Nekromanti Sin City - datum

Big Marco

Läskig
Eftersom SF är förvirrade utan dess like har nu datumet för Sin City ändrats igen - från den 20:e juli till den 1:e juli. Anteckna och kom ihåg.

Balderk

Swashbuckler
Yeah! Satan vad jag längtar efter den där filmen... Vill inte ens ladda ner den. :gremwink:

-Balderk

walium

Ganska töntig, faktiskt
Sin City

Ah, äntligen en aktuell tråd om Sin City där jag kan kommentera filmen. Jag såg den för en tid sedan och min främsta invändning är att den är alltför lik förlagan. Scen för scen och ord för ord känns handlingen ingen om man som jag har läst de flesta av de serier som de olika delhistorierna bygger på. Sedan finns det förstås generella detaljer som stadsdelar befolkade enbart av assnygga och tungt beväpnade prostituerade som jag kan störa mig på men det är mer ett generellt problem med serien än specifikt med filmen. Snyggt, coolt och underhållande förvisso men gammal skåpmat. Den historia som var både bäst och sämst är följdaktligen den som jag inte läst (Dwight och det talande huvudet). Bäst på grund av Benicio och stackars Dwight, sämst för att den involverade den alltid lika meningslösa och illa passande Miho och för att skurken inte var särskilt intressant (om man visste att han var en återkommande fuling så hade karaktären fått ett större djup).

Sammanfattningsvis så tror jag att jag faktiskt hellre läser om de olika albumen än ser filmen igen.

Big Marco

Läskig
Re: Sin City

Om du gillar Dwight så kan jag ju säga att Rodriguez har bekräftat att Sin City 2 baseras kring A Dame to Kill For - en riktigt klassisk hårdkokt Noir-historia. =)

Blaren_UBBT

Veteran

Man får u hoppas att Rodriguez vågar lämna serieestetiken en smula bakom sig i Sin City 2... Det blev (som du sade) en smula hoppigt ibland...

Krille

Super Moderator
Damned if we do?

Ummm... här brukar folk klaga på att filmen inte var som boken, men när nu filmen klagar på att den är lik boken, då är det något som är fel.

Det ska tilläggas att jag inte hade läst serien innan jag såg filmen, och jag såg inte något problem annat än att det var tre kortfilmer sammanslagna till en långfilm. Men rytmen och berättandet såg jag inget problem med. Först i efterhand så såg jag ju hur nära serien filmen låg.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Damned if we do?

"Ummm... här brukar folk klaga på att filmen inte var som boken, men när nu filmen klagar på att den är lik boken, då är det något som är fel."

Varför då?

"Det ska tilläggas att jag inte hade läst serien innan jag såg filmen, och jag såg inte något problem annat än att det var tre kortfilmer sammanslagna till en långfilm. Men rytmen och berättandet såg jag inget problem med. Först i efterhand så såg jag ju hur nära serien filmen låg."

Ruta för ruta och scen för scen känns filmen som en upprepning av serieförlagan. Jag hade föredragit en ny story även om de givetvis gärna fick behålla estetiken och noir-stämningen. Kanske har Rodriguez helt enkelt haft för mycket respekt för Millers verk? Jag vill ändå att en filmversion av en bok eller serie ska tillföra något nytt, en ny dimension, en känsla av rörlighet, en utveckling av budskap. Det tycker jag inte att Sin City gör. En uppföljare som bygger på historier som ännu inte finns i serieform blir antagligen bättre även om det egentligen är ett billigt sätt att undkomma den grundläggande problematiken. Men allt det här är givetvis mina egna högst personliga åsikter om det ens behöver påpekas.

Rising

Vila i frid

Varför då?
För att om folk -både- klagar när filmen är olik boken och om den är lik boken, då verkar det ju som om det uppstår klagomål i vilket fall som helst. Är inte det fel?

---

Sedan tror jag att serielikheten inte berodde på respekt (såsom i rädsla) utan på experimentlusta (såsom i mod). Ingen annan har helt enkelt filmatiserat en serie på det här viset tidigare. Jag tycker det var skitkul att se och jämföra, även om Frank Miller är en serietecknare som delvis gjort till sin grej att berätta på ett sätt som enbart funkar i just serieformen. (Försök föreställa er en Elektra: Assassin som film, om ni vågar! Även utan Sienkiewicz's knarkiga bilder så tror jag inte det skulle vara uthärdligt)

walium

Ganska töntig, faktiskt

"För att om folk -både- klagar när filmen är olik boken och om den är lik boken, då verkar det ju som om det uppstår klagomål i vilket fall som helst. Är inte det fel?"

Tja, det är i alla fall inte särskilt oväntat. Dessutom finns det väl knappast någon universell lag som fastställer att man bara får ha en viss sorts klagomål på filmer?

"Sedan tror jag att serielikheten inte berodde på respekt (såsom i rädsla) utan på experimentlusta (såsom i mod)."

Jag spekulerar inte i skälen till varför Rodriguez gjorde som han gjorde utan ger bara min åsikt. Filmen gav mig inte något som inte serierna redan hade gett mig, inklusive irritation över tidigare nämnda detaljer. Det var ingen dålig film, men det berodde på att det inte är en dålig serie snarare än att filmformatet tillförde något som inte fanns där sedan tidigare. Verstehen Sie?

Rising

Vila i frid

Dessutom finns det väl knappast någon universell lag som fastställer att man bara får ha en viss sorts klagomål på filmer?
Stannar man i bion tills alla eftertexter tagit slut så framtonar det en bild på den slumrande filmguden Ct'hitch-cock, och hans stämma skallar så popcornen dallrar i den röda biografmattan: "Du får endast klaga genom att säga 'Jamen boken var bättre' Ftagn!"
---
Om jag hade haft flottig mittbena, hängslen och glasögon så hade jag sagt "Amen det finns väl ingen universell lag som fastställer att inte jag får klaga på dem som klagar på filmer, eller hur?"
---
Istället säger jag bara: "Om det kommer klagomål utan någon distans till ämnet; alltså klagomål som inte verkar känna till vilken typ av klagomål som brukar riktas mot den här sortens filmer, eller som inte bryr sig om hur dess kritik kommer att uppfattas, eller som helt enkelt inte tar sig själv på tillräckligt allvar för att analysera det här fenomenet där klagomål uppstår oavsett hur regissören än gör, då anser jag att denna kritik ter sig ganska framjäktad i mina ögon; och att den därför (lite orättvist, kanske) inte hamnar så långt ifrån vad jag skulle vilja kalla för "gnäll" eller åtminstone "fördomar"".

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Stannar man i bion tills alla eftertexter tagit slut så framtonar det en bild på den slumrande filmguden Ct'hitch-cock, och hans stämma skallar så popcornen dallrar i den röda biografmattan: "Du får endast klaga genom att säga 'Jamen boken var bättre' Ftagn!""

Det lade jag inte märke till när jag såg den....på bio...i...Flaghouse Kansas. Jepp, jepp så var det.

"Om jag hade haft flottig mittbena, hängslen och glasögon så hade jag sagt "Amen det finns väl ingen universell lag som fastställer att inte jag får klaga på dem som klagar på filmer, eller hur?""

Om du inte ens är lite flottig så har du lurat oss alla.

"Istället säger jag bara: "Om det kommer klagomål utan någon distans till ämnet; alltså klagomål som inte verkar känna till vilken typ av klagomål som brukar riktas mot den här sortens filmer, eller som inte bryr sig om hur dess kritik kommer att uppfattas, eller som helt enkelt inte tar sig själv på tillräckligt allvar för att analysera det här fenomenet där klagomål uppstår oavsett hur regissören än gör, då anser jag att denna kritik ter sig ganska framjäktad i mina ögon; och att den därför (lite orättvist, kanske) inte hamnar så långt ifrån vad jag skulle vilja kalla för "gnäll" eller åtminstone "fördomar""."

Jag är tillräckligt insatt i filmvärlden för att veta att det finns en hel del tråkmånsar som ofta klagar på hur mycket olika typer av filmer avviker ifrån förlagan vare sig det är en bok eller en serie. Och det är naturligtvis en vanligare kritik än att någonting är alldeles för likt orginalet. Men det innebär inte att sådana åsikter bör diskvalificeras. Jag tycker nog att jag lyckats förklara mina åsikter tämligen bra. Att någon sedan påpekar att de är ovanliga eller att jag på något sätt skulle klämma åt regissören ifrån ett oväntat håll har väl inte med saken att göra? Det är ju inte så att jag säger att filmen är medioker för att Rodriguez har ett latinamerikanskt efternamn eller för att filmmediet är Satans verktyg. Jag tycker om serien, men hade gärna sett att filmversionen gett mig något mer än bara en version där jag inte själv fick göra alla rösterna inne i huvudet.

Rising

Vila i frid

Om du inte ens är lite flottig så har du lurat oss alla.
Jag är mer smulig. Och rätt sunkig på ett hardcore rock-and-roll-sätt och jag... varför skrattar ni?

Jag tycker nog att jag lyckats förklara mina åsikter tämligen bra.
Jag med.

/Rising
hoppade ju in i tråden för att jag tyckte Krilles kritik av kritiken var riktig; och just för att jag ville se en utökad motivering kring de problem som kritikerna tyckte sig se i filmen pga dess ambitioner att efterlikna serierna.

Netfeed

Swashbuckler

Man får u hoppas att Rodriguez vågar lämna serieestetiken en smula bakom sig i Sin City 2.
tyckte det var själva grejen, har inte läst serien, dock så tycker jag att filmen var en av dom coolaste jag sett på länge. den var verkligen mer än vad jag väntade mig