Nekromanti Silverprinsessans Palats

G

Guest

Guest
Laddade ner (från Wizards.com) den gamla klassikern Silverprinsessans Palats och läste den igen - gamla nostalgiska minnen från klassiskt dungeon ränsande! Men, där fanns också en fascinerande historia i bakgrunden, om en ung prinsessa som blir förälskad i en ung hjälte på en drake. Tyvärr förtäljer inte modulen allt. Finns det någon som vet hur historien om Silverprinsessan slutar, eller i varje fall var man kan få reda på det?

Ytterst tacksam för tips/svar.

DanielSchenström

Swashbuckler
Hur den slutar beror på vad hjältarna gör. Märk att det finns två versioner av modulen med olika bakgrunder till viss del.

I den som vi fick här i Sverige så om hjältarna är duttiga så befrias prinsessan och mannen på draken och de lever väl antagligen lyckliga i resten av sina dagar efteråt.

G

Guest

Guest
I versionen man kan ladda ner från wizards.com träffar man på prinsessan och mannen på draken som "Ghosts" vaktandes den stora rubinen. Den version (grönt omslag) som släpptes i Sverige har, som du påpekar, en annan upplösning.

Vad jag egentligen undrar är (vilket ingen av versionerna klargör!):

1) Vem var mannen som på maskeradbalen ville ha rubinen, men också tittade med "suktande" ögon på prinsessan?

2) Det berättas att 2 dvärgar och 1 alv blev så arga över den mannens beteende att de efter balen utmanade honom på en duell. Ingen kom tillbaka. Vad hände där?

3) Vem var mannen på draken, och hur kunde prinsessan falla för honom, trots att det berättas hur draken bränner ner gårdar och odlingar i riket?

4) Vad hände med prinsessan och mannen i silverblå rustning?

Tack!

Fredrik Bermar

DanielSchenström

Swashbuckler
Okej, ha i åtanke att de två versionerna av äventyret skiljer sig avsevärt. Den nyare versionen, den vi fick i Sverige avslöjar mer än vad den gamla versionen gjorde.

1. Okänt. Kan ha varit riddaren i gamla versionen. Riddaren i nyare versionen är god och tänkte alltså inte stjäla rubinen, men möjligtvis förstöra den.

2. Jag skulle gissa på att de fick pisk av riddaren, en liten stämningsmening för att visa hur hård främlingen var. Också borttaget i nya versionen.

3. I gamla versionen en ond riddare, i nya verionen en god riddare Egil den starke som red på en drake kallad Ariksbane. Och eftersom rubinen i nya verionen tillhörde en utomdimensionell onding kallad Arik så tja.... I gamla versionen så dök draken upp först efter balen och prinsessan behöver inte ha känt till att det var främlingens drake (om min teori under 1 stämmer).

4. I originalet dog prinsessan och riddaren. I nya så blev de fängslade i rubinen och befriade av spelarna.

G

Guest

Guest
Dina svar klargör flera av mina frågor! Men...

I orginalversionen...om riddaren var ond, hur kunde den genomgoda prinsessan falla för honom? Var det otvungen kärlek eller "foul play" inblandat?

I org. versionen, hur dog prinsessan och riddaren? (Jag antar att det var någon form av ond, bråd död då de finns kvar i palatset som Ghosts.)

Vet du hur jag skulle kunna få tag på den senare versionen (den svenska vers.)?

Tack för svar!

Fredrik

DanielSchenström

Swashbuckler
I originalet föll nog prinsessan för ondingen för att han var charmig. Det var inget mer foul play än så vad jag läste. Han var ju just en främling och inte känd för att vara ond.

De dog i explosionen tänkte jag säga men det var ju ingen sådan i originalet. Så död´sorsak okänd helt enkelt. (En alternativ teori är att riddaren i rustningen är god och att främlingen dräpte dem bägge.)

Svenska versionen bruker man kunna plocka upp på konventsauktioner och en del butiker har dem fortfarande kvar för en billig penning. Man kan även titta in hos www.hobbyspel.com och om de inte har det i butiken annonsera på deras auktionssida.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Underbart att läsa era funderingar runt historien från Silverprinsessans palats. Jag kommer ihåg att vi funderade mycket själva på dessa frågor när vi översatte äventyret för så där en 16 år sedan nu. Tyvärr är det alldeles för länge sedan för att jag egentligen skall kunna bidra med något, men jag minns att Tom Moldvays version skilde sig betydligt från Jean Wells original. Vi valde till slut att gå på Toms version, även om Jeans illustrationer var... livligare.

Jag skall se om jag har kvar några anteckningar från arbetet, men det är inte så troligt.

/Mikael

Hunk

Hero
Sist jag var på Flammans spel i Göteborg fanns Silverprinsessans palats på svenska till försäljning (för 30 pix, tror jag). Flammans brukade tidigare sälja via postorder, men jag vet ej om de gör det fortfarande (de har i alla fall inte givit ut någon katalog på minst fem år). Deras telefonnummer är i alla fall 031-180387.