Nekromanti Siècle de l'Obscurité - Fraktion: XII

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
XII.
Runt om i Upplysningstidens Europa, på tolv platser, finns det människor som har berörts av Herren. Människor som lider av stigmata, undangömda under kyrkor och som talandes i tungor gör förutsägelser.

Varje sådan plats har också tolv individer, som svurit ed på att utföra vad de präster som tolkar de berörda anser är bäst. Och många är de nätter då dessa rider ut för att genomföra Herrens verk.

Ibland så är det enkelt, ibland så kräver det endast att de pratar lite med rätt person eller räddar någon från en förtidig död. Men ibland så kräver det att de vadar igenom en flod av blod.

Hirarki:
XII har en enkel hirarki, de är helt enkelt samlade run de som är berörda av herren och dessa lever allt som oftast under eller i anslutning till en kyrka, med prästen som biktfader och tolk. Orsaken till detta är enkel, de flesta med visioner och stigmata dyker för eller senare upp hos kyrkan och XII är under Kardinal Angelo Bertones beskydd vilket bland annat innebär att han för de han hittar till gruppens fålla.

Runt varje berörd finns då också en grupp om tolv personer som har svurit ed på att utföra guds ord. De är oftast brottslingar som har fått en andra chans, men det finns också ett par individer som har gått med mer frivilligt.

Men, inte äns detta enkla brödraskap är utan sina schismer. Det har utvecklats tre skolor inom XII, den ena som anser att det är prästernas rättighet att tolka de berördas ord, och en andra som anser att det är de berördas ord som skall tas så bokstavligt som möjligt. Dessa diskuterar hittills med brev, men stämmningen börjar bli hetskare och hetskare. Den sista gruppen är mer dold, den består nämligen av individer som börjat tvivla på att de berörda faktiskt är berörda av gud.

----Följande är tillägg efter första feedbacken----
XIIs mål och metoder:
Organisationens mål som sådant är mestadels att tjäna gud, men det säger föga. Kardinal Angelo Bertone anser att syftet är att verka som en hemlig polis för Katolisismen som renar element som förorenar tron.

Med detta som bakgrund så försöker organisationen att bli mer och mer ren själv, detta betyder i förlängningen att de blir mer och mer dogmatiska i sitt verk. Det har också lät till de interna schismerna, där allt handlar om tolkningsfrågor. Problemet ligger till stor del i Angelo Bertone's brist på ledarskap, vilket har lämnat fältet öppet för interna tolkningar.

Hur man får reda på saker om XII:
Rykten: Det florerar en del rykten om dem, men det är lätt att blanda ihop dessa med andra rykten om stråtrövare och andra kringdrivande missdådare. De rykten som finns handlar allt som oftast en grupp barska individer som verkar farliga, går klädda i mörkare kläder, är välbeväpnade och som ber ovanligt mycket.

Akademia: Att hitta böcker med information om XII är tämligen svårt utanför vatikanen, men det går. Framför allt i Prags stadsbiblotek finns det två skrifter som beskriver dess struktur och likaså i Paris.

Byråkrati: Förvånansvärt nog så är statlig byråkrati något som verkligen kan ge utdelning att undersöka för att få insikt i XII, i och med att många av deras rekryter är brottslingar och att de har kommit i kontakt med lagen (vissa individer är dömda flertalet gånger, med samma biskop som kommer och intygar dennes oskuld exempelvis).

---------------------------------------------------

Det här är tänkt att verka som mall för resterande kulter, konspirationer och fraktioner i SdO, några åsikter?
Något som fattas?
Behövs det mer av något?

Rickard

Urverk speldesign
Vad ska spelledaren använda dem till? (Läs: När ska man använda dem?)

/Han som saknade det, och för att jämföra: vilka är exempelvis ondingar i pulpspel som utspelar sig under 1930-tal? Samma självklara svar ska det bli när man ställer sig en fråga där XII ska vara svaret

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att organisationer behöver planer för att fungera bra i spel; de planerna kan då utformas så att de enkelt kan ligga till grund för äventyr. Sedan tycker jag också att det är bra om man nämner några viktiga personer - som mycket väl har sina egna planer...

Sedan gör det inget om man får en känsla för vilken typ av aktioner organisationen utför, hur dess inflytande märks så att säga.

Du har skapat en mycket cool kult, men jag saknar sätt att få in dem i spel, inspirerande krokar om man så vill. Eller fästytor, snarare.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har funderat en del på hur man bör skriva en värld för att få fram en fisktanksstruktur. Nu kanske du inte ska ha en fisktanksstruktur, men eftersom du nämner "fraktion" så antar jag det. :gremsmile:

Många gör felet att skriva fraktioner som har relationer till andra fraktioner (Vampire, någon?) och det ger bara känslan av att allt är "klart" (Vampire, någon?). Jag tror även att man begränsar för mycket bara genom att skriva en agenda för en fraktion. Det är nog vettigare om man bara skriver "Vill du ha ondingar? Välj bland de här fraktionerna!", och så får vad fraktionen står för förändra scenariot.

"Åh, coolt. Klockmakarna är ondingar. Vad kommer detta ge för effekt i scenariot?" - Nu är »ondingar« bara ett exempel. Det kan vara svärdskämpar, hantverkare etc., men kategorin ska ha någonting att göra med vad rollspelet handlar om.

/Han som ska ha den här utgångspunkten till nästa Matiné-version

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Jag tycker att organisationer behöver planer för att fungera bra i spel;
Jag gjorde ett höftskott, hur funkar min uppdatering med din önskan?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cybot said:
Vad händer om man tror att den som berör de berörda är ond då?
Ja, det är ju lite grundförutsättningen för spelet :gremwink:

Och som sagt, vissa inom XII har ju börjat tvivla så smått också :gremwink:

krank

Tony.M.Meijer said:
XIIs mål och metoder:
Organisationens mål som sådant är mestadels att tjäna gud, men det säger föga. Kardinal Angelo Bertone anser att syftet är att verka som en hemlig polis för Katolisismen som renar element som förorenar tron.

Med detta som bakgrund så försöker organisationen att bli mer och mer ren själv, detta betyder i förlängningen att de blir mer och mer dogmatiska i sitt verk. Det har också lät till de interna schismerna, där allt handlar om tolkningsfrågor. Problemet ligger till stor del i Angelo Bertone's brist på ledarskap, vilket har lämnat fältet öppet för interna tolkningar.
Några exempel på hur ovanstående kan användas för att bygga ett äventyr? Det jag ser är mest interna saker - riskerar de att spilla ut och leda till mystiska mord eller något rollpersonerna har anledning att undersöka? Eller är de mest "hemlig polis"-typer som kommer i vägen i helt andra undersökningar (kidnappar samma personer rollpersonerna ville förhöra?)

Kort sagt, vilken funktion fyller de - hur används de i spel?

Rickard

Urverk speldesign
Jag personligen ställer mig frågande till hela strukturen. Här var de saker som jag kunde plocka ut ur texten som jag kunde använda mig av:<ul style="list-style-type: disc">[*]"en hemlig polis för Katolisismen som renar element som förorenar tron."

"Runt varje berörd finns då också en grupp om tolv personer som har svurit ed på att utföra guds ord. De är oftast brottslingar som har fått en andra chans..."

"ibland så kräver det endast att de pratar lite med rätt person eller räddar någon från en förtidig död. Men ibland så kräver det att de vadar igenom en flod av blod."[/list]Varför är detta det enda jag kan använda mig av? Jo, för att detta är företeelser som jag kan visa upp för spelarna. Resten av texten är för mig tyvärr bara fluff som egentligen inte säger någonting.

Det här lät som en ball grej när du sade det i vrållådan. Jag tänkte mig element som presenteras för spelarna så att de kan gräva djupare. Fast det jag läser begränsar spelarna i den form att de måste söka på plats A för att få reda på ledtråd AA. Det kändes oinspirerande och framförallt någonting som känns mer som något spelledaren måste slå upp än att spinna ett scenario kring.

Återigen ställer jag frågan: När ska spelledaren använda detta i spel och hur ska då spelledaren använda det?

/Han som kan säga att actionfilmen Wanted har för övrigt samma tema som denna fraktion, om än något annorlunda

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
I have done some fixing och undrar om jag är ute på rätt spår (det gäller även Kranks feedback):

XII.
Runt om i Upplysningstidens Europa finns det individer som har berörts av Herren. Personer som lider av stigmata, undangömda under kyrkor och som talandes i tungor gör förutsägelser.

Varje sådan plats har också tolv krigare som svurit ed på att utföra vad de präster som tolkar de berörda anser är bäst. Och många är de nätter då dessa rider ut för att genomföra Herrens verk.

Ibland så är det enkelt, ibland så kräver det endast att de pratar lite med rätt person eller räddar någon från en förtidig död. Men ibland så kräver det att de vadar igenom en flod av blod.

Hirarki:
XII har en enkel hirarki, de är helt enkelt samlade run de som är berörda av herren och dessa lever allt som oftast under eller i anslutning till en kyrka, med prästen som biktfader och tolk.

Runt varje berörd finns då också en grupp om tolv personer som har svurit ed på att utföra guds ord. De är oftast brottslingar som har fått en andra chans, men det finns också ett par individer som har gått med mer frivilligt.

Men, inte ens detta enkla brödraskap är utan sina schismer. Det har utvecklats tre skolor inom XII, den ena som anser att det är prästernas rättighet att tolka de berördas ord, och en andra som anser att det är de berördas ord som skall tas så bokstavligt som möjligt. Diskussionen har hittills skett via de röda breven (ett hemligt nyhetsbrev som skickas inom och mellan katolska ordrar för att diskutera teologiska frågor) och till viss del har den börjat lyftas i pulpetten.

Den sista gruppen är mer dold, den består nämligen av individer som börjat tvivla på att de berörda faktiskt är berörda av gud och de har börjat anlita utomstående, för att utreda hurvida de faktiskt gör herrens verk.

XIIs mål och metoder:
Organisationens mål som sådant är mestadels att tjäna gud, men det säger föga. Kardinal Angelo Bertone anser att syftet är att verka som en hemlig polis för Katolisismen som renar element som förorenar tron. Det har fått effekten att XII som sådant har börjat tolka vissa visioner som cart blanch att mörda mer liberala element inom Katolisismen.

XII har också många mer eller mindre okulta skrifter, stulna, köpta och hittade under deras riddares resor. Dessa förvaras öppet runt om i Europa, i princip alltid i närheten av visionärerna.

Det finns ett flertal sätt att snubbla över XII, det absolut subtilaste är att hitta ett rött brev. Dessa diskuterar som sagt oftast teologiska spörsmål, men ibland tar de också upp högst specifika händelser och faktiska hot.

Ett annat sätt är såklart att hitta ett av deras visitkort. På sistone har de börjat hota individer genom att bränna in XII på platser där de kommer att upptäckas.

Ännu en variant är att man utsetts för ett hot eller ett försök på sitt liv av dem.

Slutligen så skulle man även kunna bli rekryterad av den tvivlande fraktionen.

krank

Bättre.

Kan man tänka sig att schismen går från ord till handling? Att medlemmarna börjar kidnappa/mörda varandra?

De berörda, det med stigmata - hur får man tag på dem? Kidnappas de eller rekryteras de? Vad erbjuds, vad hotar man med - finns det äventyr att hitta där?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Kan man tänka sig att schismen går från ord till handling? Att medlemmarna börjar kidnappa/mörda varandra?
Det kan man absolut tänka sig, i varje fall i mindre skala. Kanske en av dessa precis har hänt, som en varningen...

krank said:
De berörda, det med stigmata - hur får man tag på dem? Kidnappas de eller rekryteras de? Vad erbjuds, vad hotar man med - finns det äventyr att hitta där?
Hmm, jag fick just en tanke på det, nämligen att de "rekryteras" i ung ålder och XII fejkar deras död. Det borde ge mer än en upprörd förälder som vill ha tag på sitt barn igen liksom.