Spelade klart Shadowrun Returns i helgen, mycket trevligt.
Shadowrun Returns är alltså det kickstartade PC/Mac-spelet som är en spirituell uppföljare på det utomordentliga SNES/Genesis-rollspelet. Givetvis baserat på rollspelet Shadowrun. Vi pratar alltså Isometrisk vy, turbaserade strider och en blandning av cyberpunk och fantasy.
Spelet kommer dessutom med en editor, så att det ska gå att skapa egna kampanjer, en Alpha för en remake av SNES-spelet finns redan uppe på steamworks.
Någon mer som spelat?
Någon som testat bygga eget?
Jag har börjat spela, men har flera andra spel som pockar på min uppmärksamhet. Jag tycker hittills om det. Är inte 100% överens med kontrollerna för panorering (jag avskyr "mjuk" panorering med inertia) och tycker att karaktärsporträtten ofta inte alls verkar ha med 3d-modellerna att göra, och skulle gärna sett voiceacting (men jag fattar varför det inte är med) men överlag är jag nöjd. Har hört att kampanjen inte ska vara så lång, så jag ska väl försöka ta mig igenom den åtminstone. Ser fram emot en 1.0-version av SNES-remaken.
Jag gillar också att man kan välja att faktiskt köra i isometrisk vy istället för defaulten som är perspektivvy.
Har hört att det var runt det - mest av folk som klagar på att det var "för kort". Ah, om man vore tonåring med hur mycket tid som helst att lägga på spel...
Har hört att det var runt det - mest av folk som klagar på att det var "för kort". Ah, om man vore tonåring med hur mycket tid som helst att lägga på spel...
Även när jag var arbetslös och kunde lägga 14+ timmar per dag på spel så hade jag fler intressanta spel att spela än jag hade tid. Min backlog sträcker sig tillbaks till typ '94 (vill klara UFO: Enemy Unknown). Långa kampanjer klarar jag mig utan, och omspelbarhet är en bugg inte en feature =)
Började lira det igår och är väl överlag rätt nöjd med det. Hade väl varit lite coolare om man kunde röra sig mer i staden och inte bara mellan uppdrag. Grafiskt är det ett jävligt mysigt lir i alla fall!
Tänkte kika på editorn ikväll - den verkar ganska enkel.
Funderar på att göra en datorspelsversion av "Eksem & Dragons" som utspelar sig i Stockholm där man ska rensa ur Monks Porterhouse från orcher och annat otyg.
Funderar på att göra en datorspelsversion av "Eksem & Dragons" som utspelar sig i Stockholm där man ska rensa ur Monks Porterhouse från orcher och annat otyg.
Riktigt bra spel.
Några smågrejer att klaga på (som att Kneecap, och shotguns överlag, är så jefla OP), men definitivt bra.
Med tanke på att största "grejen" med spelet var att man kan göra egna kampanjer så tyckte jag att kampanjen som kom med var riktigt bra, och fångar känslan med Shadowrun.
Ett par saker störde mig, och jag kan ta upp dem här. Det lär bli en del spoilers tyvärr, så you have been warned.
Ett:
Jag gillar inte hur de trycker in allt som de anser "är shadowrun" i spelet. Det finns en affisch i The Seamstress som säger "Vote Dunkelzahn 2056". Dunkelzahn blev framröstad som president i UCAS, men inte i valet 2056; då fick han inte ens ställa upp då han inte var en naturlig invånare. Det är först i det extra-insatta valet 2057 som han ställer upp (han blir lagligt erkänd som naturlig invånare i UCAS sent 2056) och vinner.
Två: SPOILERS
Alltså. Jag fattar. Universal Brotherhood är en så frestande grej att köra på. Men om ni ska göra det, sätt inte året till 2054. Sätt det till 2055 istället. Herrejävlar vad besviken jag blir på sånt.
Och vidare, affischen på Chicago? Way to kill your babies. Så fort man såg den insåg man ju vart det barkade. Disclaimer: jag har inte kört färdigt kampanjen, jag springer runt nere i underjorden och har precis sett en karta där Chicago är märkt som av speciellt intresse. Oavsett om vi får uppleva Burning Bright eller inte så är det jävligt tattigt.
Likaså insektsdödarmedlet. Jag förstår varför de kom på nåt sånt, men om det finns så är det ju väldigt, väldigt konstigt om Chicago Containment Zone händer, då världen helt plötsligt har en lösning på problemet. Vadå "det tog slut?", det är ju bakterier för bövelen.
Så nej, jag gillade inte att de valde just UB/Chicago som fokus för kampanjen. Det är ett billigt knep att locka gamla SR-spelare, men det funkar inte tidsmässigt att sätta det under 2054 om de ska göra det. 2054 är när det börjar komma lite konkretare rykten om UB, inte mer. 2056 är när Burning Bright/Chicago goes down (eller slutet av 2055).
Tre:
Baldur's Gate, som är ungefär tusen år gammalt, hade en hel stad man kunde gå omkring i. Jag inser att Seattle är mycket, mycket större, men det hade ju varit kul att inte bara springa runt i uppdragsställen utan lite mer stad och lite mindre "spring hit och döda allt."
Fyra:
Matrix. Inte nöjd med hur det är gjort. Fattar att det är svårt att hitta en bra, spelbar lösning, men ehhh...
Fem:
Det är bara strider, hela tiden. Ok, kanske inte hela tiden, men nästan hela tiden. Varför vara decker när det enda jag får göra är skjuta folk? Riggers är kalasdåliga. Pang pang. Det finns bara ett sätt att lösa uppdragen på. Väldigt linjärt.
Sex:
Inte ett fan av stilen de valde.
Sju:
Damn vad dåliga kontroller det är. Speciellt om man ska placera någon "bakom" (ovanför?) någon annan, det är mycket svårt att hitta en plats där jag kan flytta karaktären utan att välja den andra karaktären.
Åtta:
Alla springer i sjätte världen.
Nio:
Ghouls. Fantasyghouls. Seriöst? De är ju för f-n politiskt aktiva i SR.
--
Det är väl okej, antar jag. Jag är besviken på att de flörtar så enormt mycket med gamla SR-spelare. Inte att de gör det per se, utan att de gör det så dåligt. De borde definitivt kollat upp tidslinjer och liknande. (Det kanske bara är jag dock.) Viss teknologi är också för tidig för 2054. Jag är besviken på kampanjen, de tog den enklaste grejen och gjorde den dålig -- jag är så enormt trött på att
springa omkring och skjuta insekter.
Visst, jag fattar att strid är viktigt liksom, men lite mer än så förväntade jag mig.
Editorn är... eh. Det känns sjukt jobbigt att arbeta i den, men sen är jag inte mycket för sånt heller.
Spelet kommer leva och dö med användarbyggda äventyr. Jag tror det kommer dö, men vi får väl se. Jag gissar även att Arcology Shutdown kommer som DLC, eller möjligtvis presidentkampanjerna '56-'57.
Så trots att jag höll mina förväntningar låga så lyckas de göra mig besviken.
Vidare tycker man att de borde korrläst vad de själva skriver, men det verkar inte ha varit någon prioritet. Det är nog det första spelet jag sett med så många stavfel och borttappade ord (bortsett från ett cyberpunk-spel från Sydamerika, som jag aldrig köpte).
Så, från någon form av Simpsons Comic Guy-sida jag aldrig trodde jag hade: för många fel för att jag ska kunna uppskatta det. Ett tappert men i stort misslyckat försök att skapa ett SR-spel. Begränsningarna i ett datorrollspel lyser för kraftigt (även om jag tycker att Baldur's Gate löste det mycket bättre på sin tid). Precis hur är det okej att ett 15 år gammalt datorspel lyckas bättre än ett modernt? Hade jag högre förväntningar på SR än Baldur's Gate? Kanske, men jag har spelat om BG ett antal gånger -- och visst, det är mycket slagsmål där också -- och jag vågar nog påstå att de gjorde det bättre.
Dock, kampanjen var ju inte det viktiga. Det viktiga var ju tydligen editorn. Som jag inte kan säga så mycket om, eftersom det verkar sjukt jobbigt att bygga upp alla miljöer för hand. Och ja, jag vet att det dubblar som nån sorts "ursäkt" för att vi inte har ett helt Seattle att springa runt i, men större delen av min kritik rör berättelsen, inte det tekniska.
Slutligt betyg blir "meh, ungefär så dåligt som jag förväntade mig. Kanske lyckas någon göra ett bra äventyr till det, dock."
Är det viktigt? Kan inte spelet stå på egna ben, utan är det ett krav att man ska ha spelat SNES-spelet för att kunna uppskatta det här spelet på rätt sätt? Påverkas på nåt sätt äventyret om man spelat SNES-spelet? Blir det bättre skrivet?
(Läs: det är ovidkommande om jag har spelat SNES-spelet eller inte. Men nej, jag har inte spelat SNES-spelet.)
Är det viktigt? Kan inte spelet stå på egna ben, utan är det ett krav att man ska ha spelat SNES-spelet för att kunna uppskatta det här spelet på rätt sätt? Påverkas på nåt sätt äventyret om man spelat SNES-spelet? Blir det bättre skrivet?
(Läs: det är ovidkommande om jag har spelat SNES-spelet eller inte. Men nej, jag har inte spelat SNES-spelet.)
Jag tror att förväntningarna, som ju ändå finns där och påverkar ens upplevelse, beror väldigt mycket på om man spelat SNES-spelet eller inte. Jag kan säga att det här spelet ligger närmare SNES-spelet i struktur än vad det ligger nära till exempel Baldurs Gate. Jag gillar det; BG var aldrig ett av mina favoritspel och jag är inte speciellt intresserad av att gå runt i stora städer.
Om målet för projektet var "ett nytt spel i linje med det gamla" snarare än "ett Baldurs Gate fast i SR-världen" så får jag väl säga att jag betraktar projektet som lyckat.
Kanske, men problemet med dålig story kvarstår ändå. Märk väl att mina issues -- förutom allt skjutande -- berör inte spelmekanik och dylikt i så stor grad som de rör det skrivna/berättade. Givetvis så har berättande i spel ändrats fenomenalt mycket sen 199X -- det är knappt nån som gör en story som BG nu, och även om de gör det så har NPCs mycket mer att säga till om än "GO FOR THE EYES BOO!", med fler dialoger och inflikningar. Betyder det att man, i en spirituell uppföljare, måste ta med det sämsta av 90-talets berättandeteknik?
[Helt off topic här, men jag tänkte i alla fall tipsa alla om FASAs SR-promo från 1990: A Night's Work. Den får i alla fall mig väldigt sugen på att spela/spelleda SR.
Spelade nyligen ut det och klockade in ca. 13 timmar speltid.
Funderingar kring det som någon som annars har noll erfarenhet av Shadowrun i något format:
Som ett fan av spel som Baldur's Gate 2 (gillade aldrig första), Planescape: Torment och dyl. så tyckte jag att berättelsen var väldigt linjär. Tyvärr var även miljöerna linjära. Det var dock en bra manöver att ge spelarna en bas som man återvände till gång på gång. Det kändes dock lite osannolikt att så många olika handelsmän från svarta marknaden skulle hänga i källaren till samma bar på det viset.
Jag uppskattar att det ändå emellanåt fanns lite olika sätt att lösa de olika "pusslen" och situationerna på. Jag körde som Decker och tyckte ändå jag fick hyggligt med användning för färdigheten Decking och statsen Intelligence och Charisma. De två egenskaperna verkade dock ha flest alternativa lösningar kopplade till sig, som vanligt.
Jag gillar verkligen settingen men känner att det skulle kunna göra sig bättre i ett öppnare spel.
Stridssystemet var OK och påminde mycket om det senaste XCOM. Tyvärr var det inte lika bra som det. Dock så förlåts spelet av att man kan ha en magisk Kung-Fu dvärg som med sina bara nävar slår ihjäl ett troll.
Jag gillade känslan som förmedlades i berättelsen. Det var lite noir, lite cyberpunk och lite magisk mystik. Tillsammans antar jag att allt det där är Shadowrun, så på den fronten tycker jag att de lyckades.
Som nykomling till settingen tyckte jag dock att spelet hade lite väl många övertydliga referenser till saker som bara den inbitna skulle förstå. Även för någon som inte är insatt var det uppenbart att det var tänkt att jag skulle säga "Tufft!" och "Wow!" när dem här sakerna dök upp, men för mig var det mest "Så den här [grejen] är känd alltså? Well, moving on".
Överlag gillar jag spelet och skulle vilja se mer av den varan. Helst med en öppnare berättelse och bandesign.
Jag har börjat knåpa på en egen modul. Som en introduktion till vad man kan göra med verktygen så är kampanjen kanon, och jag tänkte många gånger "Aha, det här skulle jag vilja göra, men på ett annat vis". Däremåt så känns det märkligt att en stor del av spelets dragning skulle vara deras skaparverktyg, men att åtkomsten till dem är så pass klumpig som den är. Likaså är det störande att spelet står igång i bakgrunden med menymusiken igång. Jag hade föredragit om verktygen var en helt separat applikation och att man kunde testa det man gjorde direkt däri.
Jag misstänker att det finns en .exe-fil nånstans som drar igång editorn, utan att man behöver gå genom spelet (tycker också det är väldigt klumpigt gjort).
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.