Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Jag har funderat lite kring hur jag vill att magi skall fungera i SdO och från start så har jag delat upp det i de klassiska fluff och system delarna. Fluffet skall komma först, så att funktion följer form
Rent storymässigt så stämmer de Hermetiska ideerna på ett generellt plan. För de som inte är insatta alternativt orkar kolla wikipedia-sidan så är en av de centrala delarna inom Hermetismen övertygelsen om det Absoluta, vilket är iden om att det finns en verklighet som existerar över vår upplevda verklighet och som är evig.
Vissa delar av Hermetisk magi (Kaballah och alkemi framför allt) handlar, till viss del, om att brygga vår värld med gud, eller i Hermetikernas fall, det Absoluta. Detta får effekten att vem som helst i princip kan genomföra magiska formler, det krävs ingen gåva eller något åt det hållet. Det finns dock tre problem.
Dels så är det osäkert, vår värld är finit och föränderlig på ett sätt som gör det svårt för våra världar att mötas, ergo det som fungerar idag kanske inte alls fungerar imorgon. Detta är dock ett mindre problem i sammanhanget.
När man skapar bryggans så borar man sig igenom lager mellan världarna, i dessa lager lever skuggor av oss och djur, som vid tillfällen när magi utförs glider in i vår värld. Dessa är vad som i spelet kallas Manifestationer.
Det sista problemet är Konflikten, när det eviga och perfekta möter det finita och defekta och där så skapas galenskap och förvridning inom individer, platser och saker. Detta är den stora faran, det har nämligen let till de tretton Heralderna, som vandrar över världen och försöker att sprida magin, de är nämligen ute efter att smälta samman vår värld och det Absoluta.
Hur låter det? För vanligt? För standard? För konstigt?
Rent storymässigt så stämmer de Hermetiska ideerna på ett generellt plan. För de som inte är insatta alternativt orkar kolla wikipedia-sidan så är en av de centrala delarna inom Hermetismen övertygelsen om det Absoluta, vilket är iden om att det finns en verklighet som existerar över vår upplevda verklighet och som är evig.
Vissa delar av Hermetisk magi (Kaballah och alkemi framför allt) handlar, till viss del, om att brygga vår värld med gud, eller i Hermetikernas fall, det Absoluta. Detta får effekten att vem som helst i princip kan genomföra magiska formler, det krävs ingen gåva eller något åt det hållet. Det finns dock tre problem.
Dels så är det osäkert, vår värld är finit och föränderlig på ett sätt som gör det svårt för våra världar att mötas, ergo det som fungerar idag kanske inte alls fungerar imorgon. Detta är dock ett mindre problem i sammanhanget.
När man skapar bryggans så borar man sig igenom lager mellan världarna, i dessa lager lever skuggor av oss och djur, som vid tillfällen när magi utförs glider in i vår värld. Dessa är vad som i spelet kallas Manifestationer.
Det sista problemet är Konflikten, när det eviga och perfekta möter det finita och defekta och där så skapas galenskap och förvridning inom individer, platser och saker. Detta är den stora faran, det har nämligen let till de tretton Heralderna, som vandrar över världen och försöker att sprida magin, de är nämligen ute efter att smälta samman vår värld och det Absoluta.
Hur låter det? För vanligt? För standard? För konstigt?