Re: Varför eget forum?
Du har mycket vettiga synpunkter, Arcana, och också ganska rätt.
Vampire är ett vääääldigt stort spel - inget spel jag kan komma på lär ha en lika välutvecklad och omskriven kampanjvärld, och det finns således enormt mycket att diskutera, och därför är jag för ett specifikt Vampire-forum. Då förslaget flera gånger röstats ned i redaktionen på rollspel.nu får det helt enkelt hållas någon annanstans.
Själv
är jag en inbiten Vampire-spelare, och vill gärna kunna diskutera riktiga fikonsaker om WoD med andra som är lika insatta som jag. Det innebär inte att jag inte gärna pratar Vampire med folk som bara är ytligt insatta i spelet ifråga, men jag vill kunna, och föredrar att, föra mer 'ingående' debatter - och mina försök att göra det i detta forum har misslyckats rätt rejält. Följaktligen håller jag inte med dig om att det är de som inte är så insatta som skapar de intressanta trådarna - väldigt sällan iallafall. Generellt är jag väl typen som helst diskuterar specifika spels kampanjvärldar, och sådana diskutioner krävs det ju viss insatthet för att kunna delta i. (Fast jag generaliserar givetvis grovt nu, ditt inlägg om vampyrers sexualitet och kärlekskänslor var ju ett av de intressantaste jag sett på år och dag, tex).
Vidare är jag ingen forummänniska egentligen - jag föredrar diskussioner via IRC - och det gör att jag inte forumar så pass mycket att jag hinner hänga med på merparten av de här forumen. Skräckforumet har väl inte direkt nån monstruös uppdateringstakt, men jag tycker ändå det går väl fort ibland. Inläggen blir för många, för långa och för pretantiösa (känns som en väldigt paradoxal åsikt iofs med tanke på mina egna inlägg...). Likväl, lagom är bäst, och även om jag håller med dig om att diskussioner mår bra av många deltagare så blir det lite
väl många inblandade på de här forumen ibland.
En fördel jag direkt ser med ett specifikt Vampire-forum är att folk uppmuntras att starta diskussioner. Det gör de inte av ett generellt Skräckrollspelsforum, och själv är jag ingen bra diskussionsstartare - deltar mycket hellre i andras.
Liksom, jämför antalet diskussioner på Malkavian.nu under dess korta historia jämfört med antalet Vampire-diskussioner här på forumet under dess betydligt längre levnad. Lär bli ungefär samma resultat, vilket i mångt och mycket torde bevisa min tes - ett specifikt forum sporrar till diskussioner, helt enkelt.
Dock var dina synpunkter synnerligen vettiga, och även om jag inte helt håller med så känns det som om jag borde ta dem i beaktning. Jag ska upplysa webbmastern på ShreckNET, Exterus, om det här, så får vi se...
Om inte annat så borde ShreckNET-forumet definitivt länkas till härifrån, ja...om resten av redaktionen går med på det.
Vad tycker ni andra? Fler som håller med om Arcanas synpunkter?
- Ymir, undrandes och funderandes, men alltjämnt elitist