Nekromanti Sidantalets inverkan på priset

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har sett många på rpg.net som gnäller över att en rollspelsbok är för dyr i förhållande till sin tjocklek, till exempel att en bok hade varit prisvärd om den hade varit 350 sidor tjock, men nu när den bara innehåller 280 sidor är den alldeles för dyr. Detta har jag svårt att begripa mig på. För mig är det innehållet som är det viktiga, inte hur många sidor det presenteras på. Om de där 70 sidorna innehöll en introdutkionsnovell och ett gäng vapentabeller skulle jag bara bli glad om de försvann, men om det å andra sidan rörde sig om 70 sidor äventyrsuppslag skulle det kunna vara all skillnad i världen. Emellertid bryr jag mig sällan om just det faktiska sidantalet. Jag sitter inte och räknar antal sidor per krona som vissa verkar göra. Snarare uppskattar jag när folk kan presentera sina idéer på ett kort och koncist sätt så att man inte behöver läsa igenom så mycket text innan man kan börja spela.

Hur viktigt är det för er med många sidor för pengarna? Låt oss ta ett exempel. Säg att vi har ett rollspel som är 120 sidor tjockt, A4, digitaltryckt, limbundet med »mjuka pärmar«, och att det är något som intresserar er. Vad skulle ni vilja betala för det? Hur skulle den summan förändras om spelet var på till exempel 160 eller 200 sidor i stället?

/Dimfrost

Rosen

Myrmidon
Säg att vi har ett rollspel som är 120 sidor tjockt, // Hur skulle den summan förändras om spelet var på till exempel 160 eller 200 sidor i stället?

Inte speciellt; det är långt ifrån alltid som fler sidor faktiskt medför mer innehåll. Jag tycker det är klart viktigare om ett spel verkar intressant. Om det är tunt (och som gammal stöt räknar jag "tunt" som under 80 sidor eller så) uppstår väl också ett krav på att det vara innehållsmässigt matnyttigt... men det tror jag hänger mer på att det är svårare att bedöma sånt på rak arm om det är ett fläskatjockt spel.

--
Åke

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag räknar med att rollspel kostar hundra kronor centimetern, och jag har efter det klassat spel som prisvärda/dyra förr, beroende på hur de förhåller sig törhåller sig gentemot det.

Dock, jag har på senare tid funderat en del (se min signatur) och upptäckt att det inte finns någon korrelation mellan sidor bok och timmar kul. Tidigare har jag resonerat som så att om det finns många sidor så finns det god chans till många timmar kul, och därför har sådana spel varit värda ett högre pris. Nu, när jag haft två riktigt bra spelupplevelser på mindre än en månad i ett spel som jag och DeBracy spånade ihop över några koppar te så har det synsättet börjat vackla. Jag har tex AGoT Limited Edition som jag hostade upp en tusenlapp för, och det har jag fått noll timmar kul av hittils, trots att det är 5-6 centimeter tjockt, och Universalis som vi har spelat väldigt flitigt som jag köpte ett eget ex av nyligen, efter att ha spelat med reglerna ur minnet i något år. Motexemplet är Vampire, där jag har någon decimeter prylar, som jag har haft riktigt kul med.

Problemet är väl att _innan_ man betalar kunna förutspå hur kul/mycket nytta man kommer att få av boken, och i brist på andra mätetal än antal sidor så får man väl gå på det när man avgör om boken är ett lämpligt köp.

Nu köper jag allt oftare spel på postorder, och då står man inte riktigt vid hyllan och väger böckerna, så de senaste spelköpen har varit på rena rekommendationer. Det återstår att se om det blir mer roligt med dem, just nu verkar vi bara spela hemmabyggen ändå.

Arfert

Facit
jag tycker egentligen det som "kund" spelar nån större roll för priset om en bok har 160 eller 200 sidor (däremot är ju tryckkostnaden högre). Det viktiga är ju kvaliteten på det man får.

Om det är en bra snygg bok med bra innehåll kan jag tänka mig att betala upp till 200:- för en 120-sidig bok. Är den på 200 sidor kanske 250:- ...

Dilandau

Myrmidon
Jag har sagt det förr men det tål att upprepas: Många sidor är bara jobbigt. Ett bra rollspelformat är litet, kompakt och effektivt. Spel som har lagoma storlekar är t.ex. MUA. Där får man regler och värld på typ 180 sidor.

Jag betalat hällre mer för ett tunnt men välskrivet spel än ett tjockt välskrivet. För alla de där extra sidorna består oftast av långa utläggningar om saker ingen jävel bryr sig om.

Men för att återgå till din fråga. 120 sidor, A4, digitaltryckt, limbundet med »mjuka pärmar« ... är jag riktigt intresserad kan jag pröjsa 300 spänn, lätt. (300 är lite maxgränsen för rollspel i allmänhet i mitt huvud). Är jag bara lite intresserad så kan jag nog ändå punga upp 200.

Dimfrost

Special Circumstances
jag tycker egentligen det som "kund" spelar nån större roll för priset om en bok har 160 eller 200 sidor (däremot är ju tryckkostnaden högre).
Det intressanta i sammanhanget (och det som fick mig att starta tråden) är Lulus priser. Där är priset på sida svartvitt 2 cent, ungefär. I förhållande till startkostnaden är det alltså i stort sett ingenting alls. Därför bör det vara hopplöst att tjäna några pengar på en liten, tunn och trevlig bok (jag är väldigt sugen på att göra spel i 32--64-sidorsklassen i framtiden) medan det inte alls är något problem om boken är 200--300 sidor tjock. Om folk är beredda att betala mer för många sidor, alltså.

/Dimfrost

claes

Swordsman
Jag har mer och mer gått över till att föredra rollspel i A5-format. Om det är tjockt eller inte har ingen större betydelse - jag betalar vad det kostar om det är ett spel jag tycker verkar intressant. Jag köper många spel beroende på omslag och format. En snygg A5-bok tvekar jag inte alls på att köpa...

Är det endast A4 som är tänkbart i ditt fall? Jag anar att du har Terone i baktankarna.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag gillar också små format mycket mer än A4, och desutom är jag inte mycket för A-format i allmänhet (de har inga snygga proportioner). När det gäller Terone är jag tyvärr låst vid A4. När jag började layouta var Lulu inte en möjlighet (frakten till Europa var väldigt hög tidigare) och det viktigaste var att optimera layouten för utskrift. Nu är det knappast så att jag vill göra om hela layouten. Det får bli till nästa utgåva. :gremsmile:

/Dimfrost

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Låt oss ta ett exempel. Säg att vi har ett rollspel som är 120 sidor tjockt, A4, digitaltryckt, limbundet med »mjuka pärmar«, och att det är något som intresserar er. Vad skulle ni vilja betala för det? Hur skulle den summan förändras om spelet var på till exempel 160 eller 200 sidor i stället?
Det beror alldeles på antal sidor regler. Om spelet inte har med något eget regelsystem och har en intressant värld kan jag slänga 200 på det. Sedan sjunker priset beroende på hur stor del av boken som är regler och hur intressant världen är. 120 sidor vapentabeller, karaktärsklasser och färdighetslisotr kan jag leva utan. 120 sidor världsbeskrivning, noveller, äventyrsuppslag och bilder köper jag däremot gärna.

Däremot föredrar jag själv hårdbundet. Numera köper jag bara mjukpärm om jag "måste" (dvs spelet är gudabenådat skitbra och priset är rätt). Däremot vill jag ha ordentlig bindning, etc. Nobilis är ett bra exempel, även om det spelet tyvärr har väldigt otympligt format.

kängtrollson

Veteran
120 sidor spel i A4. 230-250 kronor.
Med tanke på vad det kostar att tillverka och med hänsyn till att butiken måske kunna tjäna på det om de skall vilja ha det i sitt sortiment så hamnar du runt på en kostnad av 200 kronor. Skall du själv tjäna något på spelet så får du bedömma hur mycket du vill tjäna och trippla den summan innan du lägger till din egen del till vinsten.
Alltså, om vi väljer att endast tjäna fikapengar på ovanstående produkt. Tryckkostnad ca 80 kronor per bok, sedan skall distributören ha sin marginal. Distributören vill oftast köpa boken för ungefär hälften av vad den skall kosta i butiken. Sedan skall butiken tjäna på det hela.
Till slut så har vi din egen lilla vinsta att tänka på, vi säger att du vill tjäna 20 kronor per bok, då måste du lägga till 60 kronor eftersom du måste skatta bort runt 50 procent för skatt och egenavgift (om du har enskilld firma).

80 kronor startkostnad + 60 kronor = 140 kronor. Distributören vill köpa boken för hälften av vad den kostar i butik, men du trixar lite, så de köper den för 140 kronor. Sedan säljer distributören den till butiken för 190 kronor.
Till sist så säljer butiken den för 250 kronor och tjänar 60 kronor på boken. De är inte nöjda.

Så det är nog bara för konsumenterna att bita i det sura äpplet om det vill köpa tryckta rollspel som ser bättre ut än "vår egen produkt" :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
Och det här är ett ypperligt argument för varför man ska skippa distributör och butik och endast sälja via Lulu.com. Förutom att ingen hittar spelet då, förstås. :gremgrin:

/Dimfrost

Big Marco

Läskig
Och det här är ett ypperligt argument för varför man ska skippa distributör och butik och endast sälja via Lulu.com. Förutom att ingen hittar spelet då, förstås.

Som du själv säger - butiken är en reklamplats som är värd X pengar. Det hela beror på om X är stort nog.

För egen del spelar varken pris eller sidantal någon roll - jag är helt prisokänslig. Men jag är nog inte en normalkonsument ndg rollspel. Är det snyggt, verkar bra, innehåller nya kluriga regler eller en intressant värld så köper jag det direkt. Oavsett pris.

Kultkult

Veteran
Kvalitet framför kvantitet alla gånger. Håller helt med. Kvalitet avgör priset. Bra grejer, jag pröjsar. Punkt. Jag bjuder 250.

Johan K

Gammal & dryg
Hur viktigt är det för er med många sidor för pengarna?
Inte det minsta.
jag ärinte intreserad av antalet sidor i rollspel. Jag vill ha en hög kvallite per sida. Äre tt rollspel bra & det är på 100 sidor, kanon. Ärdet ett bra rollspel på 200 sidor, bra det åxå.
Jagh vill betala för kvallite, inte för ett tjockt rollspel.

Feuflux

omjonasson.se
Jag vet inte hur många sidor någon av mina rollspelsböcker har... sa det allt eller? :gremtongue: Sen minns jag inte vad de kostade heller...

Eftersom jag i princip inte lirat rollspels sedan 2002 (gäller inte längre pga mutant-kampanjen med forumsfolk) hade jag sagt till mig själv att jag inte skulle köpa några fler rollspelsprodukter innan jag började lira aktivt igen. Sedan dök Serenity upp och var något jag inte hade (ägde inget SF-spel, ägde inget med det tärningssystemet) och då köpte jag det i alla fall.

Det krävs antagligen att ett spel är nytt för mig på nån av de två punkterna för att det ska bli aktuellt att skaffa det. Börjar jag spela riktigt aktivt så kanske "cool värld" kan få bli punkt tre.

Sidantal är skit samma och pris likaså, om vi inte börjar tala hutlösa priser (för att dra till med en så vag gräns som möjligt).

Genesis

Ni dés ni maître
Naturligtvis spelar sidantalet roll. Rent intuitivt, åtminstone. Ser jag en bok på 50 sidor A5 för 500 bagis så kan jag inte låta bli att undra: "vart går alla pengarna?" Visst, verkar det coolt så köper jag det i alla fall, men det ska till något mer coolhet än om det hade legat på 200 sidor A4.

Intressant nog så föredrar jag också små rollspel framför stora. Men jag förväntar mig att de skall vara billigare också.

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag är nog mer selektiv i mitt bokköp men priset är sällan något hinder. Beställde trots allt Delta Green - Eyes Only nyligen direkt från USA och då hoppade kostnaden upp rejält.

Efter man studerat på högskola så inser man att det inte finns dyrare böcker än studentlitteratur....

claes

Swordsman
Re: Sidantalets inverkan på priset (OT)

Beställde trots allt Delta Green - Eyes Only nyligen direkt från USA och då hoppade kostnaden upp rejält.
Har du otur kan du få betala tullavgift också.

Krille

Super Moderator
Jag har sett många på rpg.net som gnäller över att en rollspelsbok är för dyr i förhållande till sin tjocklek, till exempel att en bok hade varit prisvärd om den hade varit 350 sidor tjock, men nu när den bara innehåller 280 sidor är den alldeles för dyr. Detta har jag svårt att begripa mig på.
Det har inte jag. Det kostar att ge ut böcker. Alltså, rent fysiskt så kostar papper, tryckplåtar och frakt.

Om man bara skulle betala efter textens kvalitet så skulle det innebära endera av två saker:

1) Stora men inte fullt så bra rollspel måste subventioneras, så att de helt enkelt inte bär sig.

2) Man får betala mycket mer pengar än vad produktionen kostar för bra men inte fullt så stora rollspel.

Det är egentligen samma sak och skillnaden är mest hur högt man lägger subventionsribban. Poängen är dock att det inte är affärsmässigt med de marginaler vi talar om för rollspelsskapare.

Resten kan jag dock hålla med dig om.

Illern

koppariller
För mig är det en fråga om hur mycket jag får ut av det vilket i viss mån är kopplat till sidytan (spelar ju roll om det är A5 eller A4 eller något annat). Däremot kan nyttan/glädjen per ytenhet/sida variera enormt med olika verk och därmed vad jag är beredd att betala för det per sid/yta.

Till saken hör också vad det blir för faktisk summa pengar, det är lättare att chansa och testa något på 50 sidor för 100 kronor än något på 500 sidor för 1000 kronor eftersom 1000 kronor helt enkelt svider mer.

Så mspelar det förstås om jag fått en pålitlig rekommendation eller ej, ju säkrare jag är på att jag får ut mycket av produkten destu benägnare är jag att spendera pengar på den.