros är elaka stora kraftfulla varelser som dök upp på earthdawn. folket förberedde sig med vault liknande säkerhetsåtgärder, horrors gick typ in i en del av vaultsen och dödade allt. MAn kan säga att de fungerade som kärnvapen i fråga om att döda folk bara det att det inte blev ngn strålning o dyl. Men de finns tydligen mkt färre nu än det fanns då när de först kom.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor

Mindgaps

Veteran
Har du läst kampanj-synopsisen "the evil within" till Shadowrun. Handlar mycket om hur man ska slå ihop ED med SR.

"Våga vara dum!"

Mindgaps

Veteran
Och så var det egentligen Insects spirit jag vill veta vad dom spelar för roll i ED. Men jag var lite otydlig på den fronten...

"Våga vara dum!"

Dr_Morbid

Swordsman
jag skullenog iofs inte vilja göra det iochmed att ED inte är så där superbäst, det finns liksom bättre fantasy spel dock är deras värld rätt sjyst /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor

Daniel Andersson

Swordsman
Världen i ED (som alltså är samma som i SR) har en cyklisk historia när det gäller magin. Den kommer och går i perioder om några tiotusen år. När magin är på bottennivå finns bara människor och magi funkar inte alls. När den sedan börjar stiga dyker det upp andra varelser, troll, alver, dvärgar, drakar och andra märkligheter. Att det når in mer magi till världen beror på att barriärerna mellan planen (framför allt den till det astrala planet) minskar i styrka. Till slut blir den så svag att väsen från andra plan kan tränga sig in i världen och orsaka förödelse. Dessa varelser kallas för horrors, och kan ta en mängd olika skepnader och ha en myriad olika taktiker för att föröda. Generellt sett gäller att de livnär sig på negativa känslor (smärta, panik, ångest, rädsla osv), vilket de alltså ägnar stor tid åt att försöka framkalla hos intelligenta varelser (vars känslor tydligen är godare för en horror).
I ED har namngivarna (de intelligenta raserna; människor, dvärgar, alver, troll, orker, windlings, obsidimans, t'skrang och drakar) relativt nyligen kunnat komma upp till ytan igen. De har tillbringat hundratals år gömda under jord i kaers, eller under enorma elementardomer kallades citadell. Maginivån har börjat sjunka och horrors har börjat försvinna. När det var som värst kunde man inte kämpa mot horrors, som var alldeles för mäktiga, och även om man hade tillgång till mycket magi så insåg man snart att ju mer magi man använde desto mäktigare blev horrors. Så man gömde sig istället. Nu ligger världen öppen, den stämmer inte alls överens med de gamla kartorna och berättelserna. Det handlar alltså mycket om att återerövra och återupptäcka världen. Jag tycker ED är ett av de bästa fantasy-spelen jag spelat, och världen är definitivt i toppklass.
Där någonstans innan barriären blir så svag att horrors dyker upp, dyker invae (Insect spirits) upp, så de kanske kan ses som någon sorts förtrupp till horrors, men de kommer egentligen inte alls från samma plan. (Jag har fått för mig, men kan ha helt fel, att insect spirits kommer från samma plan som schamaners totem, medan horrors kommer från de plan som hermetiska magiker är mer intresserade av.)

/Daniel

Mindgaps

Veteran
Ja det är ju världen mans lår ihop. En kampanj idé hur man får in EDs Horrors i SR.

"Våga vara dum!"

shadow_UBBT

Warrior
Jag tycker att världen bara är ok i ED men det är sättet de får spelarna involverade i spelandet som gör det till ett bra rollspel. Särskillt när man köpt spelledarboken som förklarar att spelarna skall föra en log och gör de det rätt så kan de få extra legend points. Mina spelare spelade bra innan detta men när det här började och de skulle skriva log då blev det till och med ännu bättre. Visst är det lite att muta spelarna att spela bra men det är väll inget fel på en morot.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)

Mindgaps

Veteran
Vad gör man med en spelargrupp som reagerar på motsatt sätt när det gäller morötter. Dom känner sig provocerade av moroten och går åt andra hållet.

"Våga vara dum!"

Daniel Andersson

Swordsman
Ta en titt på äventyret Harlequin's Back. I det antyds en del om de astrala fasor som hotar att tränga in i världen. Ta särskilt en titt mot slutet, The Bridge, Part Three, det spelarna slåss mot där torde rimligen vara någon sorts enkla lätta horrors.

/ Daniel

Daniel Andersson

Swordsman
Harlequin och Ehran är ju några som var med på ED-tiden, så Harlequin fattar vad som är på gång och vill nog gärna göra vad han kan för att förhindra det. Om läser på ordentligt om ED förstår man vidden av problemen som väntar mänskligheten i och med ökade maginivåer. Harlequin förstår, och han vill förhindra att man gör samma misstag som förra gången ...
Harlequin's Back tycker jag är det absolut bästa SR-äventyret som Fasa gav ut, just för att det på ett så bra sätt knyter samman världarna i ED och SR. Men så gillar jag ju båda spelen rätt mycket ...
/ Daniel

Mindgaps

Veteran
Ok...du verkar ha koll på både ED och SR, vad är ditt råd till mig som är SR GM. Ska jag sätta mig in i ED också är det värt det? Ska jag införskaffa ED också?

Har man inte lagt ner produktionen på ED förresten? Man har ju sålt rättigheterna till SR, till ett företag som heter wizkid om jag inte minns fel.

"Våga vara dum!"

Daniel Andersson

Swordsman
Jag har spellett båda spelen och körde någon sorts parallell kampanj ett tag (kampanjen pågår till viss del fortfarande, men nu koncentrerar vi oss mest på ED-delen av den). Där hittade SR-karaktärerna spår av vad deras ED-karaktärer pysslade med 25000 år tidigare, ungefär. Jag har väl i stort ett allt som getts ut på engelska till båda spelen.
ED ges numera ut på licens av Living Room Games (<A HREF="http://www.lrgames.com" target="_new">http://www.lrgames.com</A>). De har nyligen gett ut en ny utgåva av ED, som jag själv inte fått tag på än, men kommer att köpa.
Om du inte planerar att spela ED tycker jag inte att det är någon större idé att skaffa spelet. För att du ska få en riktig inblick i det och alla knutpunkter mellan SR och ED krävs att du läser i stort sett allt som kommit ut till båda spelen, och det kan bli dyrt (för att inte tala om svårt att få tag på).
Bättre då i så fall att satsa på att svänga till det på ett sätt som passar dig och dina spelare. Men vill du ha en djupare inblick i de absolut mäktigaste krafterna i SR-världen kan det vara läge att ta en titt även på ED, vissa av dem levde även då ... I ED finns det till exempel en drake som kallar sig Icewing, denne har en så kallad Drake Servant som heter Dark Toothe, och på tyska blir det något i stil med Dunkelzahn ... I ED finns det en mäktig alvdrottning som har huden genomborrad av mängder av törnen, rostaggar. I SR gillar hon inte rosbuskar, som hennes partner får för sig att planter (denna lilla hint kan vara svår att hitta, men hon lever i Tir Tairngire i SR).
Det kan faktiskt vara lite spännande att leta efter alla dessa knutpunkter. En del är tydliga, andra inte. (Blood Wood i ED hette innan det blev Blood Wood Wyrm Wood, Wyrm Wood är en växt som heter Malört på svenska, på ryska heter Malört Tjernobyl. Blood Wood ligger i Barsaive, Barsaive heter i SR Ukraina, och Blood Wood ligger ungefär där - just det - Tjernobyl ligger nu ...)

/ Daniel

Daniel Andersson

Swordsman
Insect Spirits nämns inte med den beteckningen. Men det förekommer alltså några varelser som kallas Invae. De beskrivs lite kort i, bland annat Barsaive Boxed Set. Långt innan horrors blivit en fara pågick något som kan beskrivas som ett handelskrig. Ena sidan upptäcktes med tiden vara kontrollerade av en märklig insektsras, Invae. Dessa sysslade med att ta människor till fånga och omvandla dem till insekter och liknande. När detta upptäcktes började en lång process för att bränna ut detta lömska och läbbiga hot, The Invae Burnings.
Sedan kom horrors, och dessa insekter försvann, om än bara kanske ur folkets medvetande. Men nu börjar de göra sig påminda igen.
Detta är inget som ägnats särskilt stor tid åt, officiellt, i ED. Men idéerna och bakgrunden finns där. Och jag tycker att Invae är misstänkt likt Insect Spirits, men att när horrors finns med i bilden är horrors den större faran ...

/Daniel