Nekromanti Silent Metropolis, ett tematiskt brädspel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kom på att jag med ett halvdussin rollspelsprojekt, heltidsstudier och heltidsarbete, aktivt spelledande, otaliga programmeringsprojekt samt minst två läromedelsböcker på G inte hade tillräckligt mycket att göra (ironi).

Så, jag fick inspiration till ett brädspel. Jag suger på regelmekanik och att veta vad som är spännande och intressanta val och övervägningar, så jag har mest en tematik och lite lösa idéer om hur det ska kännas att spela spelet.

Temat
Spelet utspelar sig i en oändlig dystopisk cyberpunkig stad. Känslan är lite kafka på sina håll; absurdt, bisarrt och fruktansvärt.

Spelarna är kanske organisationer. Det är lite oklart än så länge. De kan också tänkas vara personer som fångats i den oändliga staden och måste hantera situationen; utforska och överleva. Hitta mat? Ammo? Kanske spelar man ut staden mot de andra spelarna. Kanske skaffar man sig kulter och efterföljare, fiender och monster.

Jag tänker mig att det här antingen är en mörk kafkaesk spegelbild av verkligheten, som man antingen nått via en portal av nåt slag eller som verkligheten förvandlats till efter någon form av existentiell kris (ordet "verklighetsbomb" flyter genom huvudet, osäkert på vart det ska ta vägen).

Att spela spelet
Det här ska inte förväxlas med spelmekanik. Se det här som... Tja, tänk er att jag drömt att jag spelat det här; det jag skriver ner nu är de fragment som finns kvar när man vaknar.

Att göra drag genom att lägga ut stadsplattor. Det är inte enda sortens drag. Plattorna gör saker med varandra, och påverkar hur staden växer fram. Jag har spelat Zombies!!! och Carcassonne och det är roligt att låta städer och saker växa fram som del av taktiska val. Staden växer, eller utforskas, osäkert vilket, ganska kaotiskt.

Spelarna kombinerar utforskande med dominans. Man kan inte åka ut innan spelet är slut. Det finns en vinnare; det är inte co-op det här. Man ska kunna pakta.

Stadsbitarna kan förändras; kanske lägger man kort på dem, och/eller gubbar som gör saker.

Stadsbitarna ska kunna vara rätt underliga. Oändliga byråkratiska labyrinter, stadsgolems som vaknar, cthuloida bortom-verkligheten-saker som gör folk galna.

Staden ska kännas levande. Att försöka få staden att göra som man vill ska vara en kamp, som att försöka hålla i ett vilt djur och tämja det väl nog för att kunna rida det.

Reglerna är enkla och strömlinjeformade; grundreglerna skitsimpla, sedan kan det få finnas specialregler på kort etc som bryter mot grundreglerna.

Vart fan ska jag göra av det här? Har nån några idéer? Går det att göra det här till något man faktiskt kan spela?

Cybot

Mest spelbar
Tja. Hur man tänker sig spelets fokus kommer att förändra vad man bör vara för något.

Om man ska spela individer i spelet så är det väl survival som gäller (både fysiskt men framför allt mentalt) och reglerna bör spegla detta.

Om man spelar organisationer så är det mer krass manipulering av ett sjukt system(där en del i nöjet ligger i något liknande Sim City. Ett kvarter krossades just av en extradimensionell och icke-euclidiskt monstrum och därmed fick jag TRE POÄNG! HAHAHA EAT THAT!) och reglerna bör spegla detta, vem kan karva ur störst kaka ur denna Kafka vs Dali vs Lovecraft mardröm?

krank

Mjo, givetvis påverkas mekaniken av fokus. Jag måste bara bestämma mig för om jag vill ha organisationer eller personer.

Eller om jag på något sätt vill kombinera dem; man kanske har en Ledarfigur man flyttar runt, och en del av spelet är att hantera resurser på relativ mikronivå (ordna mat och sånt åt ens folk och sig själv), och en annan del att hantera själva staden?

Behöver inte ens vara mat; svårigheten kan lika gärna ligga i att staden på olika sätt försöker ha ihjäl en. Man vill utforska och kontrollera, hindra andra från att kontrollera, och undvika att bli besegrad av staden i sig.

Jag tänker mig att plattor har olika betydelse för hur man kan placera ut figurer och hur motståndaren sedan kan placera ut plattor i sin tur... Förutom då att de påverkar vem som kontrollerar var på lite carcasonnigt sätt.

//Krank, äter kaka och har kaka kvar - det är därför man bakar två kakor.

krank

Skamlöst snodd idé: Vissa av plattorna har "murdelar" som kan användas för att stänga inne stadsdelar. En stadsdel som är helt inmurad... Tja, ägs av dem som dominerar därinne, kanske - Carcassonne style?

Fan, jag vet inte. Jag vill att plattorna ska spela roll för spelet, men jag kommer bara på hopplöst snodda/redan gjorda grejer.

Ram

Skev
krank said:
Skamlöst snodd idé: Vissa av plattorna har "murdelar" som kan användas för att stänga inne stadsdelar. En stadsdel som är helt inmurad... Tja, ägs av dem som dominerar därinne, kanske - Carcassonne style?

Fan, jag vet inte. Jag vill att plattorna ska spela roll för spelet, men jag kommer bara på hopplöst snodda/redan gjorda grejer.
Placeras plattorna ut eller är de slumpmässiga? Hur får man sina plattor, drar man dem och har dem på "handen" eller har man någon sorts pool att välja bland? Vill du att en platta som lagts ned ligger fast eller skall man kunna få möjlighet att ändra en platta (på en etta på 1T6 t.ex)? Hur är det tänkt att man använder plattorna, skall man gå omkring på dem, skall man dra resurser från dem, skall man "panga på" varandra? Vad skall det finnas för resurser? Kommer de automatiskt eller skall de samlas? Skall man kunna göra en platta "bättre" med befästningar, odlingar etc?

//Ram - Hjärngympa.

krank

Ram said:
Placeras plattorna ut eller är de slumpmässiga? Hur får man sina plattor, drar man dem och har dem på "handen" eller har man någon sorts pool att välja bland? Vill du att en platta som lagts ned ligger fast eller skall man kunna få möjlighet att ändra en platta (på en etta på 1T6 t.ex)? Hur är det tänkt att man använder plattorna, skall man gå omkring på dem, skall man dra resurser från dem, skall man "panga på" varandra? Vad skall det finnas för resurser? Kommer de automatiskt eller skall de samlas? Skall man kunna göra en platta "bättre" med befästningar, odlingar etc?

//Ram - Hjärngympa.

Jag tänker mig att bortsett från speciella korts effekter så ligger nog plattor där de ligger...

Jag vill nog inte ha det som i Zombies!!! där man drar en platta och bara får välja vart den ska vara; föredrar nog Carcassonnemodellen där man sitter med några plattor på handen. Då lämpar det dig nog att man får dra en platta per runda och lägga en per runda (och så kan det finnas specialkort som låter en dra fler eller lägga fler).

Jag vet inte om man går omkring på dem, men det är ju i den riktningen min senaste fundering är. Eller iaf att man placerar sina spelpjäser på dem, som symboliserar personer man har kontroll över (ens organisation).

Resurser har jag ingen aning om; enklast vore väl att ha "kontroll" som enda resurs, som sedan kan användas till... öh, grejer. Jag vill definitivt att man ska kunna förändra vad en platta gör, men vet inte riktigt på vilket sätt. Antagligen gör man det genom att lägga kort.

Vissa kort påverkar kanske bara ens egna rutor, medan andra kan påverka vilken ruta som helst? Kort som innebär fällor eller förändringar som dödar fiendens enheter men betyder att man själv måste betala nånting för att få bort fällorna sen om man själv vill ta rutan...

(Allt detta känns rätt svårbalanserat...)

Ram

Skev
krank said:
Jag vet inte om man går omkring på dem, men det är ju i den riktningen min senaste fundering är. Eller iaf att man placerar sina spelpjäser på dem, som symboliserar personer man har kontroll över (ens organisation).
Det går lite på tvärs med ditt tänk, men jag spottar ur mig det i alla fall; Spontant känns det ballast om man utforskar och sedan drabbas av staden. Jag tänker mig att man kanske har bott i sin lilla enklav i staden, men nyliga händelser har gjort att man tvingats bort därifrån och tvingas utforska sina omgivningar. Man har sina folk, sin bössa och sin ryggsäck med proviant och lägger ut eller drar plattor när man kommer till en yttergräns. Sedan bör det finnas någon sorts ballans mellan vinsten med att agera i de kända delarna och att utforska.

Men det är inte det som du siktar på dock... :gremsmile: