Nekromanti Shit City

Genesis

Ni dés ni maître
Det här är mitt nya spel. Det kommer aldrig att skrivas ned, ungefär som Time Soldier X (må det vila i frid). Eller, okej, bitar kommer att skrivas ned. Som nu.

SHiT CiTY

Imperiet rasade, mannen. Som alla imperier slutligen gör. Kapitalismen föll, som vi alla visste att den skulle göra, men inte förrän efter att den käkat upp alla jordens resurser (om nom nom) och skitit ut det här. Shit City. Välkommen till den nya medeltiden.

Shit City är baserat på en massa saker som har snurrat runt i mitt huvud när jag varit full och kravlat hem spytt på gamla Heavy Metal-tidningar. Och häromnatten drömde jag om den, så nu är det dags. Shit City är skitstort. Typ dubbelt så stort som Arvidos jävla bögspel. Olika delar av staden regeras med olika maxim. Paranoida diktatorer, knarkvisionärer, galna vetenskapsmän, militärjuntor som desperat försöker behålla öar av utopi, oftast med hjälp av kolossala mängder våld. Den typen av grejer, va. Under staden finns kloakerna. Där kan du åka i tillslutna poddar genom rören med blixtsnabb hastighet. Men gå inte ut, för det giftiga slammet tar död på alla utom mutanter och chombies.

Chombies är mutanter som sträckt sig för långt och muterat sitt DNA så långt att deras nervsystem kollapsar och lämnar korkade missfoster med endast de mest basala instinkter kvar. De lever som djur, men talar som människor, även om de är så korkade att få skulle se dem som något annat än just djur. Tämj en och du har en vän för livet. Du kanske till och med kan återställa henne till sitt forna jag? Fortsätt drömma, grabben.

Chombies kan behöva vara rädda för frankies. Frankies kapar av deras lemmar och syr på dem på sina egna kroppar, som redan är augmenterade med diverse metall och elektroder, för att få superförmågor. Frankies jagar ofta chombies just på grund av deras permanenta muterade status. Mutantlemmar kan också kapas av, men då måste de kapas i sitt fullt utblommade stadium, och en fullt utblommad mutant är farlig att tampas med.

Åh, och så finns det ninjor, såklart. Men för att få vara med i en ninjaklan finns det alltid ett hemskt Pris man måste betala. Till exempel, för att få vara med i Tokugumbaklanen måste du ge dem ditt hjärta, som låses in. Det ersätts av ett teknologiskt ett med en inbyggd bomb som kan fjärrutlösas av klanen. Har du en gång fått ditt hjärta utbytt kan du aldrig älska mer, och du blir en perfekt ninja. Ninjaklanerna slåss ofta med varandra, men de slåss mot vem som helst för betalning, vilket ofta utnyttjas av de galna diktatorerna. Och så heter de inte "ninjor", heller. De heter ... jag vet inte. Shinobi. Det är coolt. Shinobis, heter de. Shinobiklaner.

Hey, man måste ju överleva. Alla har inte sitt eget brottsimperium att styra över som gangsterkungarna i aluminiumtornen. I slutänden blir du antagligen en uteliggare som rotar igenom skräphögarna som täcker det som en gång var gator efter sprit och kanyler som kan få dig att glömma bort din miserabla existens. Men hittar du rätt grej i skrothögarna kan du slå dig upp till toppen. Den här skithögen byter regent varje vecka.

I Shit City finns allt som är coolt och motbjudande. Och naturigtvis kärlek och vänskap och svek och död och annat som är dramatiskt. Systemet är typ tärningspölar och så har man extra pölar som gör coola grejer om man är speciell. Till exempel har man en extra pöl om man är mutant. Man kan hämta tärningar ur den, men varje gång den dominerar fuckar ens DNA upp sig och om det händer för mycket blir du en chombie. Om du är en hemlös så har du en extra pöl med Hopp som du kan använda, men ju mer du använder den, desto mer blir du av med och till slut sitter du där, uppochned på en pubtoalett med en kanyl i röven. Eller du kanske är teknovampyr (jag vete fan vad det är, men det låter coolt!)? Skaffa en pöl som ökar ju mer du använder den, som är din hunger. Du kan sänka den genom att stilla din hunger, men då blir du ju svag igen och måste jobba upp den. Men om den stiger tillräckligt högt MÅSTE du stilla den. Då är det inte längre ditt beslut. Om du tror att jag har snott det från Revolver så har du rätt. Shit City är alla tärningspölspel i ett. Bara plocka ut en cool tärningspöl från något spel eller hitta på en egen. Det är väl inte så jävla svårt?

Åh, och så kan man ha en spelledare, om man vill. Och så kan man ha ett utökat konfliktsystem, fast det får man hitta på själv.

Fan, nu blev jag spelsugen. Skall se om jag kan ragga folk till att sätta igång en kampanj.

Nabu

Warrior
Shit City, - It is the shit!

Hade jag varit available hade jag kunnat hänga med på en kampanj, så länge den inte var för krävande iaf!

/Nabus spelgrupp lol:ar

Sodivra

Champion
Jag tänker Gunm

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/i8r4rtObBDU&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/i8r4rtObBDU&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Ja, det är japanska. Bara kolla på bilderna. Speciellt den fula snubben i början som är en termos med ett ansikte. Åh, och här är en bild till.

Dimfrost

Special Circumstances
Har du läst Over the Edge? Shit City är vad OtE inte har stake nog att bli. Fan, jag vill spela det här!

Dimfrost

Special Circumstances
Förresten, du borde skriva ihop det här som ett sånt där tvåsidorsspel och posta det på Story Games. De skulle säkert uppskatta det. :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Inte för att vara sådan, men alltså, jag tycker det låter ganska mycket som...Neotech 3.

Eller iaf en lätt parodisk variant av det.

Just hela ninja-fetischen är ju väldigt cyberpunk, och det här asskabbiga, högteknologiska, smutsiga, eländiga, allt det är saker N3 lägger rätt mycket krut på. Det är väl möjligtvis mutanter som inte är särdeles framträdande, förstås.

Idén att ge uteliggarna en 'Hopp'-pöl äger dock lite.

- Ymir, mätt

Genesis

Ni dés ni maître
Nu har jag gjort en framsida till spelet. Jag har kommit fram till att man kan göra allt det roliga med spelkonstruktion (fundera på regler och hitta på coola grejer samt några fräcka bilder) och skita i allt det tråkiga (skriva ned, korrläsa, layouta). Ungefär som man kan spela rollspel utan tråkiga förberedelser. Hurra!

(Flera bilder snodda från Marcus Ranum, mjranum på DeviantArt)

Genesis

Ni dés ni maître
Ymir said:
Inte för att vara sådan, men alltså, jag tycker det låter ganska mycket som...Neotech 3.
Bah, det är inte ens likt. Neotech är ju cyberpunk. Det här är bara punk. Inga jävla hackers, inget internet alls. Och inga korporationer, heller. Shit City är som Neotech om man byter ut all ren och hel högteknologi, alla rymdhamnar och alla korporationer mot könsord.

"Shit City är som en anfetaminspruta i ögat." Det borde jag ha skrivit på framsidan istället för Dimmis citat. Kan ingen säga det, så att jag kan citera någon?

Genesis

Ni dés ni maître
Tack! Och tack för att du stavade rätt till "amfetamin", också. Framsidan är uppdaterad.

Wilmer

Hero
Jag kräks lite i munnen varje gång jag ser den här tråden eftersom jag minns ett Rapportinslag från internets barndom som handlade om en hemsida som hette Shitcity. Fortfarande ärrad av koprofaganimationer, hur fan kunde de visa sånt i TV?

Genesis

Ni dés ni maître
Wilmer said:
Jag kräks lite i munnen varje gång jag ser den här tråden eftersom jag minns ett Rapportinslag från internets barndom som handlade om en hemsida som hette Shitcity. Fortfarande ärrad av koprofaganimationer, hur fan kunde de visa sånt i TV?
Det är ju helt underbart!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Är Shit City verkligen så degenererat att det är okej att använda engelska citattecken (“”) i stället för svenska (””)?

(Inte heller behövs någon punkt efter citatet, det bara fuckar upp den optiska centreringen.)

Dimfrost

Special Circumstances
Dante said:
Är Shit City verkligen så degenererat att det är okej att använda engelska citattecken (“”) i stället för svenska (””)?
Fast tekniskt sett är väl det vänstra tecknet i ditt exermpel på engelska citationstecken uppochnedvänt? :gremgrin:

(Ja, jag reagerade också på citationstecknen på omslaget. :gremlaugh: )

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Dimfrost said:
Fast tekniskt sett är väl det vänstra tecknet i ditt exermpel på engelska citationstecken uppochnedvänt? :gremgrin:
Eh … va?

På min skärm (och med typsnittet Trebuchet MS) visas citattecken av typen 66-99, dvs. korrekta tecken för engelskspråkigt bruk. Ser du något annat?

Genesis

Ni dés ni maître
Dante said:
Shit City trotsar alla typografiska konventioner! Jag använder ju engelsk pluralbildning ("chombies", "frankies"), också. Det tog emot.

Med det sagt så var det Photoshop som tyckte att det skulle vara så. Jag missade det helt. Men jag är frestad att låta det vara kvar.

(Inte heller behövs någon punkt efter citatet, det bara fuckar upp den optiska centreringen.)
Här finns ingen jävla optisk centrering, eller någon annan typ av centrering, heller. Men, visst, du har en poäng.

Dimfrost

Special Circumstances
Dante said:
På min skärm (och med typsnittet Trebuchet MS) visas citattecken av typen 66-99, dvs. korrekta tecken för engelskspråkigt bruk. Ser du något annat?
Eh, ja, uppenbarligen gör jag det. Spegelvända nior i stället för sexor, typ. Skumt hur som helst, även om det ju kvittar. :gremsmile: