Nekromanti Siècle de l'Obscurité - Monstergenerator

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det här är delvis utbrutet ur skräck-tråden, så du kanske kommer att se lite duplicerat material.

Min tanke är att monster skall bestå i ett flertal taggar, vilket sedan spelledaren får sy ihop på ett bra sätt.

Tanken är att Monstrena skall bestå i fyra delar, nämligen Manifestationen (look and feel), Hotet (hur den är farlig), Försvaret (hur den kan temporärt stoppas) och Svagheten (sättet den kan dräpas på).

Alla dessa delar består sedan av en grund som man sedan hänger kvaliteter/taggar på. Jag tänker mig följande grunder med kvaliteter inom parentes:

Bestialité
(Hår, Klor, Fjädrar, Vrål, Flock, Människoskepnad, Transformation, Galenskap, Lukt, Blod)

Les Mort
(Lukt, Kyla, Sorg, Svart, Vit, Blod, Aska, Viskande, Förrutnelse, Människoskepnad)

Sexualité
(Eld, Viskande, Skrik, Vatten, Transformation, Galenskap, Ljus, Märkt, Åtrå, Rött)

Inconnu
(Förvridning, Transformation, Lukt, Symboler, Ljus, Mörker, Eld, Förrutnelse, Mardrömmar, :gremcool:

Ténèbres
(Kyla, Skuggor, Symboler, Galenskap, Märkt, Aska, Mörker, Natt, Flock, Vrål)

Man antingen slumpar eller väljer grunden och detsamma med taggarna. Dessa får man sedan väva ihop, en Manifestation som har en bestialisk grund med tagarna vrål, lukt och märkt kanske man upplever som en frän lukt av blod och svett och där mystiska märken dyker upp på träd och individer och man hör ylanden av något som inte riktigt låter som en varg.

Förslag på fler grunder/taggar? Jag planerar att skriva in lite fler senare och utveckla hotet, försvaret och svagheten...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Inga svar, så jag antar fräckt att mina ideer är perfeka.

Jag har funderat lite fram och tillbaka på det här med hot och min första ide var att ha en enkel uppdelning i sociala/mentala/fysiska, men sen så kom jag på att man skulle kunna bryta upp det i de sju dödssynderna.

För att göra saker ännu mer komplicerade så snubblade jag in lite på alkemi när jag researchade hermetism och lo and behold så finns det fyra pillars att utgå ifrån som man skulle kunna använda. Jag hittade också ett hermetiskt-kabalistiskt tree of life som man skulle kunna använda.

Vad tror folk skulle vara mest i linje med ett 1700-tals mysterie-skräck rollspel? Jag känner inte att jag vet...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
En ny grund
Sacré
(Eld, Vatten, Ljus, Märkt, Bön, Tegel, Damm, Aska, Blod, Marmor)

Mogger

Hipsteranka
Jag tycker att det ser väldigt bra och stämningsfullt ut. Jag vill göra ett monster! Men jag förstår inte riktigt vad rubrikerna betyder. Skriv ihop 2-3 monster och förklara hur de funkar så tror jag att allt blir mycket tydligare.

Hade jag varit SL hade jag dessutom saknat två taggar:

Motif - varför monstret gör det det gör.
(Hämnd, Rädsla, Hunger, Makt, Sex, Kontroll, Skönhet)

[Cool fransk term] - vad monstret behöver för att göra det det gör.
(Blod, Barn, Kvinnor, Sex, Kaos, Eld, Makt)

Om det bara är monster med olika attribut blir det snart enformigt. Det här handlar ju inte om yttre attribut, utan inre, men de bör nog vävas samman på något fiffigt sätt.

Edit: ser nu att jag missförstått en aning, men låter inlägget vara kvar ändå.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Måns said:
Jag vill göra ett monster! Men jag förstår inte riktigt vad rubrikerna betyder. Skriv ihop 2-3 monster och förklara hur de funkar så tror jag att allt blir mycket tydligare.
Okey, Låt mig ge två exempel (jag hittade på saker till hotet, försvaret och svagheten):
Manifestation: Bestialité (Bestialisk)
Valda taggar: Människoskepnad, Galenskap, Lukt
Hotet: Rösten
Försvaret: Gästfrihet
Svagheten: Frivillig besättning

I det här exemplet så tar Manifestationen och besätter folk, innan det händer börjar offren bete sig som galningar (de blir exempelvis kakafoniska) och under besättningen så känner man en lukt som av ett blixtnedslag.

Dess hot är rösten, dvs den kan ge order vilket, så länge Manifestationen är i närheten, måste följas.

Manifestationen i sig måste accepter artigt givna förslag (försvaret) och endast genom att frivilligt be om att bli besatt kan denna dö.

Manifestation: Sexualité (Sexualistisk)
Valda taggar: Eld, Viskande, Märkt
Hotet: Bränd
Försvaret: Vatten eller våld
Svagheten: Dans

Manifestationen Dansaren är en tyst vacker androgyn varelse som föregås av att vinden låter viskande. Tittar man ordentligt så ser man att dess spår glöder och de som den förföljer har ett bränmärke i form av en kyss.

Den försöker bjuda upp till dans och om man tackar nej så sveper den upp en och individen i fråga utvecklar till en början brännskador och sedan så börjar han eller hon att brinna, alltmedans de fortsätter dansa.

Slåss dansaren ner så försvinner den och återvänder vid något annat tillfälle, men har den börjat dansa med någon så fortsätter denna någon att dansa tills de att de har brunnit upp eller östs ner med vatten.

Sättet som man stoppar Dansaren slutligen är att bjuda upp denna till just dans och slutför den. Dansaren kommer då att försvinna.

mr_si

Warrior
lite intressant att det i båda fallen är genom att göra varelsen till viljes (låta sig bli besatt eller låta dansaren dansa med en) som man slutligen kan besegra dem. Är det tänkt att vara ett återkommande tema eller blev det mest så denna gången?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Mr_Si said:
Är det tänkt att vara ett återkommande tema eller blev det mest så denna gången?
Ideen har hela tiden varit att det krävs framför allt mod och beslutsamhet för att besegra monstren sådär :gremwink:

mr_si

Warrior
Kanske vore häftigt att ta med måns "motif" och nästan alltid koppla svagheten till det. När du uppfyller monstrets motif har det ingen anledning att existera längre och dör därför?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Mr_Si said:
Kanske vore häftigt att ta med måns "motif" och nästan alltid koppla svagheten till det. När du uppfyller monstrets motif har det ingen anledning att existera längre och dör därför?
Ja du, det beror lite på vilken metaplot som ska väljas, för tillfället så finns det tre stycken möjligheter, beroende på vilket magi-system som väljs.

Mogger

Hipsteranka
Jag tycker att det är intressanta och coola monster, även om jag som SL gärna skulle ha med de två "taggarna" jag föreslog. Jag behöver ett Modus Operandi. Sedan har jag extremt svårt att se hur tusan RP ska komma underfund med att de ska bjuda upp monstret till dans. :gremsmile:

Men som sagt är det här en bra bas, men det leder till nya frågor, och jag skulle gärna se att aif några taggar var förankrade i regelerna.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Måns said:
Jag tycker att det är intressanta och coola monster, även om jag som SL gärna skulle ha med de två "taggarna" jag föreslog. Jag behöver ett Modus Operandi.
Jo, att ta med dina förslag är absolut aktuellt, det är inget att bråka om, de var bra.

Måns said:
Sedan har jag extremt svårt att se hur tusan RP ska komma underfund med att de ska bjuda upp monstret till dans. :gremsmile:
RP gör så mycket dumheter... :gremwink:

Måns said:
Men som sagt är det här en bra bas, men det leder till nya frågor, och jag skulle gärna se att aif några taggar var förankrade i regelerna.
Tja, det är långt ifrån omöjligt att fixa, och jag kan absolut tänka mig att de flesta taggarna kommer att ha en regelförankring, eller i varje fall vara förankrade i magisystemet, vilket gör att jag måste slutligen välja magi-system...

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
Motif - varför monstret gör det det gör.
(Hämnd, Rädsla, Hunger, Makt, Sex, Kontroll, Skönhet)

[Cool fransk term] - vad monstret behöver för att göra det det gör.
(Blod, Barn, Kvinnor, Sex, Kaos, Eld, Makt)
Jag gillar Tonys grundtankar, då de får spelledaren att fundera kring vad det är för typ av monster. Ashäftigt. Det jag gillar med det Måns skriver är att jag får idéer till ett scenario och hur monstret påverkar sin omgivning. Ett monster som behöver sex för att göra det den gör kommer att sätta en bra färg på scenariot och ger spelledaren idéer till att beskriva vad som är vanligt förekommande och hur det är vanligt förekommande i scenariot.

Både motiv och katalysatorn/verktyget (vad jag vill upp nå, med vad kan jag uppnå det?) påverkar båda omgivningen runtomkring.

/Han som skulle vilja se fler sådana här generatorer till rollspel, som får spelaren att inspireras via att fundera kring hur saker hänger samman