Nekromanti Simpel bildgalleri-site? [SOLVED]

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har i vanlig ordning kommit på nånting jag vill ha och försöker nu utreda huruvida det redan finns eller om jag ska behöva bygga själv.

Jag letar efter ett ställe där jag kan slänga upp bilder, och sedan visa dem för andra.

Önskemål:
- Lätt att ladda upp bilder. Allra bäst vore om man kunde peka till en Dropboxmapp eller så, men FTP eller liknande funkar också. Så länge jag slipper sitta och ladda upp en massa filer manuellt. Mest kommer jag nog att samla bilder från nätet, så om tjänsten skulle vara stor nog att ha typ ett Firefoxaddon för enkel överföring så blir jag inte ledsen.
- Möjlighet att lösenordsskydda gallerier, så att bara de med lösenordet kan se dem.
- Minsta möjliga mängd administration. För dagsligt bruk ska jag bara kunna ladda upp bilder, då funkar det.
- Distraktionsfri gallerivy. För besökaren ska det typ bara finnas thumbnails, gärna utan utrymme mellan. Inga kommentarer, inga bildbeskrivningar, inga betyg, ingenting. Thumbnails, och när man klickar på dem kommer bilden fram. Pagemap Imagewall gallery är den jag skulle använda om jag skulle bygga den här grejen själv. Antagligen med ytterligare upptightad design, mindre luft, mörk bakgrund.

Finns det något liknande? Eller är det bara till att öppna NetBeans och bygga?

krank

Hur lång tid det tog för mig att inse att Dropbox hade en egen inbyggd galleri/albumgrej som låg anmärkningsvärt nära vad jag ville ha?

Precis så lång tid att jag precis hann starta den här tråden först.

Caligo

Swashbuckler
Re: Simpel bildgalleri-site? följdfråga....

Jag letar också efter ett bra bildgalleri. Mina krav är att galleriet kan visa meta-data från bilden och dessutom ha en hyfsad kommentarsfunktion. Hur bakgrunder ser ut är inte viktigt för tillfället.
Klarar Dropbox detta?
PS jag har kört en del med Adobe bridge CS 5 men det verkar som metadatan som ligger i description inte läses korrekt...

krank

Sum Caligini said:
Klarar Dropbox detta?
Mnjae, inga kommentarer och såvitt jag kan se inga metadata.

Det ser ut såhär, typ.

Möller

Hubert Hortlax

Jag funderar på om Picasa Webalbum skulle fungera för dig Sum Caligini.

Metadata och hyfsad kommentarsfunktion finns. Se t.ex. detta album.