Nekromanti Sin City betittad

Big Marco

Läskig
Bra - Film Noir rular alltid, snyggt jord, bra skådisinsatser, våldsamt, Marv, trogen förlagan, bra soundtrack, Rutger Hauer, dialogen (trots att den ligger väl nära gränsen då och då för att bli helfånig), regn, vind och framför allt - Miho!

Dåligt - Inget nytt alls i princip jmf med serierna, väl kackig regi (känns som om seriespråket skulle behöva en vända för att transformeras till filmspråk - tempot känns här och var "fel" för att vara filmberättande, speciellt under A Hard Goodbye), historierna är egentligen rätt tunna (men det är ju ändå inte poängen? ,-).

Just nu ligger den på en stark 4:a. Skall smälta intrycken mer. Och tanka över soundtracket till iPoden.

chrull

Stockholm Kartell
Jag antar att du betittade den genom nedladdning? Var det nån kvalitét att tala om eller fick man kisa genom hela? :gremsmile:

Nu har jag inte sett den ännu, eftersom jag inte brukar tycka om att kolla på telesync/telecine-släpp men att säga att regin är dålig för att dialogen inte följer filmmediets vanliga konventioner tycker jag är lite tråkigt.
Rodriguez har ju själv sagt att han på alla sätt försökte göra en exakt kopia av serien, fast på film, så är dialogen mer som en serietidning än en film har han ju lyckats...

Nu måste ju jag också se den. Och det jag har hört av musiken verkar också lovande. får nog ta mig iväg till tpb och kolla vad jag hittar...

chrull

Krille

Super Moderator
"Just nu ligger den på en stark 4:a. Skall smälta intrycken mer. Och tanka över soundtracket till iPoden."

Ska man passa på att reta Antipiratbyrån innan 1a juli, eller är den värd att vänta på tills den går upp på biograferna i juli?

Big Marco

Läskig
Re: Sin City betittad *mild spoiler*

Nä, jag åkte till USA över helgen för att se på bio. ,-)

Jo, det var en TS-kopia. Jag bröt min egen princip i det här fallet, men mest för att jag är jävligt sur över att SF har pushat Sin City till ännu senare i år. Bolagen borde verkligen synka sina biopremiärer bättre, speciellt nu när Internet och fildelning börjar bli ett problem.

Det är inte dialogen jag avsåg - den är helt okay och väldigt trogen förlagan. Det jag menade var att i serier så måste väldigt mycket berättas i en och samma serieruta för att ha ett tempo igång. När samma sak överförs utan, som jag ser det, att ta hänsyn till filmmediet, så blir det "fel" tempo - scenerna "hackar" fram och det känns som om man missar något - kittet som binder ihop scenerna. Detta märks främst i segmentet om Marv och hans inledande flykt - där man som tittare inte får tid att smälta intrycken.Som exempel, Marv tar över polisbilen, kör ut i en gränd mitt i city, *klipp* Marv kör bilen över kajkanten i hamnen. Iaf jag fick känslan "Hallå, missade jag något nu?"

(Jag fick lite samma känsla mot slutet i SoR - Konungens återkomst, när man fick intrycket att hela fira folkets armé "gick runt hörnet" och vips var de vid den svarta porten.

Men in alles - det är väldigt små gripes, jag gillar filmen, men det är mycket mer stil än substans och det är stämningen som är viktigast. Och det var också min förväntning så jag är inte besviken.

(Och Rosario Dawson steg rejält i aktning - hon är Gail)

Big Marco

Läskig
Droppen som fick mig att välja att se filmen före svensk biopremiär (det här är första gången det sker, faktiskt) är att SF sköt upp premiären ytterligare. Jag blev förbannad, då jag och en större grupp vänner hade planerat att göra ett event av biobesöket (vi är Film Noir-frälsta allihop).

Kvaliteten var väl sådär - tillräckligt bra för att man skulle slippa huvudvärk eller ångest, men fortfarande är det en kamerainspelning av en bioduk. Ljudet hade bra kvalitet dock.

Som en poäng - vi kommer alla att se filmen ändå på bio. Det är den värd.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Sin City betittad *mild spoiler*

ah. då förstår jag. Jag ska försöka hinna se filmen idag så kan vi prata mer om den, under tiden tipsar jag om andra som inte är nöjda med filmbolagen: http://www.bojkott.com

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Sin City betittad (OT)

Ljudet hade bra kvalitet dock.

Inte för att det egentligen har någon relevans i sammanhanget, men numera spelar inte filmpirater in ljudet via kamerans mikrofon. Istället bokar man en plats för hörselskadade, som har rmöjligheten att använda hörlurar. Där kan man lämpligen koppla in en stereosladd för att få ordentligt ljud till filmen.

Troberg

Sinister eater

Inte för att det egentligen har någon relevans i sammanhanget, men numera spelar inte filmpirater in ljudet via kamerans mikrofon. Istället bokar man en plats för hörselskadade, som har rmöjligheten att använda hörlurar. Där kan man lämpligen koppla in en stereosladd för att få ordentligt ljud till filmen.
Inte bara det, många telesync är tagna i en tom salong med kamerastativ och ljudet plockat direkt från judanläggningen. Oftast så är det när biografen fått en ny film och ska provköra den innan man visar den skarpt. Dessa är ofta mycket bra, till och med bättre än en VHS-rip.

Balderk

Swashbuckler

Sen finns ju telecine också (TC), där tar man ju filmrullen och kör över den till datorn genom någon maskin... Dessa kan vara riktigt bra, och det är ett jävligt häftigt sätt att piratkopiera film på också. :gremsmile:

/Balderk, ursäktar sig för OTandet

Netfeed

Swashbuckler
Re: Sin City betittad *spoiler?*

tyckte den var riktigt fräck, mer än vad jag hade förväntat, dock så tycker jag inte historierna hade något specielt sammanhang vilket var lite småtrist, eller jag såg inte sammanhanget med dem

gillade delen med marv bäst, han var ju stenhård

men den delen med oldtown, vem var snubben?

och vad var egentligen meningen med den sista delen?

/Netfeed, som tyckte det var en cool, men lite rörig, film

Evil Peter

Hero

Ja, telecine är mycket coolare och också det lägsta jag kan tänka mig att titta på. Telesync är alldeles för amatörmässigt. :gremwink: Dock brukar jag hålla mig undan från allt under DVDR då jag bara känner att jag lurar mig själv genom att se filmen i undermålig kvalitet, fast så är jag väl lite extra nitisk och brukar märka skillnad mellan de DVD5-varianter som finns på nätet och de DVD9-versioner som man köper. Framförallt ljudet brukar bli sunkigare och DTS blir helt överflödigt.

chrull

Stockholm Kartell
spoilerdeltråd!

tänkte att vi kunde starta en deltråd där vi kan spoila hur mycket vi vill...

a hard goodbye? är det första sin city?

the babe wore red är den första delen från. vad heter den? the customer is always right?
sen är det början till that yellow bastard
sen blir det orginal-sin city
sen a big fat kill
slutet på yellow bastard
någon slags avslutning på a big fat kill som dessutom binder ihop den med första delen... Är det här med i serien?

Jag tyckte filmen var skitbra, och jag hoppas redan på en fortsättning, a dame to kill for, family values, massor från b,b&b vore trevligt att få filmatiserat såhär...
Eller en DVD-utgåva med riktigt mycket extramaterial :gremgrin:

jag är faktiskt lite tagen, bästa filmen jag sett på ett tag. ska låta tankarna samlas lite tror jag.

Big Marco

Läskig
Re: spoilerdeltråd! <-- OBS!!!!

a hard goodbye? är det första sin city?

Ja. Ursprungligen hette den bara Sin City, men det blev förvirrat, så "A Hard Goodbye" lades till.

the customer is always right

Korrekt. Scenen är den första som spelades in och hade inte Miller gillat den hade filmen aldrig blivit av.

Är det här med i serien

Nej, I serien går Becky ett annat öde till mötes. Men jag gillade slutet. Bra snöra-ihop-säcken-slut.

jag hoppas redan på en fortsättning

Tydligen skall filmen ha kostat under $40M och om den gör vinst (vilket den borde göra men knappt $30M i intäkt första helgen i USA) så är det tydligen rätt hög chans att en uppföljare görs. Miller har tydligen en hel del originalmanus som ännu inte är publicerade som kan tänkas komma med - detta hintas det om i filmen, då Hartigan ser att Nancy pluggar kriminologi (något som är en framtida historia, och som Miller inte ännu har tecknat).

DVD-utgåva med riktigt mycket extramaterial

Rodriguez har lovat en maffe-DVD, med massor av kul stuff, bland annat skall man kunna se alla tre historier som enskilda episoder om ca 40 min vardera.

bästa filmen jag sett på ett tag

Jag håller med - trots min egenhype. Stämningen finns kvar efter betittning. I efterhand tycker jag dock att Dwights segment (TBFK) stiger ju mer jag tänker på det. Marv är initialt coolast, men är också plattast, tycker jag (även om Kevin är coolare). Hartigans möte med Sen. Roark (i en genial gestaltning av Powers Boothe!) är precis så ond som jag mindes den från albumet.

Jag har lovat mig själv att bara se rippen en gång innan biopremiären. Det blir svårt att hålla det...

Big Marco

Läskig
Re: spoilerdeltråd!

Förstår du/håller du med om regin och hackigheten i bildspråket, speciellt under Marvs flykt?

chrull

Stockholm Kartell
Re: spoilerdeltråd!

Nja. visst går det lite snabbt, men jag reagerade egentligen inte på det, serierna är väl också ganska hackiga?

Jag störde mig mer på hur snabbt han tex hamnar i skogen utanför gården. men det känns som det hör dit. Det ska helt enkelt vara så.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Sin City betittad **SPOILER**

Inte för att jag tyckte att ni spoilade såå mycket, men ändå.. Här kan det komma lite spoiler..<table align="right" style="margin-left:-130px"><tr><td>

</td></tr></table>

Jag gillar färgerna och att de använt kontrasten på ett sådant finurligt sätt.. Särskilt hur de använder färgen vit.. Den utmärker vissa föremål i filmen (blod, slipsar).. Vind användes också rätt mycket.. Det är skönt att det kommer lite annorlunda filmer som får genomslagskraft i en tid då allting är datorgjort när det kommer till lite annorlunda miljöer.. Spindelmannen, Star Wars med flera filmer är väldigt artificiella och det är svårt för mig att drömma mig bort i filmen.. Antagligen så har det lite med att jag har pluggat 3d-grafik och filmskapande..

Filmen känns som ett datorspel.. Storyn framförallt.. Kom å tänka på Max Payne i hur ytlig själva historien/historierna faktiskt var.. Snabba klipp fick mig att tänka på "finserier" (graphic novels) och även datorspel med sin scene framing.. Det var bara något som jag tänkte på i början för ju längre filmen pågick desto mer van var jag vid att det var snabba klipp utan krusiduller emellan.. Att kapa sådär tvärt gjorde också att de hann med så många historier.. Att bilarna kändes verkligen tivoliaktiga när det kom till hur de rörde sig fick filmen också att kännas som ett datorspel..

Ytliga är även alla karaktärer.. Det känns som om de alla är lika gråa som filmen.. Jag menar, "alla" killar bär vapen, talar med rosslig röst, tål hur mycket späk som helst (jag funderade ett tag på om alla var vandöda) och alla är de stenhårda i sinnet.. "Alla" kvinnor är också likadana.. Våpaktiga slynor som använder sin sexualitet som vapen.. Synd att Jessica Alba var så påklädd.. Det var något hon själv valde och jag tyckte det förstörde filmen lite.. Alla bruds var lättklädda förutom strippan.. Det kändes fel..... och det säger jag inte för att jag normalt har hög dräggelfaktor..

Alba tyckte jag dessutom var det svaga i skådespeleriet i filmen.. Normalt brukar jag inte tänka så mycket på skådespeleriet men hon kändes bara onaturlig.. Annars gillar jag att vissa personer har fått sådana annorlunda roller.. Det tog ett tag innan jag kände igen Elijah Woods och del Toro var i en rätt annorlunda roll även han.. Woods karaktär gillade jag skarpt, liksom bombmannen.. De stod i alla fall ut från de andra..

Grymt att det sker en inre monolog hela tiden men efter ett tag blir jag faktiskt lite trött på det.. Övriga repliker var rätt korthuggna vilket gjorde att dialogen blev rätt konstig.. Det var uppenbart när punchlines kom, vilket i början gjorde filmen bara cool men sedan så blev det så uppenbart.. Jag hade tänkt att dra dem replikerna i detta inlägg men jag sparar er som läser detta trots den uppenbara spoiler-taggen..

Klart godkänd film.. Jag råkade slumra till under halva filmen (av trötthet) och scene framing-stuket gjorde att jag tappade bort mig helt så jag fick avsluta filmen för att ta mig några timmars sömn innan jag kunde kolla klart på den.. Helt klart godkänd film... Jag ska definitivt se den här på bio..

/Han som inte har läst serien

<font size="1">[edit] Gud, vad osammahängande skrivet.. Märks att jag inte sovit mycket..</font size>

Ackerfors

Alas, your rapids!
Dags att börja skramla, Marco...

...Och alla andra som tipsat mig om att se den här...

(Jupp, jag necrofiléar friskt här, vill inte starta en ny tråd, för då hade min fina rubrik mer eller mindre förstörts)

Hur som helst, jag gick för att se den här på bio. Sent, men inte sent nog uppenbarligen, hade gärna låtit bli. Efter tips och hyllande från folk här verkade det hur som helst som en Bra Sak<sup>TM</sup> att punga ut 95 spänn för att få se den här rullen på bio. Det är bara att ni börjar skramla nu, för en så abyssmaliskt (se, jag är så upprörd att jag svenskifierar engelska ord!) usel rulle är sällsynt.
Filmen är makalöst horribel. Tävlar med Törminajtor, Scary Movie och American Pie. Uuuurrrrrrb.

For starters, det är en serie. En serie jag uppskattar mycket. Filmen är inte en serie. Filmen är en film. Var misslyckas herrarna (ja, det måste vara män som gjort filmen) med att förstå det? Jag är övertygad om ifall de tragit ner på att försöka göra en serie med rörliga bilder och lagt krutet på att göra en film, så hade det blivit mycket bättre. Till och med sevärd. Kanske till och med den femma Filmtipset påstod att jag skulle sätta på den. Ack, ack, ack. Filmtipset kan få hjälpa er att skramla.

Skådespelarinsatserna är noll. Noll och intet. Med den uppsättningen duktiga skådespelare borde de kunna göra åtminstone en dialog där båda parterna i den har känsla. Var det bara Benicio Del Toro som inte fick några direktiv på hur de skulle skådespela? Han var ju den enda som gjorde något med någon känsla alls.
Jessica Alba är ju inte ens snygg.

Nå, i och med att jag sagt att jag uppskattar serien kan ni inte nedvärdera min åsikt på det sättet. Jag uppskattar noir, jag uppskattar Sin City. Det här får mig bara att gråta blod dock.

Det som var bra var effekterna och miljöerna. Sånt gillar jag, förstås, men filmer som lider av Star Wars-syndromet (att vara häftiga idéer och effekter, men att misslyckas fatalt när man ska göra film av det) får inte många poäng av mig i slutänden.

Så... PMa för mitt banknummer.

EchonCique

Hero
Necrodålig till och med!

Jag svär mig fri!

Jag tycker som du om filmen. Har tyckt det sedan jag såg den, förstår inte all hyllning den har fått. Göra tecknad serie på film när det är bäst lämpat för pappersformat övergår mitt förstånd.

Förlåt. Den är ju *nyskapande*. Och dålig. Och Jessica Alba är snygg. Det var väl därför hon fick rollen. Och därför hon fick rollen i den tråkiga och dåliga scifiserien hon var med i också. Men det är ju ett sidospår.. :gremsmile:.

Ichabod_UBBT

Warrior
Re: Necrodålig till och med!

Tänk, när jag såg den första gången var jag helt betagen i typ två dagar efteråt. Det tog mig ungefär en vecka att inse att det fanns en massa människor som INTE gillade den.

Och nu börjar kag förstå varför, tror jag.

Jag måste säga att filmen är otroligt bra. Jag är en person som oftast hänger på "känslan" i en film snarare än att jag exakt sitter och analyserar varje skådespelares insats eller om Gimli borde ha röda skosnören egentligen. När jag satte mig ner och såg Sin City tyckte jag att den var "häftig". Det var fyllt av klyshor och dramatiska scener.

Kan man hoppa från fyra våningar bara för att man har röda skor? Nej, men det är häftigt. Dom har för första gången VÅGAT överföra seriemediet ganska så direkt till filmen. Jag tror att det är det som är det största problemet för många, man är inte van vid att filmen bryter så pass mycket med traditionellt "accepterade" filmregler. Man ska inte klippa så fort mellan scener, bilar ska inte hoppa så där osv...

Men för mig är det inget problem, jag ser det helt enkelt som ett sätt att skapa en visuell upplevelse genom att ta sig visa friheter i mediet. Den gule snubben i slutet får man verkligen kännslan av att han STINKER i och med hans riktigt äckliga snor-gula färg.

Det ENDA jag egentligen kan säga är klart svårt med filmen är att den har lite många starka karaktärer. Nästan alla Bi-roller kunde varit huvudkaraktär i en annan film... :p *pust*

Det jag gillar mest med filmen: (in no perticular order)
* Färgsättningen
* Stämningen
* Karaktärerna
* Historierna
* "Kamera"vinklarna
* Dialogerna (nej, jag störs inte av att dom är "långa")
* Musiken