Nekromanti sidosteg

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
på sidan 132 i grundboken står det följande:man kan göra hur många sidosteg som helst under en runda utan svårighetsökning... det har varit mycket gräl i min förra grupp om det och själv tycker jag det är absurt. man kan inte bara undvika massor av slag från mycket dugliga krigare ÄVEN om man själv är en rätt kass rekryt, man kan också förflytta sig mycket mer än om man springer då man förflyttar sig en halvmeter varje gång man undviker en attack.

"abrakadabra"
 
G

Guest

Guest
Du kan kolla up regeln för lyckade försvar(en frivillig regel). Och om du tycker att det är orealistiskt att man inte får någon svårighetes ökning så kan du ju ge dom en svårighets ökning ifall de har gått åt sidan mer än fyra gånger. Och tänk på den utmattning de drar på sig om någon gör tio sidosteg varje runda så kommer han snart att svimma av uttmatning. Och eftersom man får svårighets ökning av att bli uttmatad så kan han ju inte hålla på att göra sidosteg hur länge som helst. Dessutom så finns det ju en nackdel med sidosteg, om någon hugger emot dig så ligger du kasst till.

Mvh Ezzy
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
en krigare brukar vara rätt uthållig och kan altså förflytta sig ungefär 7m innan han får svårighetsökning.
han kan altså undvika 14 attacker utan några problem. har han 15 eller mer i undvika kan han också inte bara undvika stick-anfall utan också hugg och kross-anfall. är inte detta lite löjligt tycker du?

"abrakadabra"
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Jag är inte helt säker på detta men...
är det inte så att för att göra fler sidosteg i en o samma runda så blir det upprepad försvarsmanöver, och svårare ju fler gånger du gör det?
Och för det andra.. om det är någon (SLP i detta fall) som bara gör sidosteg så spelar det ng inte så stor roll eftersom förr eller senare kommer dina rp träffa då troligen inte ALLA dina slp är ett par fega krakar och de andra kommer dö / tas ur "bruk" och de kommer vara 2+ mot din stackars sidostegs slp som kommer känna hur kallt stål kan vara.

[--- Jan Arenö ---]
 
G

Guest

Guest
Nej det är det som är grejjen med upprepade försvarsmanövrar, de ökar inte i svårighet bara man har valt att gör en försvarsmanöver i manöverfasen så får du gör den utan någon svårighetsökning.

Mvh Ezzy
 
G

Guest

Guest
Om du tar å kollar på sannolikheten för att han ska klara av att undvika ett hugg anfall 14 ggr med sidosteg så kommer du märka att den inte är så där jätte stor. Och tänk efter lite, skulle du kunna hoppa 7m åt sidan utan att ramla? Och som sagt om du inte gillar regeln ta bort den då, om du tror dig veta bättre en dom som har konstruerat eon. Svårare än så är det inte.

Mvh Ezzy
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Hmm, jag är inte någon regel guru precis, har barat spelat ett fåtal gånger men...
Är det inte så om du väljer att göra 2 manövrar så är ALLA manövrar +Ob1t6 svårare...
vid upprepade så är första inge svårare, andra blir +1t6 och tredje +2t6 osv... dvs att du inte behöver deklarera mer än att du gör upprepade försvarsmanövrar, och sen beroende på hur många du gör, ju svårare blir det. Tror vi kör med den regeln iaf, tycker det låter vettigt...

[--- Jan Arenö ---]
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Det är delvis rätt.. När man gör någon av de bredare försvaren: Parera, blockera eller undvika så ökar svårigheten för varje manöver.
Gör man däremot någon av de smalare manövrarna (t.ex. sidosteg eller bakåtsteg) ökar inte svårigheten..

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant
 
Top