Nekromanti Shamanism

Saftsmurf

Veteran
Vad hander om en schaman tar over en alvkropp, far han med sig forbannelsen da mantro?

Drakvrede

Swordsman
Både ja & nej...

Mycket sannolikt "tar schamanen över förbannelsen" om han tar över alvens kropp, men endast så länge som schamanens själ befinner sig i alvkroppen (d.v.s. när schamanens själ återvänder till sin ursprungliga kropp har den inte med sig Förbannelsen). Anledningen är enkel; Förbannelsen är av biotropisk natur, vilket kopplar den till alvens kropp, inte dennes själ.

volador

Veteran
Re: Både ja & nej...

Har för mig det står någonstanns att schamanen inte erhåller några speciella egenskaper från den kropp han tar över... tex flygförmåga för fåglar, mörkersyn för dvärgar etc....det borde ju gälla förbannelsen också

Drakvrede

Swordsman

Har för mig det står någonstanns att schamanen inte erhåller några speciella egenskaper från den kropp han tar över... tex flygförmåga för fåglar, mörkersyn för dvärgar etc....det borde ju gälla förbannelsen också

Att en schaman inte skulle erhålla direkt fysiska egenskaper tycker jag låter ganska löjligt. Skulle t.ex. en fågel besatt av en schaman inte kunna flyga, eftersom schamanen inte besitter egenskapen flyga? Nej, naturligtvis inte! Dessutom hittar jag inte någonstans att schamanen inte skulle erhålla speciella fysiska egenskaper. Då återstår de rent mentala samt de magiska som varelsen besitter; de mentala kommer schamanen inte erhålla (eftersom de är direkt knuttna till varelsens själ), medan de magiska är mer diskutabla. Om en schaman t.ex. besätter en kropp som är förtrollad (säg med effekt Skimmer), upphör effekten då omedelbart, eller stannar den kvar? Enkelt sett borde den finnas kvar, eftersom effekten är vävd mot offrets kropp, d.v.s. effekten är "fäst" vid offrets kropp. Och när en schaman besätter kroppen förändras den ej. Ingenting fysisk förändras när den nya själen (d.v.s. schamanens) tar plats i kroppen. Därmed borde inte kopplingen mellan effekten och den påverkade kroppen, d.v.s. "fästet", påverkas.
Slutsats: Magiska egenskaper som inte är kopplade till en varelses ande kommer att finnas kvar om en schaman besätter varelsen (d.v.s. om spelledaren inte vill annorlunda).

Däremot är det alltid diskutabelt om schamanen vet hur denne ska utnyttja egenskapen! Om en schaman besätter en drake kan kroppen fortfarande spruta eld, men vet schamanen hur denne får "sin nya kropp" att göra detta? Detta kan kräva träning, instruktion eller också kan spelledaren bedömma om varelsens egenskaper är instinktivt knuttna till varelsens "essens". Detta är dock endast fallet med ganska primitiva varelser; ju mindre primitiv, desto mindre instiktivstyrd är varelsen. I slutändan får därför spelledaren avgöra hur mycket träning, om någon alls, som krävs innan en schaman kan använda och aktivera en besatts kropps egenskaper.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Alviska Ögat och förbannelsen (L&H snack)

Är inte förbannelsen mer en psykologisk betingning hos spetsö... alverna snarare än en fysisk egenskap. Den uppstod ju som bekant på eterseglarna för att dom skulle klara av dom långa färdsträckorna (eller nåt sånt tror jag, har inte L&H här.)
Det alviska ögat däremot kan man väl argumentera om det är en mental, fysisk eller magisk egenskap. Är det en magisk egenskap så får man ställa sig frågan om den är kopplad till själen eller kroppen(jag skulle gissa på själen).

Jag vet faktiskt inte, jag är lite dålig på just det alviska ögat och dess koppling till förbannelsen.
Är det nån som kan reda ut det här ?

Drakvrede

Swordsman
Re: Alviska Ögat och förbannelsen (L&H snack)

Är inte förbannelsen mer en psykologisk betingning hos spetsö... alverna snarare än en fysisk egenskap. Den uppstod ju som bekant på eterseglarna för att dom skulle klara av dom långa färdsträckorna (eller nåt sånt tror jag, har inte L&H här.) Det alviska ögat däremot kan man väl argumentera om det är en mental, fysisk eller magisk egenskap. Är det en magisk egenskap så får man ställa sig frågan om den är kopplad till själen eller kroppen(jag skulle gissa på själen).

Jag vet faktiskt inte, jag är lite dålig på just det alviska ögat och dess koppling till förbannelsen. Är det nån som kan reda ut det här ?

Jag kan göra ett försök.
/images/icons/cool.gif

Som jag förstått det, från att läsa L&H, så är alvernas "odödlighet" (d.v.s. att dom inte dör av ålder) ett direkt resultat av Förbannelsen, d.v.s. Förbannelsen gör så att en alv inte åldras. Det är ju just detta som behövs för att färdas mellan stjärnorna; evigt liv! Den rent "mentala delen" av Förbannelsen är ju snarare alvernas inåtvändhet, men det är ju snarare en psykologisk konsekvens av att leva för evigt, inte en direkt magisk egenskap knuten till Förbannelsen.

Det alviska ögat är väl oxå kopplad till Förbannelsen (även om detta är en magisk egenskap direkt knuten till Förbannelsen, inte en konsekvens av en egenskap, som i fallet med inåtvändheten), och därmed oxå av biotropisk natur. Alltså skulle den vara kopplad till alvens kropp och inte dennes själ.

volador

Veteran

hmm....tror jag blandade ihop det med den magiska effekten som låter en magiker byta hamn....där kan du inte flyga om du tex förvandlar dig till en fågel

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Det alviska ögat är väl oxå kopplad till Förbannelsen (även om detta är en magisk egenskap direkt knuten till Förbannelsen, inte en konsekvens av en egenskap, som i fallet med inåtvändheten), och därmed oxå av biotropisk natur. Alltså skulle den vara kopplad till alvens kropp och inte dennes själ.

Eller så kanske den snarare är av psykotropiskt natur ? /images/icons/clever.gif

Drakvrede

Swordsman

Eller så kanske den snarare är av psykotropiskt natur?

Osannolikt, av två skäl;

1. Fältet påverkar alvens kropp, eftersom det förhindrar åldrandet, ett fysiskt fenomen, kopplat till det faktum att alven är en levande varelse. Alltså inte ett själsligt fenomen. Sålunda bör magin vara av livsmagiskt ursprung (d.v.s. biotropi), eftersom detta är den magi som påverkar levande varelser. Detta är naturligtvis inte ett uteslutande bevis, men det pekar väldigt starkt på biotropin.

2. Jag vet att jag har läst någonstans att Förbannelsen skapar ett biotropiskt fält som förhindrar åldrandet (alltså biotropi), antingen i M&M, Alvmodulen eller L&H. Kommer dock inte ihåg vart...
/images/icons/grin.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Nu förutsätter du två saker som vi egentligen inte vet någonting om.

För det första förutsätter du att det finns ett och endast ett fält. Det är inte alls en självklarhet. Det kan finnas flera fält, ett för det alviska ögat, ett för det förlängda livet, osv.

Sedan förutsätter du att fältet är homogent i avseende på aspekt.
Det vet vi inte heller någonting om. Det kan gott vara en blandning av massa olika aspekter. /images/icons/clever.gif

När jag sa "Eller så kanske den snarare är av psykotropiskt natur?
", så var jag nog en smula otydlig. Vad jag talade om just då var det fältet som var ansvarig för Det Alviska Ögat. Det känns bara som att dom upplevelserna Ögat orsakar känns väldigt Psykotropiska i sin natur, det var ungefär det jag menade. /images/icons/smile.gif

Drakvrede

Swordsman

Vad jag talade om just då var det fältet som var ansvarig för Det Alviska Ögat. Det känns bara som att dom upplevelserna Ögat orsakar känns väldigt Psykotropiska i sin natur, det var ungefär det jag menade.

Aha, så det var Det Alviska Ögat du talade om där! Okej, ja då har du helt klart en poäng; denna form av magi skulle mycket väl kunna vara psykotropisk. Då missförstod jag dig. /images/icons/cool.gif

För det första förutsätter du att det finns ett och endast ett fält. Det är inte alls en självklarhet. Det kan finnas flera fält, ett för det alviska ögat, ett för det förlängda livet, osv.

Sedan förutsätter du att fältet är homogent i avseende på aspekt. Det vet vi inte heller någonting om. Det kan gott vara en blandning av massa olika aspekter.

Sant så sant, men jag minns specifikt att jag läste något i stil med "ett biotropiskt fält, som förhindrar åldrandet... riktigt gamla alver kan upplösas i intet när dom dör... osv, osv...!"* Men men, som du säger, det kan vara ett icke-biotropiskt eller icke-homogent fält. Men det mest sannolika är att det inte är det, om man tittar på effekten att leva för evigt (d.v.s. nu talar jag endast om långlevandet), liknande effekter som existerar (t.ex. Ungdomlighet, Förhindra åldande (heter effekten så?), osv)!
/images/icons/wink.gif

* OBS: Detta är inga ordagranna citat! Minns bara att det stod något i stil med det ovan nämda.