Nekromanti SI och längd.

El Pollo Diablo

Veteran
Det står i reglerna om snabbhetsindex att en rollperson får fördel av ett längre/snabbare vapen.
Borde detta inte gälla även för längre personer?
Om t.ex dvärgen 'Nisse klan Ghor den korte' som är säg 125 cm lång, möter truhken 'Arne den väldige och likadeles blodtörstige' som är 225 cm lång, borde väl dvärgen ha lite problem med att ta sig tillräckligt nära för att träffa den i räckvid enormt överlägsna truhken (om dvärgen inte har abnormt långa armar /images/icons/smile.gif).
Och samtidigt borde det väl vara svårt för en lång person att utnytja sin kraft i extrem närstrid?
Jag har inte så stor erfarenhet av att vifta med svärd, specielt inte mot individer som är 1 meter längre än mig...

// El Pollo Diablo

Lord Samuel

Warrior
Jovisst, men sen får du ju ta i beaktande att en kort person oftast är både snabbare och smidigare än en lång, så kanske det går på ett ut. Men det är riktigt som du säger, kortarmade personer har svårt att slåss mot långarmade, vilket jag själv har märkt på mina ju-jutsu träningar (jag är kort).

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Jag håller med.

En person som är en meter längre än någon annan får nog fan inte svårare att träffa än vanligt. Om min pappa (lång)skulle slåss mot min lillebror för 3 år sen skulle han nog inte få svårt att träffa sitt mål. Skulle inte detta exempel duga så tänk så här. Stor björn mot mindre björn. Missar den stora björnen...näpp.

Angående armlängd så är nog modden max +1 om man kollar på vapnens S/I och längd, t.ex skillnaden mellan dolk och kortsvärd. Troll skulle dock kunna få mer.

En tanke jag leker med ibland är en obeväpnad strid mellan en dvärg och en storvuxen kraggbarbar. Barbaren är snorstark och dvärgen väger väl en 60kg. Barbaren greppar dvärgens huvud med båda armarna för att kunna strypa och lyckas. I nästa handling låser han greppet och därefter lyfter han upp dvärgen på raka armar. Vad kan dvärgen möjligtvis göra nu?

Radin

Vindhand

Myrmidon
Snarare tvärtom

Men det måste ju vara svårare att få kraft i slaget.

Man får ju en automatisk höjdfördel som gör att man verkligen kan ta i och hugga uppifrån med extra mycket tyngd bakom slagen.
Rosenius övervägde extremfallet en gång (<a href="http://www.rollspel.com/humor/rosenius/cafe1.jpg">bild</a>).

Jag menar hur lätt blir det egentligen att träffa bröst/buk/ben om man nu skall hugga/sticka ovanifrån.

Tja, man kan hugga genom huvudet ned till bröst/buk/ben eller så kan man göra hugg snett uppifrån mot målområdet.

Då öppnar man sig själv rätt mycket för den korte som dessutom får lättare att parera.

Ah, men se däri ligger fördelen med större räckvidd. Den långe behöver inte komma så nära för att skada sin motståndare och har därför mycket lättare att undvika att öppna sig. Det som i vanliga fall skulle vara rätt riskabelt (t.ex att lyfta svärdet över huvudet för att ta i riktigt ordentligt) blir mycket säkrare eftersom motståndaren inte når så bra.

SirDr

Veteran
Re: Snarare tvärtom

mycket observant iaktagelse :)
tur att dvärgar har möjlighet att använda så fet rustning.
Varför tror ni förresten att de har det? inte är det för att de bara gillar vapen.. :)
om nu sedan samme långe persson, skulle få för sig att använda ett huggvapen så som pålyxa, bord räckvidden och fördelarna var ännu fler, då man kan lära sig slås med ett sådant vapen, både som stav och yxa på samma gång... färre blottor enligt mig.. men neogames har nog inte med den typen av krigskonster som boxarna använde under det kända boxarupproret. (I kina, vår väld ;)

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..