Nekromanti Shock 0.1.0

ripperdoc

Myrmidon
Snubblade över det här indie-SF-rollspelet, Shock, där man hittar på sin egen värld under spelets gång. Påstår sig ta tillvara de ursprungliga samhällskommenterande elementen i SF (inte fantasy utklätt till SF). Spännande format, men kanske lite för mycket indie över det hela? :gremwink:

/RD

Saxifrage

Hero
Jag skummade pdf:en och det såg rätt intressant ut. Om jag fattat författaren rätt så vill han inrikta spelet framför allt på att spela de sociala elementen i SF, och inte lägga en massa energi på att beskriva tekniken. Det är en approach som tilltalar mig. I de bästa SF-historierna spelar ju tekniken inte huvudrollen. Se till exempel på Asimovs Stiftelsetrilogi: man får inget veta om rymdskepp, strålpistoler eller markvagnar mer än vad som behövs för att föra historien framåt, och innan de behövs så behöver man inte veta att de finns. Alltså kan man kapa allt teknobabbel och ta det efterhand. Det låter fräckt.

Sen tycker jag väl att teknobabbel har sin plats i sandig, jordnära SF, där tekniken faktiskt får spela en viss roll. Men i storys som ligger närmare "klassisk" hard SF så tror jag att ett lir som Shock skulle vara intressant.

Särskilt i cyberpunk-miljöer skulle nog ett sådant här spel göra ett mycket bättre jobb än något av de cyberpunk-lir som finns. Av någon anledning verkar ju alla cyberpunkspel gräva ner sig totalt i teknik och landa miltals från sina litterära förebilder, som oftast inte alls är teknikcentrerade historier.