Nekromanti Siècle de l'Obscurité - Rollpersoner

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det här med att göra rollpersoner har jag funderat en del på och jag tänker att de borde skapas som ett hjälp till spelledare/storyn snarare än som roller.

De flesta system i dagsläget följer ungefärligen mallen:

Tänk ut en bakgrundshistoria/få den genererad.

Skapa rollerna/få dem genererad/blandning av dessa två.

Spelledaren alt. spelarna i samrådan med spelledaren får skohorna in rollerna i storyn och skapa en orsak för dessa att sammarbeta.

Jag tänker mig följande istället:
Spelarna och spelledaren skapar roller i grupp och utgår från arketyper. En arketyp är inte en klass utan snarare den roll som spelaren tar för att hålla samman gruppen och driva storyn (vilket då också blir xp-grundande). Arketyper jag direkt tänker mig är:

Medlare: Din uppgift är att medla i menningsskiljaktigheter och
hålla samman gruppen. Få xp varje spelmöte du löser en konflikt eller modererar en konflikt där båda sidor blir nöjda med utgången.

Pådrivare: Din uppgift är att se till att gruppen avslutar sina intriger. Få xp för varje spelmöte då en intrig har avslutats med hjälp av din inblandning.

Uppstartare: Din uppgift är att se till att gruppen kommer in i intriger. Få xp för varje spelmöte då en intrig du har arbetat för att starta har avslutats.

Representant: Din uppgift är att se till att gruppen i sig ser bra ut. Få xp varje gång som dina handlingar har hjälpt gruppen att se bra ut inför utomstående.

Försvarare: Din uppgift är att försvara gruppen rent fysiskt. Få xp för varje spelmöte där ingen annan ur gruppen än du har blivit skadad men där en fysisk konfrontation har skett (även om du inte har blivit skadad så delas xp ut).

Thats it for now, även om jag har ett par andra tankar. Vad tror ni?

Mogger

Hipsteranka
Re: Siècle des Obscurité - Rollpersoner

Tony.M.Meijer said:
Vad tror ni?
Än så länge, tummen upp. Solar Systems keys knutna till en arketyp. Det är testat på lite olika sätt och jag har inte hört något negativt. Tvärtom är det ett enkelt och bra sätt att binda samman spelet på, vilket ju var din avsikt.

Genesis

Ni dés ni maître

Jag kan inte sätta mig in i det för jag stirrar mig blind på titeln. "Siècle des Obscurité"? Om det skall vara Franska låter det inte särskilt naturligt. Alternativ:

Siècle d'Obscurité: Mörkersekel
Siècle de l'Obscurité: Mörkrets sekel
Siècle d'Obscurités: Mörkers (pl) sekel
Siècle des Obscurités: Mörkrenas sekel

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Måns said:
Än så länge, tummen upp. Solar Systems keys knutna till en arketyp. Det är testat på lite olika sätt och jag har inte hört något negativt. Tvärtom är det ett enkelt och bra sätt att binda samman spelet på, vilket ju var din avsikt.
Vad tror du om att ha nyckelhändelser under rollpersonsskapande för att binda samman rollpersoner?

Jag tänker mig något i still med att man under skapandet av rollperson väljer fem formande händelser och att minst två av dessa måste delas med minst två andra roller?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Genesis said:
Jag kan inte sätta mig in i det för jag stirrar mig blind på titeln. "Siècle des Obscurité"? Om det skall vara Franska låter det inte särskilt naturligt. Alternativ:

Siècle d'Obscurité: Mörkersekel
Siècle de l'Obscurité: Mörkrets sekel
Siècle d'Obscurités: Mörkers (pl) sekel
Siècle des Obscurités: Mörkrenas sekel
Det är bara jag som är dålig på franska, det är en variation på Siècle des Lumières (age of enlightenment fast på franska) och det ändras till nästa tråd :gremwink:

rjonas

Hero
Tony.M.Meijer said:
Jag tänker mig följande istället:
Spelarna och spelledaren skapar roller i grupp och utgår från arketyper. En arketyp är inte en klass utan snarare den roll som spelaren tar för att hålla samman gruppen och driva storyn (vilket då också blir xp-grundande). Arketyper jag direkt tänker mig är:

Medlare: Din uppgift är att medla i menningsskiljaktigheter och
hålla samman gruppen. Få xp varje spelmöte du löser en konflikt eller modererar en konflikt där båda sidor blir nöjda med utgången.

Pådrivare: Din uppgift är att se till att gruppen avslutar sina intriger. Få xp för varje spelmöte då en intrig har avslutats med hjälp av din inblandning.

Uppstartare: Din uppgift är att se till att gruppen kommer in i intriger. Få xp för varje spelmöte då en intrig du har arbetat för att starta har avslutats.

Representant: Din uppgift är att se till att gruppen i sig ser bra ut. Få xp varje gång som dina handlingar har hjälpt gruppen att se bra ut inför utomstående.

Försvarare: Din uppgift är att försvara gruppen rent fysiskt. Få xp för varje spelmöte där ingen annan ur gruppen än du har blivit skadad men där en fysisk konfrontation har skett (även om du inte har blivit skadad så delas xp ut).
Ge rollfigurerna färdigheter som hjälper dem att fylla sin funktion hellre än XP för att göra det. Om man försöker leda runt spelare med XP-moroten känns spelet mer som arbete än underhållning.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
rjonas said:
Ge rollfigurerna färdigheter som hjälper dem att fylla sin funktion hellre än XP för att göra det. Om man försöker leda runt spelare med XP-moroten känns spelet mer som arbete än underhållning.
En intressant ide... jag tror jag tar båda två så får den lokala spelledaren skräddarsy för sin grupp, hur låter det?

Genesis

Ni dés ni maître

Gjorde en Google-sökning på "Siècle de l'obscurité" och det verkar som att det är den franska översättningen av The Hundred-Year Darkness, en historisk period inom Star Wars-universat. :gremsmile:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag har funderat lite till, vad tror ni om att man skapar rollpersoner via formativa händelser som man sedan kopplar till andra karaktärer?

Säg att man har en formativ händelse känd som har varit i krig, vilket ger +1 på någon form av vapenfärdighet kanske. Nå, genom att koppla det här till en annan karaktär (dvs, en annan karaktär måste ta samma formativa händelse) så får man automatiskt en beröringspunkt.

Vad tror folk? Låter det som en cool tanke?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Genesis said:
Gjorde en Google-sökning på "Siècle de l'obscurité" och det verkar som att det är den franska översättningen av The Hundred-Year Darkness, en historisk period inom Star Wars-universat. :gremsmile:
Haha! Nice.

Mogger

Hipsteranka

Tony.M.Meijer said:
Vad tror du om att ha nyckelhändelser under rollpersonsskapande för att binda samman rollpersoner?

Jag tänker mig något i still med att man under skapandet av rollperson väljer fem formande händelser och att minst två av dessa måste delas med minst två andra roller?
Det är jättebra, och jag har använt liknande själv.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Måns said:
Tony.M.Meijer said:

Det är jättebra, och jag har använt liknande själv.
Bra, då ska jag skriva ihop ett kort exempel-rollpersonsskapande så får vi se vad det blir...

Möller

Hubert Hortlax
Det är många roller, 5 stycken för att vara exakt. Behövs alla för storyn? Jag vet inte, men det känns lite så.

Det är ju rätt sällsynt med 5 spelare, så kan det vara så att en spelare har flera rollpersoner kanske? Eller så kanske en rollperson täcker in flera roller?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Möller said:
Det är många roller, 5 stycken för att vara exakt. Behövs alla för storyn? Jag vet inte, men det känns lite så.

Det är ju rätt sällsynt med 5 spelare, så kan det vara så att en spelare har flera rollpersoner kanske? Eller så kanske en rollperson täcker in flera roller?
Jag tänker mig att alla roller inte behövs i spel alt. att spelare kan ha samma roll. Min tanke är att de ska användas för att hjälpa spelledaren men inte tvinga någon att spela något speciellt.