Rob the Stupid Go-Ganger skjuter på Neil the Orc Barbarian med sin Ares Predator, som gör 9M i skada.
Rob har Pistols 3, Neil har Body 5 och kevlarkalsonger som ger Ballistic 2.
Rob får bara en success på träfftestet, så skadan höjs inte, utan är 9M. Neils kalsonger sänker skadan till 7M. Neil ska nu stå emot skadan med sin Body 5 - han slår fem tärningar mot Target 7, och lyckas faktiskt få två successes, vilket sänker skadan till 7L. Han drar till med en hög tärningar från sin combat pool, men lyckas inte slå några sexor, så han tar en Light Physical i skada.
Skadan höjs med ett steg per två successes
anfallaren har - har man Pistols 5 och slår 6, 6, 3, 3, 2 mot Target 4 (två successes) höjs skadan i exemplet ovan från 9M till 9S.
Skadan sänks med ett steg per två successes
försvararen får på sitt dodge test (om han väljer att göra ett), och per två successes på sitt body test.
Tar man däng får man X antal rutor i skada. 1 ruta för Light, 3 för Moderate, 6 för Serious, 10 för Deadly. en Deadly slår alltså ut en direkt, samma sak med två Serious eller en Light, en Moderate och en Serious.
Svårigheten ökar när man blir skadad - +1TN för Light, +2 för Moderate, +3 för Serious, och vid Deadly är man blödande och medvetslös.
Man har två uppsättningar skador - Stun och Physical. Svårighetsökningarna på de bägge skalorna är kumulativa, dvs har man Light Physical och Moderate Stun får man sammanlagt +3 på allting man gör. Vilket ärligt talat är apsvårt.
Fler frågor? Hojta gärna till, jag har fortfarande de flesta SR-regler i huvudet trots att det var ett bra tag sen vi körde det sist. /images/icons/tonguea.gif