Nekromanti Sikta

MovinGalt

Warrior
Hmmm....

När man skjuter med kikarsikte, LO eller HI, använder man då handlingen "Sikta och skjuta" eller bara "enkelskott"?

I Offensiv nämner det att det är handlingen "Sikta och skjuta" man använder när man tar hjälp av de fasta riktmedlerna på vapnet, och när man använder kikarsikte tar det hela rundan. Men appliceras då ett extra -Ob1T6 på det redan avdragna som man får av sitt kikarsikte.
Förståeligt? :gremcrazy:

Det känns som det nästan blir "för" lätt att skjuta folk... Men å andra sidan...

/MovinGalt

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Enligt exemplet med Sinclair och apelsinen på sid. 137 så tappar man inte en tärning för att man siktar under 1 rundas tid. Det är bara någonting som man måste göra med ett sikte innan man skjuter antar jag.

/Naug

Big Marco

Läskig
Re: Sikta [ANT]

Njae - kikarsikten tar en hel runda att använda sig av, och inga andra handlingar får göras i den rundan. Så det är en variant av SoS, kan man säga.

MovinGalt

Warrior

Anlednigen till att jag frågar är därför att i Offensiv står det att man inte kan Sikta och skjuta med ett gevär som är kolvkapat (ganska självklart). Men om man nu inte använder SoS när man skjuter med kikarsikte så kan man kolvkapa alla pricksyttegevär. Got my point?

Dessutom fungerar bara prececionspipa med Sikta och Skjuta, har tyvärr inte boken här men jag tror det är den. Helt värdelös för PS:ar om inte de använder SoS. Slutt.

/MovinGalt - käkar buffert istället för buffé

Big Marco

Läskig

Som sagt - de använder formellt "SoS", men den manöverns sedvanliga modifikation fås från siktet, inte från den generella -Ob1T6 på nära/normalt håll.

Sålunda kan du inte kolvkapa ett PSG om du vill anävda dess kikarsikte.