<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag har varit intresserad av att testa Shadowrun ett tag och tänkte bara höra om någon vet vad som händer med det nu sedan FASA slutade med det...<p><hr></blockquote><p>
WizKids har fått Shadowrun och Battletech på licens från FASA. WizKids är annars mest kända för MageKnight-figurerna, men de kan nog ge SR och BT ett gott hem - Jordan Weisman (har jag för mig han heter) som äger/startade WizKids var nämligen en av FASAs grundare, och har varit rätt involverad i SR också har jag för mig.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Vidare tänkte jag höra om det finns någon där ute som kan tänka sig att bli av med sin version, eller vart ifrån man skall beställa det om man vill ha det så billigt som möligt.<p><hr></blockquote><p>
Om du ska beställa mycket på en gång, och inte har något emot att vänta en månad eller så på grejerna kan du kanske beställa från USA (amazon.com eller bn.com). Annars, jämför priserna hos tradition.se, hobbygames.se och sfbok.se.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hurdana är reglerna i spelet?? Är det level system, eller hur fungerar det att utvecklas i spelet?? Vad slår man för tärningar, hur ser ens värden ut?? <p><hr></blockquote><p>
Shadowrun är färdighetsbaserat, men det finns en kasse "archetypes" att välja bland om man vill (nästan färdiga rollpersoner, ungefär som i WEGs Star Wars eller TORG). Du har grundegenskaper som går från 1 till 6 för människor (kan bli lite högre för andra raser), och färdigheter som går upp till 6 från början (kan givetvis ökas mer senare).
När du ska göra något slår du så många T6 som du har i relevant egenskap och ser hur många som kommer över svårighetsgraden (lite som Vampire m a o - eller snarare tvärtom, eftersom SR är äldre) - en räcker oftast, men fler är bättre (framför allt om man har någon form av aktivt motstånd). Sexor slår man om och lägger till. Det finns givetvis en massa jox som modifierar det här, men det är det som är grundsystemet.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Huvudfrågan: Är det värt att skaffa??<p><hr></blockquote><p>
Jovars, om man är intresserad av en korsning mellan cyberpunk och fantasy så. Enligt mina polare som har bättre koll på SR än vad jag har så lider spelet lite grann av supplementitis, d v s att man "måste" ha en massa supplement för att spela ordentligt.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather