Jouna;n241276 said:
Vad är det som säger att en ny användare inte är bildad? Bara där tycker iaf jag att man ser tecken på elitism. Den som skrivit mest och hänvisat mest till vad denne har läst vinner alltså diskussionen? Så en psykolog med 5 inlägg på forumet kan inte vara bättre på sociala interaktioner än den som har 5000 inlägg och läst den "godkända" texten?
Jag tror att diskussionen om detta främst handlar om hur "bildad" man är när det gäller rollspel och rollspelsteori. Och eftersom rollspel.nu är en plats där mycket rollspelsteori diskuteras och formuleras, och eftersom det, såvitt jag vet, finns få platser i den svenska cyberrymden där sådana saker diskuteras, så tror jag att det är rimligt att säga att en genomsnittlig nykomling är mindre utbildad i rollspelsteori än en genomsnittlig gammal wrnu-räv. Men detta är såklart allmänna tendenser, och inget som gäller alla och alltid.
Men i min erfarenhet, när någon nykomling börjar nämna saker som Big Model, eller det fruktfyllda tomrummet, eller tärningar och moln, eller diegetiskt kontra mimetiskt berättande, eller bleed, eller rulings-not-rules, eller andra termer som signalerar att man är påläst inom ämnet, så kommer dennes inlägg att tas emot med intresse och entusiasm.
Jag kan dock tänka mig att det kan hända att folk som bildat sig separat från de teoricommunities som finns representerade här på forumet, skulle kunna ha mycket intressant kunskap som riskerar att avfärdas eftersom den inte låter som eller bygger på den kunskap som har ett etablerat kapital här på forumet. Detta är ett potentiellt problem.
Men en nykomling som bara har spelat Vampire, DoD och Symbaroum med sitt kompisgäng i källaren i tio år har med stor sannolikhet mindre kunskap än de som diskuterat teori med varandra och läst på i tio år.
Med detta sagt! Det är otroligt viktigt att folk som saknar den här kunskapen ändå känner sig välkomna och kan delta i diskussioner. För det är så man lär sig. Det mesta jag kan om rollspel har jag lärt mig genom att hänga på rollspel.nu. Och jag hoppas att andra kan känna att de kan utveckla sitt eget spelande och medvetenheten om vad de gör, varför, vad andra gör och olika preferenser, genom att hänga här på forumet.
Och eventuellt kan detta låta lite elitistiskt. Det finns en allmän acceptans här på forumet att man kan bli bättre på och utveckla sitt eget rollspelande genom kunskap, och att det är värt att sträva efter att förstå och bli bättre, och att olika personer kan ha olika mängd kunskap. Det finns också en approach som går ut på att rollspel är en kul grej man gör, som inte behöver vara så blodigt allvar, och att ett forum mest borde vara till för att dela tips om bra scenarion och monsterstats. Har man denna utgångspunkt kan jag tänka mig att man kan finna det här forumet irriterande och elitistiskt.
Hela detta inlägg är lite tankar som tråden har fötts och ska inte ses som ett specifikt svar på dig, Jouna, eller någon annan som person. Det var ett bra inlägg som väckte tankar och det spårade ur lite medan jag skrev det.