Re: Damned if we do?
"Stannar man i bion tills alla eftertexter tagit slut så framtonar det en bild på den slumrande filmguden Ct'hitch-cock, och hans stämma skallar så popcornen dallrar i den röda biografmattan: "Du får endast klaga genom att säga 'Jamen boken var bättre' Ftagn!""
Det lade jag inte märke till när jag såg den....på bio...i...Flaghouse Kansas. Jepp, jepp så var det.
"Om jag hade haft flottig mittbena, hängslen och glasögon så hade jag sagt "Amen det finns väl ingen universell lag som fastställer att inte jag får klaga på dem som klagar på filmer, eller hur?""
Om du inte ens är lite flottig så har du lurat oss alla.
"Istället säger jag bara: "Om det kommer klagomål utan någon distans till ämnet; alltså klagomål som inte verkar känna till vilken typ av klagomål som brukar riktas mot den här sortens filmer, eller som inte bryr sig om hur dess kritik kommer att uppfattas, eller som helt enkelt inte tar sig själv på tillräckligt allvar för att analysera det här fenomenet där klagomål uppstår oavsett hur regissören än gör, då anser jag att denna kritik ter sig ganska framjäktad i mina ögon; och att den därför (lite orättvist, kanske) inte hamnar så långt ifrån vad jag skulle vilja kalla för "gnäll" eller åtminstone "fördomar""."
Jag är tillräckligt insatt i filmvärlden för att veta att det finns en hel del tråkmånsar som ofta klagar på hur mycket olika typer av filmer avviker ifrån förlagan vare sig det är en bok eller en serie. Och det är naturligtvis en vanligare kritik än att någonting är alldeles för likt orginalet. Men det innebär inte att sådana åsikter bör diskvalificeras. Jag tycker nog att jag lyckats förklara mina åsikter tämligen bra. Att någon sedan påpekar att de är ovanliga eller att jag på något sätt skulle klämma åt regissören ifrån ett oväntat håll har väl inte med saken att göra? Det är ju inte så att jag säger att filmen är medioker för att Rodriguez har ett latinamerikanskt efternamn eller för att filmmediet är Satans verktyg. Jag tycker om serien, men hade gärna sett att filmversionen gett mig något mer än bara en version där jag inte själv fick göra alla rösterna inne i huvudet.