Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Det här med att göra rollpersoner har jag funderat en del på och jag tänker att de borde skapas som ett hjälp till spelledare/storyn snarare än som roller.
De flesta system i dagsläget följer ungefärligen mallen:
Tänk ut en bakgrundshistoria/få den genererad.
Skapa rollerna/få dem genererad/blandning av dessa två.
Spelledaren alt. spelarna i samrådan med spelledaren får skohorna in rollerna i storyn och skapa en orsak för dessa att sammarbeta.
Jag tänker mig följande istället:
Spelarna och spelledaren skapar roller i grupp och utgår från arketyper. En arketyp är inte en klass utan snarare den roll som spelaren tar för att hålla samman gruppen och driva storyn (vilket då också blir xp-grundande). Arketyper jag direkt tänker mig är:
Medlare: Din uppgift är att medla i menningsskiljaktigheter och
hålla samman gruppen. Få xp varje spelmöte du löser en konflikt eller modererar en konflikt där båda sidor blir nöjda med utgången.
Pådrivare: Din uppgift är att se till att gruppen avslutar sina intriger. Få xp för varje spelmöte då en intrig har avslutats med hjälp av din inblandning.
Uppstartare: Din uppgift är att se till att gruppen kommer in i intriger. Få xp för varje spelmöte då en intrig du har arbetat för att starta har avslutats.
Representant: Din uppgift är att se till att gruppen i sig ser bra ut. Få xp varje gång som dina handlingar har hjälpt gruppen att se bra ut inför utomstående.
Försvarare: Din uppgift är att försvara gruppen rent fysiskt. Få xp för varje spelmöte där ingen annan ur gruppen än du har blivit skadad men där en fysisk konfrontation har skett (även om du inte har blivit skadad så delas xp ut).
Thats it for now, även om jag har ett par andra tankar. Vad tror ni?
De flesta system i dagsläget följer ungefärligen mallen:
Tänk ut en bakgrundshistoria/få den genererad.
Skapa rollerna/få dem genererad/blandning av dessa två.
Spelledaren alt. spelarna i samrådan med spelledaren får skohorna in rollerna i storyn och skapa en orsak för dessa att sammarbeta.
Jag tänker mig följande istället:
Spelarna och spelledaren skapar roller i grupp och utgår från arketyper. En arketyp är inte en klass utan snarare den roll som spelaren tar för att hålla samman gruppen och driva storyn (vilket då också blir xp-grundande). Arketyper jag direkt tänker mig är:
Medlare: Din uppgift är att medla i menningsskiljaktigheter och
hålla samman gruppen. Få xp varje spelmöte du löser en konflikt eller modererar en konflikt där båda sidor blir nöjda med utgången.
Pådrivare: Din uppgift är att se till att gruppen avslutar sina intriger. Få xp för varje spelmöte då en intrig har avslutats med hjälp av din inblandning.
Uppstartare: Din uppgift är att se till att gruppen kommer in i intriger. Få xp för varje spelmöte då en intrig du har arbetat för att starta har avslutats.
Representant: Din uppgift är att se till att gruppen i sig ser bra ut. Få xp varje gång som dina handlingar har hjälpt gruppen att se bra ut inför utomstående.
Försvarare: Din uppgift är att försvara gruppen rent fysiskt. Få xp för varje spelmöte där ingen annan ur gruppen än du har blivit skadad men där en fysisk konfrontation har skett (även om du inte har blivit skadad så delas xp ut).
Thats it for now, även om jag har ett par andra tankar. Vad tror ni?