Kinapuffen
Veteran
Re: Rysk-japanska kriget [OT]
och skillnaden är?Dubbelmoral?
Realpolitik.
och skillnaden är?Dubbelmoral?
Realpolitik.
Amerikanska signalspaningen jobbade snabbare, så den ansvarige ministern hade redan läst en översättning av Tokyos krigsförklaringsinstruktioner när ambassadören anlände.Pearl Harbor skulle ha föregåtts med en krigsförklaring en halvtimmee innan anfallet började, men det tog för lång tid för ambassaden i Washinton DC att dekryptera och ha sig, så det kom försent.
Tack för det! Settingen tycker jag är skitspännande! T.o.m. till den milda grad att jag faktiskt funtar så smått på att göra något av den.Väldigt bra skriven rollspels idee !!!
Ojdå! Jag letade efter någon annan bok som beskrev historien men misslyckades, troendes att det inte fanns någon. Tydligen så är din bakgrundsresearch-fu mäktigare än min. Det enda jag hittade var en bok som, underligt nog I might add, är skriven på tyska(!?!?!?!?) om ämnet. Jag trodde det var något som mest var av intresse för svenskar. Här finns en recension.Mer att läsa om svenskarna i Persisk tjänst finns i en bok av Sivert Wester: "Martin Ekström - orädd frivillig i fem krig", 1995.