Nekromanti Siècle de l'Obscurité - Metaplot och det okända

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej, jag har funderat lite kring metaploten i SdO på min kammare (eller rättare sagt på tåget) och har kommit fram till ett par ideer som jag tänkte stöta och blöta.

Jag har funderat en hel del kring vilka okända element jag vill ha med och jag har kommit fram till följande; vansinniga platser och föremål, förbannelser, fysisk förvridning, förförelse, besathet, hemsökelser, alkemi och kabala och min första fråga är, vad tror ni om det tilltaget?

Jag funderar på att använda alkemi* eller kabbala** som grundplåt för hur det okända elementen introducerades till världen, någon form av ritual har dragit till världen ett korrupt alkemiskt preparat som "skapar" det okända. Det kom antingen via en meteor eller via någon form av portal till vad vissa skulle kalla helvetet. Som handen i handsken för den första så passar Hermetism*** som har både alkemi och astrologi som integrala delar i sig, i den andra kabbala, där guds namn invokerades på fel sätt. Vad tror vi om det här? Jag har funderat på om jag borde använda båda och att spelledaren får välja sin egen förklaring då.

Jag tänker mig då att det är de enda "magierna" som finns, dvs alkemi och kabbala, båda med en släng av divina väsen, väsen vars mål och handlingar är så främmande att de är svårförståliga för människor (dessa bör då rimligen presenteras med vissa... visitkort eller vad man vill säga, som att människor som har mött dem inte kan sova tre dagar efter att de har lämnat platsen eller något liknande konstigt).

Jag vet inte, känns det för standard? och känns det som om det faktiskt passar i konceptet?

* Alkemi i den här meningen var en relativt populär övertygelse om att man kunde transformera ämnen mellan olika stadier och att dessa kunde påverka varandra, oftast på helt orimliga sätt. Alkemin i sig fick rätt på ett par punkter vilket gjorde den mer populär (exempelvis så var ett antagande att det fanns mer guld vid ekvatorn pga. att det var närmare solen, och praktiskt nog så hade man hittat mest guld kring ekvatorn).

** Kabala är en sorts sympatisk judisk magi där man gör om ord till matematiska serier och försöker att uttyda information om det här. I SdO så tänker jag mig att motsvarande är om ett gäng matematiker gick och upptäckte voodoo :gremwink: Eller för att fatta det kort, man kan räkna fram förbannelser.

*** En gnosisk religös och filosofisk rörelse centrerad kring skrifter av en Hermes Trismegistus, med vissa drag av mystisism runt sig.

Mogger

Hipsteranka
Tony.M.Meijer said:
Jag har funderat en hel del kring vilka okända element jag vill ha med och jag har kommit fram till följande; vansinniga platser och föremål, förbannelser, fysisk förvridning, förförelse, besathet, hemsökelser, alkemi och kabala och min första fråga är, vad tror ni om det tilltaget?
Jättebra. :gremsmile:

Tony.M.Meijer said:
Jag vet inte, känns det för standard? och känns det som om det faktiskt passar i konceptet?
Det passar absolut.

Exakt vad du väljer tror inte är bärande för spelet som sådant. Välj det som du tycker är coolast. Det blir lite "vad är snyggast, grönt eller rött?" :gremsmile:

Kabbala låter coolt men gnosticism är nästan ännu coolare.

Men som sagt, välj en väg och gå vidare!