Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Med referns till Jyllandspostsgrälet hittar man här några som har beslutat att satsa på märklig självironi.>>> Tänk om fler kunde vara så vidsynta.
Jag kan helt ärligt säga att jag förnekar både Adam och Eva, att Moses skulle ha delat havet, samt Arjuna's samtal med Krishna i Bhagavad-Gita. Ska jag få tre år i fängelse för det?Skillnaden är alltså att Irving inte har skämtat om Förintelsen utan förnekat den. Motsvarande muslimskt äpple skulle väl vara att säga att Muhammed bara är en påhittad figur, eller att han har funnits men inte grundade islam.
Fast det är ju ingen skillnad i den där definitionen. Förintelsen kan ju lika gärna vara en blodig tragedi som anses alltför hemsk för att få skojas med, och karikatyrerna kan vara en behandling av en för vördad kulturell anfader för att få sopas under mattan.Har tagits upp på andra diskussionsfora att många har svårt att se likheten i vad man tillåter el förbjuder i de två fallen. I det ena fallet en grundare och kulturell "anfader" som anses alltför vördad för att få skojas med. I det andra fallet en blodig tragedi som anses alltför hemsk för att få sopas under mattan.
Det är förvisso en skillnad på graden av humor, men i övrigt är det där argumentet faktiskt inte någon skillnad mellan de tu, heller. En skämtare om förintelsen gör ju också en förnekelse; han förnekar att ämnet är för allvarligt för att skämtas om. Precis såsom karikatyrerna har förnekat reglerna som säger att man inte får avbilda profeten.Skillnaden är alltså att Irving inte har skämtat om Förintelsen utan förnekat den.
Okej, good point. Alla samhällsåtgärder är förstås ett uttryck för en åskådning i grund och botten.Frågan är: kan vi någonsin komma ifrån att vår lagstiftning ger uttryck för våra ideal? I Sverige anses det fel att slå någon i huvudet, därför åker du i finkan om du gör det.
De värderingarna begränsar sig ändå till de inblandade. Även om det är samhället som en yttre part som i slutändan tolkar lagarna, samt kräver att få verkställa straffen (med fängelsen och vårdare, eller vad som nu krävs) så är det ändå så att samhället tjänar under de inblandade när man tillämpar ett rationellt system.I det här fallet handlar det om värderingen att även kriminella är människor, och det är den som hindrar att du helt enkelt slår tillbaka när Pelle gett dig stryk.
Säg bara att bilden föreställer Muhammed.Beträffande din avatar och den eventuella provokationen, så tycker jag att det hade varit vettigare om du bett mig uppsöka en psykolog för att komma över mina nojor, för om man blir provocerad av ett naivistiskt ritat ansikte är det sannolikt något större som är galet...