Re: Både ja & nej...
Har för mig det står någonstanns att schamanen inte erhåller några speciella egenskaper från den kropp han tar över... tex flygförmåga för fåglar, mörkersyn för dvärgar etc....det borde ju gälla förbannelsen också
Att en schaman inte skulle erhålla direkt fysiska egenskaper tycker jag låter ganska löjligt. Skulle t.ex. en fågel besatt av en schaman inte kunna flyga, eftersom schamanen inte besitter egenskapen flyga? Nej, naturligtvis inte! Dessutom hittar jag inte någonstans att schamanen inte skulle erhålla speciella fysiska egenskaper. Då återstår de rent mentala samt de magiska som varelsen besitter; de mentala kommer schamanen inte erhålla (eftersom de är direkt knuttna till varelsens själ), medan de magiska är mer diskutabla. Om en schaman t.ex. besätter en kropp som är förtrollad (säg med effekt Skimmer), upphör effekten då omedelbart, eller stannar den kvar? Enkelt sett borde den finnas kvar, eftersom effekten är vävd mot offrets kropp, d.v.s. effekten är "fäst" vid offrets kropp. Och när en schaman besätter kroppen förändras den ej. Ingenting fysisk förändras när den nya själen (d.v.s. schamanens) tar plats i kroppen. Därmed borde inte kopplingen mellan effekten och den påverkade kroppen, d.v.s. "fästet", påverkas.
Slutsats: Magiska egenskaper som inte är kopplade till en varelses ande kommer att finnas kvar om en schaman besätter varelsen (d.v.s. om spelledaren inte vill annorlunda).
Däremot är det alltid diskutabelt om schamanen vet hur denne ska utnyttja egenskapen! Om en schaman besätter en drake kan kroppen fortfarande spruta eld, men vet schamanen hur denne får "sin nya kropp" att göra detta? Detta kan kräva träning, instruktion eller också kan spelledaren bedömma om varelsens egenskaper är instinktivt knuttna till varelsens "essens". Detta är dock endast fallet med ganska primitiva varelser; ju mindre primitiv, desto mindre instiktivstyrd är varelsen. I slutändan får därför spelledaren avgöra hur mycket träning, om någon alls, som krävs innan en schaman kan använda och aktivera en besatts kropps egenskaper.