Nekromanti Shamanisme

Exx-racer

Veteran
Joined
13 May 2007
Messages
5
Heisan.

Vi er en gjeng nordmenn som spiller Eon. En i vår gruppe er shaman. Desverre klarer vi ikke å få helt oversikten over hvordan shamanisme og besettelse/overtakelse av en kropp fungerer. Eksempelvis står det i boken at det skal benyttes ett slag for å finne ånd med vanskelighetsgrad basert på avstand til ånd. Her står forskjellige avstander som nært, langt og mye langt, men hva betyr dette? hvor langt er mye langt i meter????

Dersom en så har overtatt en kropp og velger å ta sitt liv for å drepe motstander, går dette fint uten å drepe seg selv??
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
Her står forskjellige avstander som nært, langt og mye langt, men hva betyr dette? hvor langt er mye langt i meter
Eftersom anvstånd på andeplanet in är de samma som på det fysiska planet så kan man inte översätta dircet till meter, jag skulle säga att allt man kan ta i är mycket nära, det man kan se omkring sig är nära och att efter det börjar avstånden på det fysiska planeet och andeplanet inte ha med varandar att göra längre.

Dersom en så har overtatt en kropp og velger å ta sitt liv for å drepe motstander, går dette fint uten å drepe seg selv??
När du skrivet ta sitt liv, menar du att schamanen dödar sin besatta kropp? Om det är det du menar så varför inte bara lämna den så dör den av sig själv.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ett tips...

... är att söka på det man letar efter och hitta trådar som den här, där folk redan har diskuterat det mesta och förhoppningsvis gått igenom de efterfrågade svaren.

Ifall du redan har gjort det kommer här mina svar:

Avståndet är ett rent fiktivt avstånd som inte kan mätas i meter, då andeplanet inte ligger parallellt med det verkliga. Det mäter den sträcka en ande kan röra sig på en viss tid, ungefär, och det är osäkert hur den är relaterad till verkligheten (om den ens är det). Ta tiden det tar att förflytta sig sträckan som mått och välj det rimligaste om du inte hittar någon egen favorit.

Innan du tar över en kropp måste du knuffa ut dess själ genom andestrid. Då själen knuffats är motståndaren per definition död och kroppen kommer att dö av syrebrist. Lämnar man kroppen eller låter bli att besätta den alls lär den alltså dö ganska snart om inte motståndaren också är en schaman.

Dödar man en besatt kropp sänds som jag förstår det själen ut igen utan menliga effekter för schamanen, även om jag skulle låta honom få någon form av psykiskt trauma för att ha upplevt en död...
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,095
Location
Göteborg
Jag har spelat med (har också för mig att det stod någonstans, men jag kommer inte ihåg var) att när en person dör får den sänka quadosh med ett. Skulle den sedan bli återupplivad med magi eller använda sina schamanistiska färdigheter för att ta en ny kropp kommer den att ha ett mindre i quadosh än innan. Detta förhindrade en schaman i vår spelargrupp från att döda folk genom att ta över deras kroppar och begå självmord.
 

Exx-racer

Veteran
Joined
13 May 2007
Messages
5
Din avstandsforklaring var en grei forklaring. Kan bruke den :)...

Når det gjelder mitt andre spørsmål, så har vår shaman benyttet begge metoder. Pilzeman foreslår reduksjon i quadosh, som er effektivt på magiker (her finnes tabell), men det finnes vel ikke noen forklaring på utvikling når quadosh senkes for shaman???
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Om du läser sista sidan i regelbokens kapitel om schamanism, under tabun, har jag för mig, står det att schamanen förlorar qadosh varje gång hans kropp dör (tror tom. han förlorar Ob1T6), så det finns nog mycket goda förklaringar (som den allmänna onaturligheten i det hela, antar jag).
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Vad gäller vad som händer när quadoshen går förlorad så känner jag inte till någon beskrivning på detta. Jag skulle kunna tänka mig att detta är någonting för den kommande modulen om andeplanet och spöken. Jag personligen skulle nog kunna tänka mig att använda det som händer när en psykotropisk magiker förlorar quadosh som effekt. En annan tänkbar följd skulle kunna vara att schamanen på grund av sin "minskade kontakt med verkligheten" (vilket är en förklaring till vad quadoshförlust faktiskt är) får någon form av nackdel när denne försöker lämna (eventuellt ochså ta sig till)andeplanet (till exempel en nivå svårare på relevant tärningsslag per nivå av bieffekt som skulle ha drabbat en vanlig magiker).
 
Top